ZIP-drive vervangen door HDD/ SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0685

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
855
Hallo allen,

Ik weet niet of ik dit hier goed plaats, in het geval dat dit verkeerd staat: mijn excuses.

Ik heb een Roland VS-840 Workstation waar ik erg tevreden over ben.

Nu zit er een ZIP-drive in (lekker ouderwets, zat er al in).
Ik heb net (met veel moeite) het workstation open gekregen om te zien of de ZIP-drive verwijderbaar
is. Dit is inderdaad het geval. Nu zit deze aangesloten met een 40-pin IDE kabeltje en een 4-pin molex - 3 Pin molex (?).

Ik zat te denken: is het mogelijk om de ZIP-drive te vervangen door een HDD/SSD en deze aan te sluiten met een SATA op IDE adapter
en is dit überhaupt zinvol?

Graag hoor ik jullie adviezen.

Met vriendelijke groet,

gast0685
 
klinkt mooi, maar dan moet je een goede adapter hebben.
Waarom probeer je niet eerst eens een ide harde schijf?
Die is altijd groter dan een zip schijf. Op marktplaats zijn er volgens mij genoeg te krijgen voor een habbekrats.
Als die het doet ben je misschien al tevreden. Anders kun je verder gaan met sata.
Werkt dat niet, heeft een sata ook geen zin.
Afhankelijk van het os van je VS-840 kan die al te grote schijven niet aan.
Wikipedia
Zoals te zien valt, is er bij FAT32 niet langer een probleem met de opdeling in clusters. FAT16 is beperkt tot 65.536 clusters en een maximale grootte van 4 GB. In de praktijk wordt deze grootte echter nauwelijks gebruikt en is de maximale grootte van een partitie 2 GB met een clustergrootte van 32 kilobyte (kB), waardoor zelfs een bestand van één enkele byte al 32 kB in beslag neemt. Gemiddeld wordt per bestand een halve cluster aan ruimte verspild. FAT32 gebruikt een grotere tabel en meer clusters die per stuk kleiner zijn. De maximale grootte van een FAT32-partitie is in theorie bijna 8 Terabyte, Windows laat echter niet toe partities groter dan 32 GB met FAT32 te formatteren. Leveranciers van externe schijven leveren echter vaak programmaatjes mee om grotere schijven toch als één FAT32 partitie te formatteren, dit omdat FAT32 in tegenstelling tot veel andere bestandsindelingen op vrijwel alle besturingssystemen ondersteund wordt.
 
Laatst bewerkt:
Heeft geen zin, lees her en der dat er al problemen zijn met onderlinge ondersteuning van de zipdrives zelf.
Weet bijna zeker dat een HDD dan niet gaat werken.
Vraag verplaatst naar een toch iets meer voor de handliggende sectie.
 
Laatst bewerkt:
Ach een "oude" ide schijf er aan hangen kost weinig moeite en hij hoeft het maar per ongeluk te doen.
 
Ik heb het geprobeerd.Doet het inderdaad niet. Ik lees op het internet wel dat de schijf maximaal 2 GB mag hebben.
Verder lees ik ook dat er adapters zijn zodat je een SD-kaart kan gebruiken, en ik lees ook dat die werken maar ook die mogen maar maximaal 2 GB zijn en moeten FAT16 geformatteerd zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan