• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Boekhouding formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0510

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2015
Berichten
289
Zie de laatste pagina voor de meest recente vraag die gaan over formules in bedrijfs administratie!
Ik update dit topic met meerdere vragen die over het zelfde onderwerp gaan.

--------------------------------------




Hallo beste mensen!

Ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken bij het verkrijgen van wat formules in mijn boekhouding excel bestand. Zelf ben ik geen boekhouder maar ik ben bezig om ondernemer te worden en ik vind de cijfertjes super belangrijk.

In mijn excel bestandje wil ik alle uitgaven en inkomen noteren en ik loop echt vast met een aantal dingen.
Dit zijn de problemen: [Ik kan helemaal geen bestandjes uploaden, dus dan maar zo..)
*knip*


- Ik wil in rij S (saldo) 2 formules hebben.
1. de eerste moet uitrekenen wat het totaal saldo is van het bedrijf (alle kosten + transactiekosten van de omzet af) MAAR... ik wil dat alle rijen waarin het woord Investering (rij C) in voorkomt niet wordt meegerekend. En ook het woordt Afbetaling niet.
Deze formule moet echt alleen gaan om het bedrijf, alle inkomen en uitgaven - investeringen.
2. de formule daaronder, daar wil ik alle cellen met het woord Afbetaling en Investering bij elkaar optellen of aftrekken, zodat je hier goed kan zien wat het huidige saldo is van de investeerder.
-4000 in dit geval, en in de toekomst als er staat: Afbetaling € 200, dan moet het saldo wijzigen naar -3800.
> En ik zou graag willen dat als er nergens deze 2 woorden voorkomen dat er gewoon een lege cel staat.

Laat ik het voor nu hier maar even bij houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een klein zijpaadje:
Als je bezig bent ondernemer te worden én je vind de cijfertjes super belangrijk
dan hoop ik dat jouw onderneming eruit bestaat dat je zelf-gebouwde boekhoud-software gaat verkopen.

In alle andere gevallen ben je bezig met een volkomen overbodige en onnodige taak.
Er zijn gratis en open-source boekhoudprogramma's op de markt die je kunt gebruiken
Er zijn ook boekhoudprogramma's waarvoor je heel weinig hoeft te betalen.

Als je nu je aandacht gaat geven aan het zelf bouwen van zo'n programma
leg je volgens mij je prioriteiten verkeerd.
 
Daar sluit ik me bij aan.
Ik heb wél mijn eigen boekhouding opgezet in Excel (als (beoogd) Excel-specialist is dat nog wel verdedigbaar, dacht ik zo).
En daar komt wel wat meer bij kijken dan voorwaardelijk optellen en aftrekken.
Je moet je voorstellen dat de fiscus over je schouder mee kijkt en dat je elk kwartaal je BTW-aangifte moet doen en elk jaar de aangifte inkomstenbelasting, compleet met balans en verlies- en winstrekening.

Ik heb het bestand in de link niet geopend (ik ben niet zo'n liefhebber van vreemde links), maar als ik zo de informatie lees, heb ik niet de indruk dat een en ander volgens de basisregels van het boekhouden wordt opgezet (met grootboekrekeningen, subgrootboeken, kolommenbalans, enzovoorts).

Kortom: niet doen. Koop en/of download een boekhoudprogramma.
 
Ik kan wel een heel verhaal hier over vertellen maar wat maakt mijn mening nu uit.
Wat ik wel kwijt wil, is ik wil absoluut geen software gebruiken van derden [Punt]

Ik heb al een aardige winst en verlies rekening gemaakt die alles automatisch berekend, er zitten natuurlijk nog wel wat foutjes in daar ben ik mee bezig en als dat klaar is heb ik even jullie hulp daar bij nodig want sommige dingen snap ik niet.

Ik zou het toch erg op prijs stellen als jullie mij kunnen helpen hierbij.
 
Ik heb een poging gedaan.
Ten eerste heb ik een miljoen lege regels verwijderd, zodat de size van 5Mb naar 18kB ging. En die kun je wel uploaden.
Zie bijlage of dit doet wat je wilt.
 

Bijlagen

=gast0510;5792995]
Wat ik wel kwijt wil, is ik wil absoluut geen software gebruiken van derden [Punt]

En dus mogen de helpers hier het voor jouw in elkaar knutselen zonder dat je zelf enig idee hebt waarmee je bezig bent?
 
Dank je wel Piet, wat je hebt gedaan met de formule begrijp ik wel. kun je mij uitleggen waar je lege cellen hebt verwijderd, want ik merkte ook al dat alles heel traag ging met openen.

Zie nu hier de bijlage :D Bekijk bijlage 273981

De eerste formule heb ik ook aangepast want nu berekend die het wel goed, alleen hij ziet de investering(en) als een + terwijl dit voor de investeerder een uitgaven (-) moet zijn.
En de afbetaling moet juist het tegenovergestelde zijn. + voor de investeerder.
Zo moet het eruit zien: resultaat = alle "Investering(en)" optellen en in de min zetten - alle "Afbetaling(en)" optellen en in de plus laten staan.

Ik heb even het een en ander gewijzigd en de 2e doet het nu goed, op 1 ding na. De afbetaling is voor het bedrijf een negatief getal en moet in de formule zo worden gezien. Ik heb geen idee hoe ik dit doe.
 
Laatst bewerkt:
Lege regels verwijderen doe je als volgt:
Selecteer bijvoorbeeld cel A31
Dan indrukken Ctrl-Shift-End, zodoende selecteer je alle regels tot de LastRow (1.048.576)
Klik dan met de rechtermuisknop in het geselecteerde bereik.
Kies Delete........ en dan Entire Row
Hou het bereik nog even geselecteerd, en ga via de Ribbon naar Home / Clear / Clear All
Dan sluit je het bestand af en Save
Als je het bestand opent zul je merken dat hij sneller reageert.
En in Windows Explorer zul je zien dat dat de size een stuk kleiner is.
Wat betreft de vraag over formules, moet je wat experimenteren met + of - te zetten voor de formules.
 
Dat selecteren en verwijderen lukt me wel, maar dat ribbon, home, clear clear niet, ik heb de nl versie en 2016 versie, daar staat dat niet in.
Maar zo te zien heb ik het al wel weten te verwijderen.

Ik heb nu 4 uur eraan gewerkt en dit is wat ik er van heb weten te maken. alleen die investeerders bedrag wil niet lukken.Bekijk bijlage 274009
Ik krijg die afbetaling (kosten) er niet BIJ. Er moet uiteindelijk -5000 komen te staan.
 
Laatst bewerkt:
er staat 5000 alleen de - ervoor doet het niet incl de berekening..
 
Ik krijg die afbetaling (kosten) er niet BIJ. Er moet uiteindelijk -5000 komen te staan.

Je bent geen boekhouder zie ik.
Er moet geen -5000 komen te staan maar wel degelijk 5000.
Ik raad je ook aan om in ieder geval een onderscheid te gaan maken naar inkomsten en uitgaven.
En als je in Excel verder wil, gebruik dan aparte werkbladen voor je inkomsten en uitgaven.
Idem voor investeringen en aflossingen, die hebben niets met inkomsten en uitgaven te maken.
Apart werkblad gebruiken dus.

Mocht je alles op je eigen manier willen doen, om het bedrag op -5000 te krijgen kun je de twee SUM functies in je formule omdraaien.
Ik zou ook de ALS functies verwijderen, geen idee waarom je die hebt toegevoegd maar die hebben geen enkele toegevoegde waarde.
Sterker nog, in je boekhouding wil je nulbedragen zien.

Tardis
 
Ik ben indd geen boekhouder. En er moet wel degelijk -5000 komen te staan.
Als een investeerder 4600 investeert wat is dan zijn winst? +4600 euro of -4600 ?
Die 4600 euro is tenslotte een uitgave voor de ondernemer!
Het is een inkomst voor het bedrijf, daarom 2 aparte formules.
Tja z'n idee leren ze je niet op een school waar ze je alleen maar indoctrineren ipv leren hoe je creatief kan denken.
Het zelfde geldt voor die tabladen, ik houd wel degelijk andere dingen bij alleen die zijn niet van toepassing bij mijn vraag dus heb ik die eruit gehaald, tevens ook om persoonsgegevens af te schermen voor jan en man op het internet.
Daarom zij ik op het begin al, ik ga geen uitleg geven.
Edit: iedereen behandeld aflossingen en investeringen en inkomen en uitgaven en kosten appart, waarom?
Wat is de reden daarvoor, ik weet het namelijk niet en dus lijkt het in mijn ogen stom na'aap gedrag en is het tijd voor een nieuwe look op de eeuwen oude systemen die de boekhouders hanteren. Waarom kunnen ze niet bij elkaar, door elkaar behandeld worden?
Een aflossing is tenslotte een uitgave voor een bedrijf je benoemd het gewoon anders. Een investering van een derde is tenslotte een bron van inkomen waarmee je als ondernemer veel dingen kan doen, dus waarom niet zo noteren?
Simpel weg de regels opvolgen puur omdat je niet beter weet betekend nog niet dat een andere persoon die dat niet doet het fout heeft.
Alhoewel, aangezien ik jouw reden niet weet zou ook ik best wel fout kunnen zitten hoor, daarom mijn vragen, waarom doe je wat je doet?

Kunnen we nu vriendelijk met verder gaan?

Ontopic! die formule doet het niet en met + of - werkt het ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje ondernemer neemt goedbedoelde adviezen ter harte, zeker als het om zaken gaat waar de ondernemer in kwestie geen verstand van heeft.
Uiteraard mag je die in de wind slaan.
Niet op de manier waarop je meent te moeten reageren.

Ik wens je verder veel succes,

Tardis
 
Advies is welkom, zeker weten, alleen geef me dan een rede waarom het beter is om dat zo te doen i.p.v. hoe het nu gaat.
 
Hoop nooit zaken te moeten doen met uw 'onderneming'
 
Maak je maar geen zorgen hoor ik verkoop alleen in Amerika.
:thumb: keep thinking inside of the box.

:evil:ONTOPIC
 
Daarom zij ik op het begin al, ik ga geen uitleg geven.

Zonder goede uitleg kun je niet worden geholpen.

Jij bent hier op dit excelforum (waarschijnlijk) om geholpen te worden met je vragen.

Wat ik wel kwijt wil, is ik wil absoluut geen software gebruiken van derden [Punt]

Dat is dan wel een zeer eenzijdige kijk op zaken. Je gebruikt Excel. Nu weet ik dat dit op de markt wordt gebracht door Microsoft.
Ik verwacht echter dat je niet de baas bent van Microsoft :p


Over het boekhouden:

Uitgaven en kosten zijn boekhoudkundig 2 verschillende begrippen.

Over het excel bestand:

In plaats van alles op verschillende werkbladen te vermelden ben ik er in principe voorstander van om alle gegevens op 1 werkblad te vermelden.
Daarnaast heeft het mijn voorkeur om de gegevens in een tabelvorm (in rijen i.p.v. in kolommen) te verwerken.

Hierdoor kun je met een draaitabel de gegevens eenvoudig analyseren.

Over je houding:
Als dit ook de uitstraling is naar je klanten, verwacht ik dat je hiermee klanten niet aan je kunt binden c.q. klanten van je zal afstoten.

Zoals al eerder door diverse forumleden vermeld:
Ga niet het wiel zelf uitvinden en zoek een goede boekhouder / financiële adviseur.

Focus je op je eigen onderneming !!!!!
 
Laatst bewerkt:
Thanks, super goed advies.

Ik heb natuurlijk personeel daarvoor die het verkopen doet, ik zelf zit achter de ideën en producten.

Ik begrijp alleen niet zo goed wat je bedoelt met tabellen, ik dacht dat ik dat nu al deed?

Ja ik vind het super handig om dingen te mengen met elkaar en om alles in 1 overzicht te hebben en dit later uit te lezen in een ander tablad als dat nodig is.

Ik heb hier even alles werkend in het kasboek alleen die ene formule wilt nog niet lukken dus als er nog mensen zijn die mij willen helpen, graag.
En sorry als ik een beetje ... anders, overkom, dat komt omdat ik de wereld anders zie dan een ander.

Bekijk bijlage 274023
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan