onderzoeksvragen netwerkbeveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartcrom

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
9
Hallo iedereen,


In september ga ik voor mijn eindwerk voor de opleiding als netwerkbeheerder. Het onderwerp dat ik gekozen heb is netwerkbeveiliging.

netwerkbeveiliging


Ik heb dit ook voorgesteld aan mijn docent en heb daarvoor ook de goedkeuring gekregen. Het zou een theoretisch eindwerk worden. Maar mijn docent vraagt wel 2 a 3 technische onderzoeksvragen. En daar zit ik wat vast. Mijn vraag naar jullie is dan ook wat zijn volgens jou goeie onderzoeksvragen voor dat onderwerp en hoe stel je die op of hoe bouw je uw eindwerk op op basis van die onderzoeksvragen en hoe trek je de link met elkaar? Ik kan mij dat moeilijk voorstellen. Voor het onderwerp netwerkbeveiliging zou ik gebruik maken (moest dit nodig zijn) van Packet tracer van Cisco. Misschien hebben jullie daar al ervaring mee met die onderzoeksvragen en het opzetten van? Voor het onderwerp netwerkbeveiliging maak je dan twee topology's met daar verschillen of hoe moet ik dat juist zien? Hopelijk geraken jullie er wat aan uit wat ik juist wil zeggen. Hopelijk kan je mij verder helpen? Ik heb het nog nooit gemaakt.

Alvast bedankt!
 
limiteer eerst je gebied verder denk ik. Er zijn zeer veel lagen waar je naar zou kunnen kijken. Sowieso heb je al vraagstukken op zowat elke laag van het OSI model, laat staan als je applicaties en gebruikerslagen erbij neemt.

laag 1- fysieke beveiliging (kabels, kasten, keyloggers, etc.)
laag 2- netwerk partitionering, VLAN, network, packet sniffing, quality of service
laag 3- network management, firewalling, ip spoofing, open poorten, routing protocol
laag 4- link management, encryptie, proxies, network services (DNS, DHCP, etc.)
laag 5- sessies, cross-site beveiliging, encryptiesleutels, man-in-the-middle, cookies, VPN toegang, authenticatie, encryptie
laag 6- encryptie
laag 7- version control, updates, spyware, sniffers, interne gebruikers, administratierechten, domeinen

En dit zijn zomaar dingen die me qua netwerkbeveiliging zomaar in mijn hoofd opkomen. Sorry voor de mix van Engels en Nederlands, maar dat hoort een beetje bij het terrein.

Bij elk van de onderwerpen hoort een beleid, instellingen, doelstellingen en acties. Genoeg dingen dus om een vraagstuk en een "paper" over te schrijven.
 
Beste bartcrom,

Welke vragen / richting zat je zelf al op te denken?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan