Waarom blijft mijn taak, die gescheduled is, in running staan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

linkav

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Berichten
465
Beste,

Ik heb een taak aangemaakt in windows server 2012 met de task scheduler. Deze taak start iedere avond om 19u een vbs-script op. Als ik het vbs-script opstart vanuit verkenner geeft deze geen foutmeldingen en doet er maximaal 10 minuten over en toch staat de taak iedere morgen als 'running' en moet ik deze manueel afsluiten.

Wat kan de oorzaak zijn?
 
Die status wordt in het scherm niet automatisch bijgewerkt. Druk eerst eens op F5.
 
Ok, dan lijkt het erop dat het programma ergens mis gaat en er een popup van Windows of zo is waarin op Ok geklikt moet worden.
Dat zie je dan uiteraard niet omdat het om een achtergrond proces gaat en daarom ontvangt de popup ook geen reactie.
Wijzig de taak eens zodanig dat het proces alleen mag starten als de gebruiker is ingelogd.
Dan zie je het waarschijnlijk wel verschijnen.
 
Hallo edmoor,

Een popup staat er zeker niet in het programma anders zou ik deze ook te zien krijgen als ik het vbs-script opstart vanuit verkenner.

Het aanvinken van "de job alleen draaien als de gebruiker is ingelogd" heb ik al getest maar is geen oplossing, anderzijds is het zo dat het niet noodzakelijk iemand is aangelogd op deze derver. De job start wel op dus ik denk niet dat deze optie er iets mee te maken kan hebben.

Ik heb ook al aangevinkt "Run with highest privileges".
 
a. Je kunt de taak ook interactief starten, dat zou ik altijd als eerste testen om te zien of hij wel eindigt etc.
b. Hoe roep je het script aan in de taak (oftewel: Welke opdrachtregel heb je ingesteld)? Bijv.:
C:\windows\system32\wscript.exe "C:\jouwpadnaam\jouwvbscript.vbs"
C:\windows\system32\cscript.exe "C:\jouwpadnaam\jouwvbscript.vbs"

Alternatieven:
C:\windows\system32\wscript.exe "C:\jouwpadnaam\jouwvbscript.vbs" //b //nologo
C:\windows\system32\cscript.exe "C:\jouwpadnaam\jouwvbscript.vbs" //b //nologo

Uiteraard moet er geen interactie met de gebruiker of beeldscherm nodig zijn in het script.

Tijs.
 
Die interactie hoeft niet uit het programma te komen maar kan ook Windows zelf zijn die er in het achtergrond proces iets over te melden heeft. Hou er bijvoorbeeld rekening mee dat een programma dat kijkt naar het bureaublad van de gebruiker waar de task onder draait niet hetzelfde is als het bureaublad dat diezelfde gebruiker heeft als deze interactief bezig is. En zo zijn er nog wel meer verschillen. Het kan dus wel degelijk afhankelijk zijn van je programma.

In het voorbeeld van het bureaublad zal Windows een popup met een foutmelding geven als je vanuit je programma kijkt naar %username%\Desktop\Submap
Ik noem maar wat.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan