Ziggo (zakelijk)

Status
Niet open voor verdere reacties.

WY79

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2010
Berichten
162
Is het mogelijk om in een bedrijfspand, waar 1 coax kabel ligt, om die te delen met meerdere partijen die in het pand zit?
De eigenaar van het pand maakt nu gebruik van die coax kabel en wij als huurder zouden ook wel graag gebruik willen maken van de coax kabel (internet).
Via KPN is het internet (zo) traag (ADSL).
 
In theorie, technisch gezien, absoluut. Er kunnen gewoon meerdere modems op een coax-verbinding.

In de praktijk is dit helemaal afhankelijk van Ziggo's aanpak. Het zou mij niet verbazen als het aantal internetaansluitingen per coax-aansluiting tot één gelimiteerd is.

Bel ze?
 
McMeller,

Bedankt voor uw antwoord.
Ik had Ziggo zakelijk al eens gebeld. Ze begonnen toen over een 'nieuwe' kabel aan te leggen naar het pand. Dat gaat teveel kosten.
Maar nu u zegt dat het theoretisch mogelijk is, zal ik eens nader informeren.

Als er anderen zijn met antwoorden/oplossingen dan zie ik die graag.
 
zakelijk dus ook een goede snelheid.
Die is te delen...
maak gebruik van meerdere routers, allemaal een eigen ip range (intern)
 
Als er één coax op dat adres ligt dan kun je kijken op wiens naam die staat en dan inderdaad een internetaansluiting via routers delen.
Meerdere modems/klanten op één groene kabel gebeurt nooit omdat dat technisch/administratief niet haalbaar is. Voorbeeld : Klant 1 besluit ziggo op te zeggen en dus wordt het signaal bij de Eindversterker afgesloten, waardoor ook andere klanten op die kabel geen signaal meer hebben.

Dus gewoon na laten kijken of er nog een groene kabel kan komen (hangt er vanaf of er nog plek is op de EV) en dan kijken wat de eventuele kosten zijn, of inderdaad 1 modem met meerdere routers. Maar zelfs dan blijft het een gok en als de "eigenaar" van de kabel besluit te stoppen met Ziggo, zit iedereen zonder internet.
 
Enkele Ziggo modems hebben ook de mogelijkheid om een gastnetwerk te openen. Maar dan zit je nog steeds met hetzelfde probleem zoals buick hierboven omschrijft.
Hoe dan ook, het blijft een gok. En hele goede vastgelegde afspraken met de zakelijke abonnee van Ziggo.
 
Om het verhaal even uit te leggen. Technisch kunnen er op dit moment 2 aansluitingen op 1 coax. Echter Ziggo doet dit niet, met name om administratieve redenen. In de praktijk betekent dit dat de eerste in een pand die coax aanvraagt geluk heeft en de rest heeft pech. Lastig bij bedrijfsverzamelgebouwen en studentenhuizen.

Afhankelijk van het aantal mogelijke deelnemers aan een internetverbinding zijn er een aantal mogelijkheden.
a) TOM (Tv Op Maat) van Ziggo kan een optie zijn. Maar dan moet de eigenaar wel meewerken want deze heeft nu de kabel al in gebruik

b) Contact met mij opnemen. Wij zijn namelijk Ziggo partner en bieden aan bedrijven een alternatief in dit soort situaties. Wij investeren in een gedeelde verbinding waarbij de eigenaar de mogelijkheid krijgt ook nog iets te verdienen en de veiligheid gegarandeerd blijft. Want dit zijn namelijk precies de 2 redenen waarom dit vaak een probleem is. Door gebrek aan kennis weet men niet of e.e.a. veilig genoeg is afgeschermd (Je wilt namelijk niet hebben dat je op elkaars lokale netwerk kunt) en dan kiest men voor de veilige route om de verbinding niet te delen. Daarnaast kost elke oplossing geld en daar staan eigenaren ook niet om te springen.
 
Ik denk dat je hoe dan ook afhankelijk bent van de eigenaar. Die zitten in de praktijk vaak niet op het delen van verbindingen te wachten.
Aan het delen van een verbinding kleven toch vaak nog nadelen...
De eigenaar verliest snelheid en zal afhankelijk van zijn huidige abbo en wensen, al snel verplicht worden om een duurder abonnement af te nemen en daar minimaal een jaar aan vast zit.
Het modem moet in geval van storing voor iedereen bereikbaar zijn, dus op een plaats zitten waar iedereen toegang toe heeft.
Als eigenaar een storing heeft en zijn modem moet resetten, heeft ook de rest ineens geen verbinding meer.
En ook niet onbelangrijk : de eigenaar is juridisch aansprakelijk voor wat er met zijn internet aansluiting gebeurt, dus als een van de partijen iets illegaals zou doen of bv (ongewild) spam gaat versturen, dan is de eigenaar van het abbo juridisch aansprakelijk.

Persoonlijk zou ik een offerte laten maken voor een extra groene kabel. Als de EV niet te ver bij het pand vandaan staat en er nog plaats is op de tap, dan hoeven de kosten niet eens zo hoog uit te vallen en kost de eerste offerte (vrijwel) niets. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.
 
@Buick. Helaas gaat Ziggo geen 2e groene kabel op hetzelfde huisnummer aanleggen. Dan was er namelijk ook geen probleem bij studentenhuizen en gedeelde kantoorpanden. Mocht het anders zijn hoor ik het heel graag, want dan kan ik heel wat klanten blij gaan maken.

Het juridische stuk klopt deels, maar dat is in te dekken door een goede overeenkomst op te stellen of jezelf als ISP te registreren en de verbinding als losse aansluitingen te verhuren. Verder zal bij serieus misbruik het feit onder het strafrecht vallen en dat moet je herleiden naar een natuurlijk persoon en niet naar een contracthouder.

Geen idee hoe vaak jij een modem moet resetten, maar in de zakelijke variant (dus niet die van thuis) komt dit maar heel erg zelden voor. Raar eigenlijk, want er wordt gebruik gemaakt van hetzelfde modem. Jouw opmerking kun je ook doortrekken naar stroom en water en ook daar heeft niet iedereen de sleutel van de hoofdverdelers. Levert in de praktijk eigenlijk geen problemen op. En verder kun je met fatsoenlijke apparatuur een backup lijn (bijv. ADSL) nemen. Valt de verbinding helemaal nooit weg.

Wat snelheid betreft geen probleem. De verbindingen zijn voor de meeste toepassingen meer dan snel genoeg. Ik draai een hele gebouw met 50 man op een 80MB verbinding. Geen enkel probleem en geloof me er wordt heel wat af gestreamt aan muziek (met beeld via youtube).



Onderliggende keuze is die tussen het denken in problemen of het denken in oplossingen.
 
Roger, er is in de afgelopen jaren het nodige veranderd voor wat betreft beleid met meerdere groene kabels.
In de tijd van A2000 was het sowieso uit den boze en ook een groot deel van de UPC tijd. tegenwoordig zijn er meer mogelijkheden. Voorbeeld: een kennis van mij woont in een zorgflat welke gekoppeld is aan een verzorgingshuis. Komt 1 groene kabel binnen en die verdeelt via een paar multitaps en versterkers het signaal naar de verschillende kamers/appartementen. Die kunnen uiteraard op die kabel geen abbo nemen en dat wordt ook door Ziggo bevestigd. Maar men kan tegenwoordig wel een eigen groene kabel naar binnen laten trekken mits er aan wat voorwaarden voldaan is. een van de voorwaarden (zo niet de belangrijkste) is dat er nog plaats moet zijn op een van de taps in de EV. Als daar geen plaats meer is voor een nieuwe aansluiting houdt het op. Andere voorwaarde is dat je op voorhand een abbo afsluit. Dus je geeft aan welk abbo je wilt nemen en komt overeen dat je dat in principe afneemt als de kabel er is. Dan komt er een kijken, ik meen van Volker Wessels, naar plaats van EV, afstand tot huis en plaats waar de AOP in je huis moet komen en die geeft dan een offerte. Aan de hand daarvan kun je accepteren of weigeren.
In de praktijk vallen deze kosten vaak mee.

Wat betreft bereikbaarheid van modem, als zakelijke aansluiting heb je een servicecontract waarbij binnen x uur een monteur aanwezig is. Deze moet echter wél bij de apparatuur kunnen. Ik ben in het verleden bij verschillende zakelijke klanten weggegaan en heb in sommige gevallen zelfs de voorrijkosten moeten doorberekenen omdat er gebeld was voor een internetstoring, maar niemand aanwezig die toegang kon verschaffen tot de plek waar modem aangesloten was.

Verder hoef ik zelden een zakelijk modem te resetten :D maar het is wel een van de eerste dingen die de klant verzocht wordt om te doen bij een storing (naast het aangeven welke lampjes er branden).
Wat betreft misbruik kun je uiteraard het nodige dichtspijkeren, maar vergeet niet dat als een van je "klanten" een geinfecteerde pc heeft en de nodige spam gaat versturen, dat jouw IP als eigenaar 24/48 uur of langer blacklisted kan worden en je als bedrijf zomaar ineens kunt merken dat je emails bouncen.

Overigens heb ik ook wel mensen meegemaakt die dichtbij het bedrijf woonden en op hun eigen naam een abbo hadden genomen en het modem via een splitter en FRA versterker hadden aangesloten. 2 modems op 1 groene kabel. Werkte verder probleemloos, alleen ook niet ondersteund, maar dat mag de pret niet drukken.
 
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. :thumb:

Maar wat is jullie eind conclusie? Moet/kan ik beter Ziggo bellen voor meer informatie of eerst maar met de eigenaar vragen of hij het goed vind om de kabel te delen?
Waar ik ook nog aan zat te denken, is het mogelijk om achter de modem/router een netwerk switch te zetten? En dan van daaruit kabels te leggen naar het betreffende kantoor.
 
Ben het met de meesten wel eens.
En: Technisch is het wrs to honderd meter (max voor goede UTP) met router en switch prima en betaalbaar te doen.
Het zijn vooral de genoemde nadelen die je goed in kaart moet brengen of je je zelf geen built valt, in het ergste geval qua aansprakelijkheid.

Zelf deel ik het internet al ruim 16 jaar... Het is altijd goed gegaan, maar als de wetgeving strakker wordt en je zou met illegale download te maken krijgen van een van je buren.... dan zijn de poppen aan het dansen..
Als de wet het te lastig maakt ga ik ontkoppelen. Ik download zelf weinig, al helemaal geen films en muziek en zo. Linux ... is geen probleem... en de laptops hebben we met OS gekocht.. De ene buren heeft alleen mobielen en werkt via de wifi. Blijft over de andere buren, maar daar hebben de (grotere) kids alleen nog maar een Ipod, daar gaat geen grote film verzameling op... en mijn buurvrouw houdt vooral van chatten, lekker kletsen.
Als we nieuwe buren krijgen, dan koppel ik eerst af en kijk de kat uit de boom....

Maar maak de balans in jouw situatie goed op!
 
Laatst bewerkt:
@Buick. Ik heb onlangs dan toch een andere ervaring met Ziggo gehad. Extra groene kabels konden niet. Zelfs de optie om de kabels van aangrenzende panden (zelfde eigenaar) naar 1 punt te brengen was geen optie. Dat moest maar in het pand geregeld worden. Je voorbeeld van het verzorgingshuis betreft TOM (Tv Op Maat). Dat is een optie, maar de administratieve last blijft bij de eigenaar liggen. Die moet het financieel maar verdelen onder de huurders. Iets waar men in de praktijk niet veel trek in heeft. En wat uitval betreft. Als de stroom uitvalt ga je als huurder ook niet zelf k**ten, maar bel je de verhuurder/huismeester/concierge/technische dienst. Ik zie niet in waarom dit voor de internetverbinding opeens een probleem is.

@WY79. Links- of rechtsom zul je bij de eigenaar langs moeten. Je mag namelijk ook niet zomaar even een kabel door het pand gaan trekken. Delen met een switch is ook geen optie, want dan kan iedereen elkaars interne netwerk zien. Je hebt minimaal een fatsoenlijke router of firewall nodig om de boel goed af te schermen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een gedeelde aanpak met aan de voorkant een fatsoenlijke firewall en switch die VLANs aankan. Vanaf daar de boel in stukjes hakken en klaar is kees. Aanvullend goede monitoring/logging op de firewall. Dan heb je tenminste iets in handen als er problemen zijn.
 
@RogerS Het betreft in dit geval geen TOM. Bewoners kunnen fysiek een aansluiting aanvragen waarbij dan vanaf de straat een nieuwe groene kabel rechtstreeks van ev naar hun appartement wordt getrokken. E.e.a. ligt nu overigens stil omdat men eerst kosten wil weten en het verzorgingshuis vertikt om de 15 euro per maand die overal in de huur verwerkt is voor het signaal van hun (analoge) kabel te laten vervallen.

Overigens in mijn ogen aardig richting oplichting want men betaalt zelf een paar tientjes voor analoog signaal en verdeelt dat vervolgens voor een kleine 15 per maand over 100 appartementen/kamers.
Snel verdiend dus, maar dit terzijde.
Ook wat betreft andere ervaring kan dat wel kloppen. Zoals ook al bij A2000 en UPC het geval was : bel 5x naar de helpdesk en je krijgt 5x een ander verhaal te horen. het probleem met nieuwe groene kabel is dat het eigenlijk niet meer door Ziggo wordt gedaan maar door externe bedrijven en dat de communicatie tussen die twee nogal "matig" is ;)
Maar dat zal je denk ik ook wel bekend in de oren klinken...
 
Iemand nog een reactie? Wat kan ik nou het beste doen? In contact gaan met de eigenaar van het pand of met Ziggo?
 
Welke optie je ook kiest, je zult toch moeten overleggen met de eigenaar. Het is tenslotte zijn pand.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan