Lens voor landschap

Status
Niet open voor verdere reacties.

lexa319

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2013
Berichten
61
Heey daar ben ik weer,

Ik vertrek komend weekend naar Oostenrijk. Vorig jaar had ik ook al spijt dat ik alleen mijn Canon 1200D met kitlens had. Gelukkig heb ik nu ook nog de 70-200MM F4, maar ik ben nog op zoek naar een goede breedhoeklens. Ik wil met deze lens landschap foto's maken. Het enige probleem is dat ik niet zo goed weet welke lenzen hier geschikt voor zijn. Zo heb ik de 10-22mm gezien, maar die zou ik dan weer moeten verkopen als ik een full-frame camera aanschaf. Wellicht is de 16-35 IS USM een goede lens?

mvg,
Mark Prinsen
 
Voor landschappen kun je, gek genoeg, alle objectieven gebruiken die je wilt :). In beginsel is het eenvoudig: hoe meer groothoek, hoe meer er op komt. En als je dát onder landschapsfotografie verstaat, dan is een goede groothoek prima. Ik neem voor mijn landschapsfoto's echter regelmatig de 100-400 ter hand. Maar het is nog steeds landschapsfotografie :).
Mij boeien die totaalplaatjes namelijk zelden; ze zijn doorgaans vlak en alleen bedoeld als zoekplaatje. Een 10 mm zit heel dicht tegen fisheye aan, en dat is totaal onbruikbaar in mijn ogen voor landschappen. Effectplaatjes, meer niet. Ik ben met elke groothoek vanaf 24 mm dus al dik tevreden. Een 16-35 lijkt mij dan ook een veel betere keus dan een 10-22. Objectieven verkopen omdat je een full-frame overweegt? Dan zou ik daar eerst eens over nadenken! Een 16-35 op een APS-C sensor werkt als een 25-55 objectief. Duidelijk minder groothoek dus dan op de full-frame. Maar in mijn ogen nog steeds geschikt voor landschappen. Tenzij je dus in de veronderstelling leeft dat bij landschappen meer = beter geldt.
Overigens is de aanschaf van een full-frame een prima idee :D.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan