Windows 2012 extreem traag internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Berichten
2.876
Hallo,

Ik zit hier bij een netwerkje met een paar windows 10 pc's en een server 2012. Internet is 300 down/30 up en op de clients haal ik in ieder geval 200-250 Mbit.
Doe ik dezelfde speedtest (.net) op de 2012 server dan haal ik minder dan 2 Mbit down en 8 Mbit up

Als ik kijk bij taakbeheer/prestaties, dan gaat er nog geen 400 Kbps over de netwerkkaart, dus hij is niet met andere dingen bezig. Geheugen is 1.2 GB van de 16 GB in gebruik, Processor staat op 2-3% dus heeft ook alle tijd.
De internetverbinding blijft stabiel want zelfs als ik op de server de test aan het doen ben en rond de 1-2 Mbit haal en ik start gelijk op een client de speedtest dan heb ik daar 200-250 Mbit.

Ik dacht ik laat malwarebytes eens draaien maar die probeert al ruim 15 minuten alleen al de database te updaten naar vandaag dus ook die heeft vrijwel geen verbinding.

iemand een tip waar ik dit kan zoeken?

PS het gaat echt alleen om internet. Interne netwerk gaat prima en een bestand van 200 MB kopieer ik binnen een paar seconden naar de clients.
 
Ik zou kijken naar anti-malware/anti-virus programmatuur op je server.

Verder: Om de download snelheid te testen zou je eens een groot bestand kunnen downloaden vanaf je server, zoals 1000mb.bin en die opslaan. Kijk hoeveel tijd die download neemt om volledig te downloaden en bepaal daaruit hoe snel dat is gegaan.

Tijs.
 
Tijs, Grote bestanden op het interne netwerk gaan prima en binnen een paar seconden. Het is echt het stuk internet wat compleet afgeknepen lijkt te zijn. Ik heb malwarebytes geinstalleerd maar deze was na 30 minuten nog niet eens klaar met het up to date maken van de virusdatabase, iets wat op de clients binnen 1 minuut gedaan was.

Maar grote bestanden intern van de servershares naar de clients overhalen gaat dus vreemd genoeg wel goed en op volle netwerksnelheid. Ook RDP sessie naar de server gaat goed.

Zit nu even via Teamviewer en haal 13.4 MB down en 14.67 UP. Dus nog steeds slecht.
tda.png

Edit : Antivirus is tijdens deze test tijdelijk uitgezet.
 
Ik vraag toch duidelijk om op die server een groot bestand van Internet te halen in mijn vorige posting?

Tijs.
 
Verder zou het geschikt zijn als je even wat meer netwerk-achtergrond post:
a. Is de server multi-homed, dus meerdere NIC's actief, in verschillende (IP-)netwerken en/of switches? En zijn de werkstations niet multi-homed?
b. Is er 1 Internet-verbinding of zijn er meerdere?
c. De uitvoer van ipconfig /all op de server én dezelfde uitvoer van een representatief werkstation in het domein.
d. [Zie ook c.] Staat de DNS op zowel de werkstations als op de server te verwijzen naar hetzelfde ip-adres (=het ip-adres van de server)?
e. [Zie ook d.] Welke DNS forwarders staan ingesteld in de DNS Server configuratie van de server?
f. Ik neem aan dat er géén VPN's zijn (dus niet op de Internet-router en ook niet op de server (RRAS))
g. Load balancing en/of QoS is niet ingesteld op de Internet-router?
h. Geen portforwarding (behalve RDP) naar de server, dus zeker geen Internet-bereikbare FTP of website(s) op de server?
i. Jumbo pakketten wel of niet aangezet in de server? En zo ja, staat dat ook aan in de werkstations?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Had ik even verkeerd gelezen :eek: Zal de hitte zijn. Dacht dat je bedoelde om een bestand vanaf de server naar een client te downloaden.
Ben er morgen weer dan ga ik het even testen.
 
Verder heb ik zojuist nog posting #5 neergezet, kijk ook daar naar.

Tijs.
 
Ben even bezig geweest en het grote bestand download wel probleemloos (1 GB binnen een minuut). Lijkt dus in specifieke situatie wel en andere niet te lukken. Speedtest.net wil bv niet en ook malwarebytes is na 2 uur nog steeds aan het proberen om de database te updaten...

DNS staat goed. Zowel clients als server wijzen naar IP van de server. Verder is er maar 1 NIC actief en geen externe serverprotocollen of portforwarding behalve Teamviewer. (RDP alleen intern). Geen VPN, FTP of webserver etc aktief. Jumbo staat overal uit. verder eigenlijk alles vrij recht-toe-recht-aan. 16 port Unmanaged Gigabitswitch en alle bekabeling CAT 5E met een max lengte van 15 meter en server > switch > modem zelfs minder dan 3 meter.

Heb nu de server van de laatste updates voorzien en gereboot dus morgen even kijken hoe alles dan staat en nogmaals proberen.
 
Enige wat ik me de hele tijd afvraag...
Waarom heb jij alles geïnstalleerd dat vereist is om speedtest te draaien? zoals flash?

Anyway, is dit een domein controller? heb je virtuele of hardware firewall? de kabel al geprobeerd te vervangen? wat zijn de DNS forwarders?

Also, correct me if I am wrong. maar volgens mij zijn de "quick fixes" van malware-bytes niet perse compatible met windows server.

Hoe dan ook als de 1 GB file wel gewoon download, dan zijn hoogst waarschijnlijk je speedtest resultaten zo traag omdat of de GPU van de server is te traag om de FLASH te renderen, of je RDP staat op low quality zonder RemoteFX.

Dit is dan zeker ook niet hoe je dit hoort te testen.....:eek:

Mocht je python geïnstalleerd hebben, dan kun je dit gebruiken:
https://github.com/sivel/speedtest-cli
 
Laatst bewerkt:
@jordy14nl:
a. Flash heeft er niets mee te maken, want dat beïnvloedt niet de resultaten van Speedtest.net en al helemaal niet de updates van Malwarebytes. Overigens kan hier een versie van Speedtest.net getest worden die zéker alleen HTML5 gebruikt en geen Flash [mogelijk detecteert de standaard Speedtest.net site op dit moment vanzelf (al) of Flash aanwezig is of niet, maar weet dat niet zeker.]
b. DNS probleem niet het probleem te zijn, want alle werkstations (en de server zelf) gebruiken de lokale server als DNS-server. Uiteraard kan het geen kwaad om eens de DNS server service te herstarten op de server, voor de zekerheid, om de cache van de DNS server service te wissen op de server. En (ingelogd op de server) wist ipconfig /flushdns de gebruiker-lokale versie van de DNS.
c. De werkstation-versie van Malwarebytes' Anti-Malware is inderdaad niet voor servers bedoeld is, echter is er ook een Business variant die (o.a.) geschikt is voor Windows 2012 (die moet dan wel 64-bit zijn, zoals R2 etc.) Specs/systeemeisen etc. in deze datasheet
d. Wat mogelijk interessant is om te proberen is het uitschakelen van IPv6 op de server, als daar op dit moment toch helemaal geen gebruik van wordt gemaakt en kijken of dat verbetering oplevert.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@jordy14nl:
a. Flash heeft er niets mee te maken, want dat beïnvloedt niet de resultaten van Speedtest.net en al helemaal niet de updates van Malwarebytes. Overigens kan hier een versie van Speedtest.net getest worden die zéker alleen HTML5 gebruikt en geen Flash [mogelijk detecteert de standaard Speedtest.net site op dit moment vanzelf (al) of Flash aanwezig is of niet, maar weet dat niet zeker.]
Het is mijn ervaring dat flash applicaties niet altijd even goed werken op computers met lage clock snelheden en/of slechte GPU's (En is desktop experience niet nodig voor GPU acceleratie?). Daarbij is het altijd afgeraden om websites met adds en andere rommel te bezoeken vanaf je server.

b. DNS probleem niet het probleem te zijn, want alle werkstations (en de server zelf) gebruiken de lokale server als DNS-server. Uiteraard kan het geen kwaad om eens de DNS server service te herstarten op de server, voor de zekerheid, om de cache van de DNS server service te wissen op de server. En (ingelogd op de server) wist ipconfig /flushdns de gebruiker-lokale versie van de DNS.
Ik zat zo te denken: Als er geen forwarders zijn ingesteld worden de root-servers gebruikt, deze servers zijn erg traag. Stel dat het update process van malware bytes soort gelijk is aan die van Avast business, dan word er voor elk klein stukje een ander sub domein gebruikt *.*.*.*.*.avast.com. wat er dan gebeurd is dat de server erg lang zit te wachten op de DNS lookups wat het gehele process kan vertragen. Als de client na die tijd pas getest is, dan zal het op de client sneller gaan want het is al cached op de server. Het is een beetje een long shot. Maar vragen kan geen kwaad.


c. De werkstation-versie van Malwarebytes' Anti-Malware is inderdaad niet voor servers bedoeld is, echter is er ook een Business variant die (o.a.) geschikt is voor Windows 2012 (die moet dan wel 64-bit zijn, zoals R2 etc.) Specs/systeemeisen etc. in deze datasheet
Het was mij niet duidelijk om welke versie het ging.

Ontopic:
Als file en andere transfers wel met hoge snelheden gaan, dan is het onwaarschijnlijk dat de NIC of de NIC driver de bottleneck is. Op dit moment zit ik meer te denken aan de netwerk infrastructuur, misschien QoS of andere policies in de firewall? of gewoon een slecht kabeltje met packet loss?

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar resultaten van de python versie van speedtest.net mocht TS hier de tijd en kennis voor hebben.
 
@jordy14nl:
M.b.t. b.: Wat niet expliciet genoemd is door Buick is of DNS forwarders worden gebruikt of niet (vroeg ik naar in posting #5, item e.), dus we weten niet 100% zeker of root-servers inderdaad benaderd worden of niet, maar DNS root-servers cachen zelf (ook), ik vermoed niet dat daar een (performance-)probleem in zit. Forwarders kan een heel ander verhaal zijn, maar dat is dan weer afhankelijk welke forwarder gekozen is etc. Is daar (bijv.) de publieke DNS-servers van Google aangegeven (8.8.8.8 en 8.8.4.4) dan is daar zéker geen performance-probleem, omdat die DNS servers een enorme (gevulde) cache hebben.

Ik laat het er even bij totdat Buick weer met informatie komt. Qua snelheid lijkt er geen probleem, maar mogelijk zijn de routes naar de websites die vanaf de server het meest relevant zijn bij de provider (erg) ongunstig. [Heb ik ook wel eens meegemaakt: Verbinding van kantoor Londen naar kantoor NL was traag en was niet vooruit te branden, maar andere verbindingen vanuit Londen (bijv. richting USA) waren gewoon wel snel, en dit alles lag aan de routeringen (Londen <-> NL-verbinding liep (bij die provider) via 32 hops, meerdere hops in Zweden etc.)]

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan