Eenvoudig freeware back-up programma gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

geert1964

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2010
Berichten
184
Hallo,
Ik zoek een eenvoudig freeware back-up programma voor Windows 7.
Wat moet het kunnen?
Mappen en bestanden 1 op 1 kunnen kopiëren naar mijn back-up schijf, zonder compressie of encryptie, maar wel telkens dezelfde mappen en bestanden (dus een soort van plan of lijstje kunnen maken hiervan) vervangen als ze nieuw/veranderd/toegevoegd of verwijderd zijn.
Groeten,
Geert1964
 
Hallo Geert,
Ik gebruik zoiets niet maar er werd een keer PureSync aangeraden. Je zou ernaar kunnen kijken. Op hun site staan veel schermafbeeldingen.
 
@Geert64 : gelet op wat jij in je bericht schrijft en graag wil bereiken (wel kopie maar geen compressie en geen encryptie), is het dan niet handig(er) om de map "Mijn documenten" simpelweg in de verkenner naar je externe hdd te kopiëren?
 
AllwaySync, maarja dan heb je enkel een kopie van je bestanden. Als je even niet oplet bij een cryptolocker besmetting overschrijf je je enig werkende kopie met de versleutelde versies. Is dus niet het meest handige om te doen.

Windos backup is daarentegen gratis
 
Even opgezocht. Windows backup gaat je ook niet beschermen, want .bkf (backup) bestanden zijn ook doelwit van de cryptolockers
 
Jarenlang heb ik ervaring met SyncBack en Allway Sync waarvan ik kan zeggen dat Allway Sync de beste is. Ik heb versie 11.4.0 Pro destijds betaald en ik heb deze later nooit geüpdatet want het programma werkt perfect. Maak het doel gelijk aan de bron. Wijzigingen, nieuwe en verwijderde bestanden worden naar wens (instelling) doorgevoerd. In het midden staat een grote pijl en daar kun je de synchronisatierichting instellen. Kies links is de bron. Vink aan verwijderingen en wijzigingen doorvoeren. In de witte vakken (mapselectie) is links de bronmap en rechts de doelmap. Klaar!

Het is wel verstandig dat je naast dit type back-up ook een volledige (systeem) back-up maakt. Hiervoor is EaseUS Todo Backup Freeware een goed programma. Met dit programma kun je hele schijven/stations herstellen maar ook individuele bestanden en mappen via de herstelpuntbrowser. Je kunt dus in de 'structuur' (mappen) kijken.
 
Easeus Todo backup (http://download.easeus.com/free/tb_free.exe) is eenvoudig te gebruiken en helemaal mooi is dat als de pc besmet raakt met ransomware de backup niet besmet raakt (nu twee keer gezien). Nog steeds is het verstandig om de backup naar een extrene HD te maken en die externe HD na het maken van de backup los te koppelen, want vroeg of laat komt er ransomware die ook een Easeus Todo backup kan besmetten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik noteer de volgende programma's om eens te bekijken:
- CobianBackup
-AllwaySync
-Syncback

@gast0225: ik bewaar al mijn persoonlijke bestanden op mijn D: partitie, dus niet onder Mijn documenten.
@RogerS: beschermt mijn virusscanner Gdata Internet Security niet genoeg tegen cryptolockers? (Is dat hetzelfde als keyloggers?)
@Senso: ik maak regelmatig (om het half jaar of vaker naargelang er programma's bijkomen of verdwijnen) een systeem back-up via Windows zelf.

Groeten,
Geert1964
 
Het principe blijft dan hetzelde : als jij al je bestanden op D bewaart dan kopieer je toch de map waarin ze zitten naar externe hdd. Waarom zou je daar in jouw specifieke geval, zoals jij aangeeft dat de bestanden gebackupped moeten worden, backup software voor willen gebruiken? Een simpele kopieeropdracht in de verkenner doet precies wat jij wilt?

Zéker als je roch al 1x per half jaar je Windows backupped, wat is er dan gemakkelijker dan al je bestanden gewoon in de verkenner naar een externe lokatie te kopiëren?
 
Laatst bewerkt:
@gast0225,
Ik heb wel meerder mappen onder d: die ik wens te back-uppen; en ook nog enkele aparte bestanden uit die mappen en van c:.
Dan ben je wel eventjes bezig met kopieeropdrachten via Windows Verkenner.
En dan telkens nog eens aangeven bij dezelfde bestanden op de back-up, of deze moeten overschreven worden.
En bestanden die verwijderd zijn van D:, moet je dan met de hand gaan verwijderen uit je back-up.
Heel wat werk, dat juist wordt overgenomen door een simpel back-up programma.
Eénmaal alles opgeven wat je wilt back-uppen en met een simpele klik de volgende keren start de back-up.
De systeembackup doe ik apart van de gegevensback-up, en minder vaak.
Groeten,
Geert1964
 
Laatst bewerkt:
Eénmaal alles opgeven wat je wilt back-uppen en met een simpele klik de volgende keren start de back-up.
Zoiets simpels doet Synctoy van Microsoft.
Lees goed wel opties je met instellen.
Het doet in principe het zelfde wat je verkenner doet en met de opties kun je acties kiezen/soorten synchroniseren incl mogelijk deleten.
We gebruiken het om van laptop op het eind vd dag de data op de server te zetten op het werk. De server zelf heeft dan nog een tape backup, incrementel..... dat is met dit programma niet mogelijk, versie beheer, het is niks anders dan wat je met de hand doet copy/paste en dan beantwoorden ja of neen, maar dan geautomatiseerd.
Voor backup programmas die versies onthouden heb je aan deze niks....
 
Mappen en bestanden 1 op 1 kunnen kopiëren naar mijn back-up schijf, zonder compressie of encryptie, maar wel telkens dezelfde mappen en bestanden (dus een soort van plan of lijstje kunnen maken hiervan) vervangen als ze nieuw/veranderd/toegevoegd of verwijderd zijn.

Lees vooral dat laatste zes keer! Ik heb hier jaren ervaring mee. Met SyncBack is een dergelijke instelling te maken, maar het kost wat moeite en is ingewikkeld voor een leek. Met Allways Sync is het zeer gemakkelijk en het werkt 100% en supersnel. Installeren is gratis maar dan is het beperkt. Alleen moet je een sleutel kopen en dat is het waard.

Je kunt meerdere taken maken met Allway Sync. Fluitje van een cent.

Let op: gebruik geen Synctoy! Dit programma doet niet waar jij om vraagt. En als je andere freeware op internet vindt, doe dan eerst een test en maak een proefmap met submappen en plaats hierin bestanden die je in de bron wijzigt, delete en nieuw plaatst en kijk wat er in het doel gebeurd! Allway Sync doet wat er gezegd en ingesteld is. Andere programma's vaak niet. Ik heb dat zelf uitvoerig getest.
 
Let op: gebruik geen Synctoy! Dit programma doet niet waar jij om vraagt. En als je andere freeware op internet vindt, doe dan eerst een test en maak een proefmap met submappen en plaats hierin bestanden die je in de bron wijzigt, delete en nieuw plaatst en kijk wat er in het doel gebeurd! Allway Sync doet wat er gezegd en ingesteld is. Andere programma's vaak niet. Ik heb dat zelf uitvoerig getest.
???????
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15155
Dit doet het:
SyncToy 2.1 is a free application that synchronizes files and folders between locations.
en dit werd gevraagd door de TS:
Wat moet het kunnen?
Mappen en bestanden 1 op 1 kunnen kopiëren naar mijn back-up schijf, zonder compressie of encryptie, maar wel telkens dezelfde mappen en bestanden (dus een soort van plan of lijstje kunnen maken hiervan) vervangen als ze nieuw/veranderd/toegevoegd of verwijderd zijn.

Synctoy doet exact dat en je maakt dus een of meerdere taken aan wat gebeuren moet en die draai je...
Lees deze iets oudere manual maar eens door (het werkt nog steeds zo), je kunt kiezen uit verschillende soorten synchronisatie
http://www.imagingtips.com/othertips/synctoy/0100synctoy.shtml

Testen moet je altijd doen of de keuzes dat doen wat jij wilt...
 
Het kan zelfs met het commando ROBOCOPY.EXE, maar dan blijft mijn dringend advies (zie de topics in dit forum maar eens met titels als "help ik ben mijn data kwijt") om een echte backup te maken. Ten eerste in een formaat of op een medium dat niet wordt herkend door de huidige cryptolockers en ten tweede iets met versiebeheer. Want het komt nogal eens voor dat je bestanden per ongeluk wist (of dat ze corrupt raken) en dan helpt een 1 op 1 kopie je ook niet. Daar vind je je bestand dan niet meer (of een keurige kopie van je corrupte bestand). Met backup software krijg je dat dus wel voor elkaar.
 
Aan RogerS,
Je spreekt geregeld over cryptolockers.
Kun je eens zeggen wat dat precies is, en of een goede virusscanner, zoals mijn Gdata, deze niet onderschept?
Geert1964
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan