router gooit poort telkens dicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

martin van de mortel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Berichten
2.032
Hallo beste mede forumleden.

In heb in mijn vakantiehuis in het buitenland een camera hangen ter beveiliging.

De router is Zyxel van O2 en heeft een vast IP adres.
De Camera is van poort 99 extern gestuurd naar poort 80 intern en de camera krijgt zijn IP NIET via DHCP maar is ook fixed op intern 10.0.0.4
Nou heb ik het al een paar keer meegemaakt dat de poort dan ineens dicht gegooid wordt door....de router ????

Hoe kan ik dat voorkomen????

poort.jpg
 

Bijlagen

  • poort.bmp
    98 KB · Weergaven: 31
Ik vraag me ernstig af of de poort wel dicht staat. Per slot staat er in je schermafdruk: Host is up

Wat je kunt doen is op je Windows pc de Telnet Client installeren, via appwiz.cpl -> Windows onderdelen toevoegen en verwijderen
Vink de Telnet Client aan en klik op OK etc.
Zodra je dan wilt testen of de poort echt dicht staat (in dit voorbeeld is het publieke ip-adres van het vakantiehuis 123.234.123.234, natuurlijk aanpassen aan wat bij jou van toepassing is):
Start cmd.exe
in het cmd-venster:
telnet 123.234.123.234 99
Als het cmd-venster dan helemaal zwart wordt (de tekst verdwijnt en de cursor komt links boven in het lege venster te staan) dan is er gewoon netwerkverbinding met poort 99 en dat betekent dat de portforwarding werkt en dat de ip-camera zijn werk nog doet etc. Sluit het cmd-venster dan via het rode kruisje. Uiteraard zou je dan ook via je webbrowser moeten kunnen kijken op de ip-camera, in dit voorbeeld dus via:
http://123.234.123.234:99

Overigens: Als je geen vast publiek ip-adres hebt op die vakantielocatie dan wil ik wel weten hoe jij daar omheen gaat. Stel dat je dat doet met DNS-services zoals noip.com etc., dan kan het zijn dat het nieuwe publieke ip-adres nog niet bekend is op die DNS-service, en dan krijg je (op DNS-naam) natuurlijk geen verbinding.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,

Bedankt voor je reactie.

Telnet komt er niet in

telnet.jpg

1025.jpg

De host is up, betekent dat niet alleen maar dat het modem in de lucht is ?

Overigens heb ik een 2e camera hangen op poort 1025 en die staat dan weer wel open maar ook die camera kan ik dan weer niet bereiken.
Weet niet of metagram (poort 99) dan weer anders is dan NNF -or- IIS (poort 1025)

Beide camera's sturen ook beelden naar een FTP server van mij en dat werkt dan weer wel, ik kan die beelden opvragen.
Dus de caqmera's werken wel en het modem is dus inderdaad in de lucht.
Ik heb daar op dat modem een fixed IP adres en ga altijd naar de camera via xx.xx.xx.142:99 of xx.xx.xx.142:1025


martin
 
Wat je beschrijft is conform wat ik ook aantref: Geen netwerkverbinding op poort 99, wel netwerkverbinding op poort 1025, geen http:// verbinding op beide poorten.

Een mogelijkheid waar ik aan denk is een DDos aanval vanaf Internet op de ip-camera's (en evt. ook op de router). Ik neem aan dat je in de firewall instellingen van de router niemand buitensluit, dus dat flauwerikken ook bij je router (en de ip-camera's) kunnen komen (netwerktechnisch bedoel ik).
Is koffiedik kijken wat er aan de hand is. Je zou de router kunnen herstarten om alle verbindingen te sluiten (mocht je dat kunnen doen vanaf de plek waar je nu bent en erop kunt vertrouwen dat alles probleemloos weer online komt daarna).

Tijs.
 
Hoi Tijs,

Thanks voor je hulp

Router herstarten kan ik alleen niet vanuit NL ( de plek waar het om gaat is in Tsjechië )
Denk ook wel dat alles weer online komt als je de boel herstart, heb ik al eens eerder gedaan door de buurman gewoon even de stroom van het huis af te laten gooien.
Is alleen niet een chique manier ;-)
En blijft de vraag...... waarom wordt die poort dicht gegooid als die een aantal dagen geleden gewoon wel open stond.

O ja nog één aanvulling:
Om daadwerkelijk ook video te krijgen moest ik de poort open zetten in de DMZ zone. Zonder dat werkte alles behalve beeld zelf op de camera van 1025. de camera van 99 had daar geen last van. ( zijn 2 verschillende merken)
 
Een mogelijke verklaring gaf ik al: Een DDos aanval / portscanning vanaf Internet en dat de router daarvan over zijn theewater gaat (of een DDos afweermechanisme heeft).

Andere verklaringen ken ik niet: Alle Zyxels die ik tot nu toe heb ingericht gooiden nooit 'zomaar' een poort dicht.

Tijs.
 
Zou het met Upnp te maken hebben en dat die niet zo stabiel is bij jou? Die regelt voor applicaties vaak dit soort zaken automatisch.
Je zou dus ook Upnp uit kunnen zetten en alles handmatig kunnen instellen als dat nog niet het geval is....

De settings zijn wrs ook afhankelijk van wat je bij de cams instelt? Dus ook die settings nalopen....
 
Sorry André, maar als een camera een jaar lang goed functioneert dan zijn die instellingen denk ik wel in orde.
Geeft ook geen verklaring waarom die poort nu ineens weer open is
 
Wel als de Upnp optie niet echt stabiel is..... dan weer aan en dan weer uit.... lijkt toch wel een beetje op jouw probleem of heb ik dat verkeerd begrepen, kan ook uiteraard...
 
@andre: Wat heeft upnp er mee te doen als er geportforward wordt, zoals in dit geval?

Tijs.
 
Bijvoorbeeld:
https://forum.kpn.com/internet-9/port-forwarding-upnp-waarom-hoe-322560
Nu zijn er twee manieren om port-forwardings op de Experia Box te definiëren:
UPnP
Port forwarding (of Port mapping of de V8)
UPnP doet eigenlijk niets anders dan het automatisch aanmaken van port-forwardings op de Experia Box. Dit is dus de meest eenvoudige methode, maar daarvoor moet het aangesloten apparaat dus wel UPnP ondersteunen en moet de UPnP IGD functionaliteit op de Experia Box aangezet worden. Gelukkig zijn er steeds meer apparaten die UPnP ondersteunen en daarmee wordt dus vermeden dat een eindgebruiker zelf handmatig port-forwardings moet maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan