Ransomware: .ctb2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Berichten
1.896
Helaas, via software die ik blijkbaar al enige tijd op m'n HD had staan, eergisteren toch slachtoffer geworden van ransomware. Extensie: .ctb2.

Ook vond ik ergens een .jpg met instructies.

Is hier inmiddels nu al iets aan te doen of kunnen die Chinezen nog steeds hun gang blijven gaan?:confused:
 
Enige remedie: schoonmaken en alle backups terug zetten....
 
Enige remedie: schoonmaken en alle backups terug zetten....

niet waar, google maar op ransomware verwijderen, er zijn al meerdere tools beschikbaar.
Heb er zelf al enkele kunnen verwijderen.
Alles is afhankelijk van welk type je binnen hebt gekregen.
Bvb met de opstart cd van acronis kan je in een paar minuutjes alles terug zetten, als je backups hebt natuurlijk ...
voobeeldje
 
Inderdaad schone install uitgevoerd, backups heb ik gelukkig ook, alleen wat minder interessante afbeeldingen zijn wel aangepakt (type: zie onderwerp).
Heel veel heb ik gerarred met wachtwoord. Dacht eerst dat het virus dit niet zou aanpakken, maar 1 bestand was toch qua extensie gewijzigd en bleek corrupt bij uitpakken.

Alles in de Sandbox uitvoeren voortaan, dan kun je dit toch voorkomen?
 
Dat hangt maar helemaal af van de kwaliteit van je sandbox en of je bijv. wel connecties legt naar documenten/shares buiten de sandbox.
 
Ok. Betreft dan Sandboxie en ik verwijs niet naar bestanden buiten de beschermde omgeving.
 
niet waar, google maar op ransomware verwijderen, er zijn al meerdere tools beschikbaar.
Heb er zelf al enkele kunnen verwijderen.
Alles is afhankelijk van welk type je binnen hebt gekregen.
Bvb met de opstart cd van acronis kan je in een paar minuutjes alles terug zetten, als je backups hebt natuurlijk ...
voobeeldje
Juist die link van Bitdefender laat een plaatje (heb hem onder erbij gezet) zien waar bij staat... "this tool only removes only the virus...."
Tja... vervolgens zeg je ..."in een paar minuutjes alles terug zetten, als je backups hebt natuurlijk"

Lijkt erg veel op wat ik al schreef... alleen ik heb niet beschreven of je het schoonmaken moet doen via het virus weghalen of een schone installatie.
Gelukkig heeft de TS vrijwel alle backups en zovoort...
Inderdaad schone install uitgevoerd, backups heb ik gelukkig ook,

Eind goed al goed... :cool:

download.png
 
Overigens van Kaspersky en Bitdefender en nog een paar wel wat tools binnengehaald, maar die konden allemaal niets met mijn bestanden (had nog een paar apart gezet).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan