Alternatief voor Malwarebytes ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Weet iemand een waardig alternatief(betalend is geen probleem) voor Malwarebytes ?
 
Deze gebruikt steeds +- 60% van mijn processor.
Heb deze al eens verwijderd en weer geinstalleerd maar helaas.
 
Waar lees jij precies dat Mbam 60% van het geheugen wegslobbert?
Ik heb mij nooit zo verdiept in het geheugengebruik van Mbam (mijn systeem heeft 32 gig intern, dus ik had er ook geen reden voor), maar ik heb zojuist de meest grote 'gruwelijke' scanoptie van Mbam in gang gezet : de systeemscan en kom tot een veel lager geheugengebruik:

geheugengebruik.jpg

met daarbij dan ook nog geopend (uiteraard) Windows 10, maar ook Chrome, Outlook, Powerpoint en de verkenner.

Dus de 4,5 gig die in gebruik zijn, zijn niet allemaal voor / van Mbam, maar ook voor Windows zelf en de geopende progjes die ik 2 regels hierboven noemde.

Wat mij wél altijd opvalt bij het gebruik van Mbam is het feit dat het tooltje veel processor rekenkracht gebruikt. Als ik Mbam laat scannen, dan schakelt mijn machine de processor(s) naar de Turbo.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk geinfecteerd? Je kan Malwarebytes toch gewoon de scan af laten maken? Zo lang duurt dat nou ook weer niet...
 
@Karine : heb jij goed gelezen wat Mbam gebuikt? Daar staat Mb en geen Gb, m.a.w. Mbam gebruikt slechts 24 Mb, daar waar jouw browser ruim 10x zoveel gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Ok.

@Karine : dan laat je Mbam toch gewoon tijdens het avondeten scannen? Op mijn machine met een i7 en 32 gig en ruim 700 giga aan data op de hdd's, kost een volledige (meest uitgebreide) scan, zo'n 20 tot 25 minuten, waarbij ik dan nog moet aantekenen dat 1 mapje met inhoud de boel erg lang ophoudt. Ik heb een mapje met ruim 8000 boeken (epubs) en het duurt even voordat Mbam al die verrekt kleine epubjes heeft gescand.

Dankzij jouw vraag heb ik net besloten die verrekte map met epubjes maar eens definitief op een extern medium te gaan plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Maar Malwarebytes is geen mappen aan het scannen hé. Hij gebruikt in rust zoveel van mijn processor.
Ik heb de premiumversie en deze is wel actief op de achtergrond en gebruikt dan zoveel.
 
Ook ik heb de premiumversie en als de huidige scan gereed is, zal ik eens kijken wat Mbam 'in rust' op mijn systeem gebruikt. (ik vind het namelijk zonde de scan nu te onderbreken, het was al weer een weekje geleden dat ik een uitgebreide systeemscan had gedaan) Ik kom er zodadelijk op terug.

Oké, daar zijn we weer.......... (bericht samengevoegd met mijn vorige)

Ik denk dat Mbam bij jou toch een 'onderhuidse' scan aan het uitvoeren is (?) bij een dergelijk processorverbruik.
Dat verbruik, is dat continue, 24h de klok rond? Wat zie je bijv. als je het nu bekijkt?

mbam.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg er geen processorpercentagegebruikspeld tussen, dit is 'weird'.

Alvorens je een andere scanner gaat gerbuiken, stuur eens een mailtje met deze info naar Mbam. Ik ben benieuwd hoe ze terugreageren.
Ik heb vorig jaar via de mail een vraagje gesteld aan Mbam en ze reageerden vrij vlot terug.

Mocht je dit gaan doen, laat ons dan svp het antwoord van Mbam even weten, ik ben best wel benieuwd.

Ik heb net even wat dieper in Mbam rondgeneusd en kwam zo ook de 'scheduler' tegen. Kan het zijn dat jij daar (ooit) een instelling hebt aangepast?
 
Het is misschien niet zo een raar idee om zelf te gaan kijken wat er op de computer opstart. Het programma AutoRuns stelt een lijst op in categorieën en laat je programma's eventueel ook direct onschadelijk maken, zoals bij de opdracht "msconfig" en tabblad Opstarten. Alleen dan geeft het een uitgebreider overzicht. Tot wel drie maal zo veel resultaten.

Google naar de namen van bestanden en mappen wanneer je de programma's niet herkent. Bij de eerste zoekresultaten vind je dan al of het nuttig is en wat het is of doet.

Je zal notities willen maken van welke toepassingen vertrouwd zijn en welke je wilt de-installeren. Op deze manier kom je nutteloze indexeerders, updaters en browser helpers tegen die de computer bezet zijn gaan houden.
 
Ik ga het even verder bekijken en laat nog iets weten.
Op mijn laptop heb ik het ook draaien en daar staat er 0% bij de processor.

@Alfred 2, waar ga jij dan juist kijken om te zien wat er allemaal opstart ?
 
Laatst bewerkt:
als je er 700€ voor over hebt dan heb je fortigate hardware firewall met virusscanning dan heb je nog een kleine nas nodig voor potentiele infecties te laten plaatsen.
heeft een energie verbruik van +/- een extra laptop per jaar.


.... stelt een lijst op in categorieën en laat je programma's eventueel ook direct onschadelijk maken, zoals bij de opdracht "msconfig" en tabblad Opstarten. Alleen dan geeft het een uitgebreider overzicht. ...
als je rechts klikt op deze computer kan je ook ergens triggers tegen komen en dit zijn de triggers van elke proces appart. zo kan er staan bij opstart moet je ... elk uur moet je ... (zoals altijd moet je je weg er in vinden en zoals altijd is het nooit overzichtelijk zo kan je niet zien wat er volgen half uur geplant is van taken )zodat niet kan zien welke nutteloze dingen hij zal doen. Ik zelf heb een loop naar ip in 52 en 54 rangs die niet wil stoppen en helaas niet aan te doen voorlopig.
 
Laatst bewerkt:
@Alfred 2, waar ga jij dan juist kijken om te zien wat er allemaal opstart ?

Bij Programma's en onderdelen of de map Opstarten en ik kijk af en toe welke add-ons en extensies de browser heeft.

Voor wat er in het register bepaald is om op te starten heb je AutoRuns van Sysinternals nodig. Het hoeft niet te worden geïnstalleerd en het programma kan ook vanaf hun site draaien. Voor een bespreking van AutoRuns en de verschillende categorieën is een uitgebreide video (Engels) te bekijken: https://channel9.msdn.com/shows/defrag-tools/defrag-tools-5-autoruns
 
Op de site gekeken van malwarebytes en een progje gedownload om alles te verwijderen.
Dit gedaan en opnieuw installeren en nu is het geheugengebruik 0.
Probleem is nu weer dat ik niet kan updaten, krijg dan de melding : kan de updateserver niet bereiken.
Activeren kan ik ook niet meer want dan krijg ik de melding : er is geen internetverbinding.
Heb mijn anti-virus en firewall al uitgzet maar helaas.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan