Office 365/Outlook 365 - newbie vragen rondom IMAP, POP3 en PST bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Berichten
430
Ik heb een aantal vragen rondom Office 365 en specifiek de installatie/gebruik van Outlook in Office 365.

Op dit moment gebruik ik Office 2013 en overweeg over te stappen naar Office 365 Home.
Aan de andere kant, als dat inhoudt dat dingen zodanig anders gaan dan dat ik gewend ben,
ofwel dat ik niet (meer) kan werken zoals ik dat nu doe, dan blijf ik voorlopig bij 2013 (of misschien 2016).

Hopelijk zullen ook mensen reageren die van 2013 overgestapt zijn naar 365 ... want ik ben benieuwd hoe dat is gegaan.

Situatie nu (Outlook 2013): POP3 en gebruik van .PST-bestand en gebruik van een tablet. Geen netwerk, andere gebruikers,
ingewikkeld, gewoon simpel, 1 pc, 1 tablet.

POP3 is belangrijk, want bij het handmatig aanmaken van het account, kan ik in het scherm waar de pop, smtp server en
login-gegevens ingeef, OOK het .pst bestand selecteren.
Mijn Outlook.pst bestand staat níet op de gebruikelijke plaats ergens op C:, maar op een aparte partitie.
Bij IMAP is het selecteren van een pst bestand dit niet mogelijk... (zie screenshot)

Vragen rondom 365:
1. wanneer men overstapt van Outlook 2013 naar Outlook 365, is dan het volgende nog steeds mogelijk?
a. selectie protocal (IMAP of POP)?
b. handmatig instellen (zoals server, ports, TLS, SSL, etc.) ?
c. selecteren .pst bestand?

Ik gebruik een Android (v5.02)tablet, met daarop een mail applicatie (Aqua Mail). Die is op basis van IMAP. Mijn desktop Outlook 2013 dus op basis POP3. Het .pst bestand op mijn pc is vrij groot, ik meen iets van 4-5GB, inclusief subfolders, RSS feeds. Dat hoeft niet allemaal gesynchroniseerd te worden.

Vraag: hoe werken anderen met Office 365 op hun Android tablet?

Thanks


=
SnagIt-05082016 071240.jpg

=
 
Ik weet nog niet zeker of ik het antwoord weet op je vraag / vragen, maar afhankelijk van je antwoord op de volgende vraag, nadat je dit linkje hebt doorgelezen, weet ik of dat zal gaan lukken.

Vraag : waarom pop3 en geen imap, zeker ook omdat je (kennelijk) op 2 apparaten je mail wil ontvangen?
 
Niet dat ik je advies ga geven over wat te doen, maar alvast wat zaken:
a. Office365 software op pc betekent (qua Outlook) op dit moment Outlook 2016. Laat je dus door de naam Office365 niet helemaal in de war brengen.
b. Dat IMAP accounts niet in .PST bestanden landen is normaal: Er wordt online gewerkt (o.a. met Postvak IN), net zoals bij Microsoft Exchange / Office365 mail accounts, en dus wordt er gecached in een .ost bestand.
c. Handmatig instellen is niet mogelijk bij Microsoft Exchange / Office365 mail accounts. Zover ik weet (hopelijk kunnen anderen dat bevestigen danwel ontkrachten) kan het wel bij IMAP + POP3 mail accounts, via handmatige instelling kiezen tijdens het toevoegen.

NB: Let op: Outlook.com, live.com, live.nl, hotmail.nl etc. mail accounts worden tegenwoordig als Microsoft Exchange (EAS) mail accounts toegevoegd. Dus als je zo'n account als POP3 had ingesteld, dan ben ik niet zeker dat je dat straks ook nog kunt.

Tijs.
 
Aanvulling op bericht van dnties : idd. de accountjes worden bij genoemde mailservers volledig automatisch geconfigureerd, maar daarnaast blijft er de mogelijkheid (zeker als de automatische configuratie mislukt) om het vinkje 'meerdere / aanvullende instellingen' te kiezen, waarna er (veel) meer accountinstelopties verschijnen (poorten etc. etc.)

Imap op de accountjes werkt als een tierelier : altijd overal synchronisatie van álles : contactpersonen, mail, agenda etc .etc.
Office 2016 (=365) draait hier op 2 laptops, 1 tablet en een Microsoft telefoon.
Een contactpersoon of agenda-item of wat dan ook op device 1 veranderen, betekent dat een paar seconden later de informatie op ALLE devices netjes wordt veranderd.

Kort gezegd : altijd dezelfde gegevens op alle apparaten up to date. Wat kan een mens nog meer wensen?

outlook imap.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment heb ik op mijn tablet IMAP en desktop Outlook 2013 POP. Dat werkt op zich goed.
DE belangrijkste reden waarom ik POP gekozen heb is dat ik mijn eigen .pst bestand kan kiezen tijdens het opzetten van het account (zie screenshot).
Met andere woorden de mail komt niet terecht op de C:\..\..\outlook.pst, maar ik selecteer de pst file elders op mijn pc.
(b.v. X:\Outlook\MijnNaam.pst)
Met IMAP gaat dat niet lukken, althans, niet dat ik weet.
Voor zover ik weet helpt zelfs de registry patch (ForcePSTPath) ook niet. Immers, die geeft alleen een wijziging van het pad, maar het daadwerkelijk
selecteren van het .pst bestand, tijdens het instellen, dat gaat 'm niet worden.

Terwijl ik typ, vraag ik mij af of dat achteraf.. misschien nog wel kan... misschien via importeren?

=
 
Wat je schrijft is duidelijk alleen begrijp ik niet goed wáárom je zo graag met Pop3 werkt. Heeft jouw systeem beperkingen of is anderszins een situatie van toepassing dat je niet met de (101% flexibele) Imap op beide apparaten wil werken? (zie trouwens de zojuist toegevoegde tekst en bijlage in mijn vorige bericht)
 
Net wat ik zei: POP3 alleen vanwege de keuze dat ik zélf mijn .pst bestand kan kiezen. Meer niet.
Als IMAP dat ook zou kunnen, dan was er geen bezwaar.

Maar . . . nu nét heb ik het volgende zitten bedenken (weet absoluut niet of het kán!)
Stel dat ik een nieuw account aanmaak, basis IMAP.
Outlook zet de boel ergens op C:\
Ik open het (nieuwe) email account in Outlook, laten we even uitgaan van Outlook 365.
Ga naar account instellingen, selecteer het nieuwe account, klik 'Map wijzigen' en dan toevoegen??
Hier wordt het 'vaag' - ik bedoel, ik weet niet wat de effecten zijn. Ik kan een .pst bestand selecteren neem ik aan?
(wel onder POP3, maar ik weet niet of het lukt onder IMAP)
Wat gebeurt er met het net via IMAP aangemaakte .pst bestand op C:\

Nogmaals, dit schoot mij nét te binnen, heb op Internet niet gezocht voor verdere info.
(lees: geen idee of het kan/werkt)

=

SnagIt-05082016 112211.png
=

even later . . .
kwam dit tegen ...
https://portlets.nwciowa.edu/live365/Import your old Outlook Data File.pdf
"Import your old Outlook Data File (.pst) to your Office 365 email " (PDF)
 
Laatst bewerkt:
Imap werkt niet met .pst bestanden maar met .ost bestanden en nee, je kunt daar geen andere partitie voor gebruiken.
Ik begrijp het nog steeds niet echt: waarom is het voor jou zo belangrijk om zelf een .pst bestand te kunnen 'kiezen'. In het plaatje van mijn accounts zie je een stuk of zes mailadressen. Elk heeft zijn eigen .ost bestand. Ik zoek / zocht redenen voor mijzelf, maar vond er geen waarom ik ergens van welk account ook zou willen 'kiezen'. Sorry dat ik erover doorvraag, maar ik zie nut / noodzaak / wenselijkheid er niet van in om een .pst (in dit geval een .ost) te kunnen 'kiezen'. Welke meerwaarde heeft dat?

Wat bedoel je eigenlijk precies met 'kunnen kiezen' en waarom is dat belangrijk?
 
Laatst bewerkt:
Hoe heb jij je documenten beveiligd? Stel dat je -om welke reden dan ook- je moet inleveren voor reparatie.
Zelf heb al mijn documenten en pst files op een aparte partitie staan (beveiligd middels een paswoord)
=
 
Ik moet passen. Als er een reparatie nodig is, dan zouden tevens je foto's, Worddocumenten, Excelbestanden, .pdf'jes, beveiligd moeten zijn. Er zijn grenzen denk ik..........?
 
Nee hoor, simpel: zet alles in een 'encrypted container' (ik heb 1-2-3 geen beter woord), zoals voorheen TrueCrypt.
Zoek maar eens op : 'encrypted container' windows.
Je kunt ook Bitlocker gebruiken, maar b.v. ook BestCrypt (Jetico) en mogelijk ook andere tools.
Tussen Bitlocker en BestCrypt zitten wel verschillen.

Na opstarten pc, open je de container (password) en kan je gewoon je gang gaan.
Het werkt perfect. PDF, doc(x), xls(x), je outlook handel, alles is beveiligd, zelfs t/m clipboards, screenshots, you name it.
Dit alles zónder vertraging o.i.d.
Op 'How To Geek' staat een compleet 'stappenplan'. ("How to Create an Encrypted Container File With BitLocker on Windows").

Maar goed, het waarom enzovoorts, dat is een aparte discussie :)

Ik denk dat ik gewoon bij POP blijf. Zie ook PCWorld artikel
"Two good reasons to stick with POP3 email over IMAP".

Dank voor alle input.

=
 
Alleen hierom al zou ik bij Office 2013 blijven...
https://products.office.com/nl-nl/office-365-home
€ 99,00 per jaar Bespaar 17% met een jaarabonnement....

Doe je 4 jaar met Office 365 kost je dat dus 396 euro.... totaal....
En... betaal je niet meer wordt je lijkt me per direct van de service afgesloten...
Heb je een lokaal pakket als Office 2013... is ie licht verouderd (tenminste als er nieuwe features zijn in de opvolger...) maar het pakket blijft het doen..... zolang jij wilt of zolang het door Windows ondersteund wordt (=heel lang.... Office 2003 werkt nog probleemloos hier naast 2010)...

Kun je niet gebruik maken van een regeling op je werk? Wij zijn maar een midden groot bedrijf in NL en kunnen voor minder dan 15 euro Office Pro versies kopen voor thuisgebruik.

Om eerlijk te zijn... als ik dat niet had... Libre Office is zo goed... ik zou nooit 396 euro uitgeven thuis voor een Office pakket. Heb het een tijdje geleden nog geïnstalleerd bij iemand die ook dat geld er niet voor over had. Ze was super blij ermee.
En er zijn zoveel gratis mail programma's die prima werken als Mozilla Thunderbird en voor Android zijn er veel apps oa Aquaworld. Zoek rond wat de beste is voor beiden voor jou.

Maar je hebt dus al Office 2013... ben je verder tevreden... laat het toch zo...!
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd is het niet zozeer het geld dat mij van Office 365 weerhoudt.
Zeker, na zo'n 3-4 jaar ben je goedkoper uit met een losse retail licentie.
Aan de andere kant biedt Office 365 de nodige voordelen.
De eerder genoemde IMAP en .pst issues zijn de enige redenen waarom ik twijfel rondom Office 365.

Nog zoiets. Op dit moment heb ik een aantal Outlook accounts en tal van .pst archiefbestanden.
Binnen enkele seconden heb ik een heel oud bericht uit een archiefbestand teruggevonden, als dat nodig is.
Geen idee of dat ook met Office 365 gaat lukken.
Misschien wel, misschien niet. Ik vermoed echter van niet, die oude archief .pst bestanden zijn immers 'offline bestanden'.

Kortom 365 wordt dan een avontuur waarvan je achteraf misschien zegt 'had ik het maar niet gedaan..

Overigens, voor anderen werkt het ongetwijfeld perfect. Niets ten nadele van het product.
Microsoft zal (uiteraaar) alle vóórdelen onderstrepen.
Echter, als gebruiker, moet je zélf grondig op zoek gaan naar de nadelen (lees: onmogelijkheden) en, zoals in dit geval,
bekend zijn met begrippen als IMAP/POP, .pst/.ost en de mogelijkheden v.w.b. online/offline opslag, you name it.

Als dit niet belangrijk is en je bovendien met een abonnement goed kunt leven, dan is er helemaal niets op tegen om over te stappen.
Je krijgt, naar mijn idee, echt wel waar voor je geld. De extra licenties, de mogelijkheid om, b.v. op je tablet, een Office document
te bewerken, altijd uptodate, etc.


=
 
....
Aan de andere kant biedt Office 365 de nodige voordelen.
De eerder genoemde IMAP en .pst issues zijn de enige redenen waarom ik twijfel rondom Office 365.
.....
Nog zoiets. Op dit moment heb ik een aantal Outlook accounts en tal van .pst archiefbestanden.
Binnen enkele seconden heb ik een heel oud bericht uit een archiefbestand teruggevonden, als dat nodig is.
Geen idee of dat ook met Office 365 gaat lukken.
Wat zijn volgens jouw de voordelen? Als dat het via het web inloggen is op jouw account ipv een local client... dan kon al met heel veel accounts als gmail, hotmail, opties voor het beheren van meerdere accounts schijnt mogelijk te zijn (doe ik zelf niet). Eigenlijk hebben vrijwel alle mail providers webmail.

Tav laatste punt: pst en archieven en O-365... en dat je dat niet weet... ik ook niet maar lijkt me eenvoudig te zoeken.
Effe Googlen en ik vond dit:
https://support.office.com/nl-nl/ar...porteren-14252b52-3075-4e9b-be4e-ff9ef1068f91
Van toepassing op: Outlook 2016, Outlook 2013, Office 365, Office 365 voor beheerders, Outlook 2010, Outlook 2007, Webversie van Outlook voor Office 365 voor Bedrijven, Outlook.com, Webversie van Outlook voor Exchange Server 2016,

Het is verder wat je er voor over hebt.... zeker als je al een vrij modern pakket als O-2013 hebt... om dan bijna 400 euries in 4 jaar uit te geven voor??????
Das geld waar je heel veel andere leuke dingen mee kunt doen, aan ieder zelf om te oordelen of je het dat wel of niet waard vindt.
Mijn perceptie: ik zou het niet doen. Ik heb voor mijn werk over Office 2013 en 365 de beschikking, geef mij maar een lokaal pakket (heb me amper in 365 mail verdiept, zag wel dat je de off-line mail aankunt zetten). En voor Excel grijpen we nog vaak terug naar E-2003 omdat het daar veel makkelijker eea te regelen is. Latere Excel versies kunnen alleen grotere datasets aan, das een van de weinige voordelen, voor de rest klik je jezelf rot in de versies na O-2003 omdat het allemaal zo simpel moest worden via het lint......:eek:
 
Laatst bewerkt:
Hoi André - dank voor je uitgebreide reactie! Ik waardeer het zeer.
Over het importeren, in mijn bericht van 5/8 11:42 had ik al geschreven dat ik kennelijk relatief simpel was om .pst bestanden in Outlook 365 te importeren.
Zie .pdf link.

Inderdaad, ik weet niet of Office 365 voor mij iets is.
Office 2016 misschien wel, ook omdat ik dan kan kiezen voor een andere taal (Language Interface Pack, LIP).
Ik heb nu Nederlands, maar vaak zou ik graag Engels willen hebben wanneer er iets op een Engelstalige site wordt uitgelegd.
Bij Office 2013 is dat niet mogelijk, althans, niet voor Engels.

Overigens...
De office 365 die je op je werk hebt, ik ga er van uit dat die zal op 'Exchange server' basis zal zijn..?
De non-business versie van Office 365, dus de Office 365 Home https://goo.gl/dR27lV, ik neem aan dat die op basis IMAP zal zijn?

=
 
Licht eens wat meer toe wat nu een website in het Engels met Office 365 taalinstelling te maken heeft?
Nu kan ik wel heel aardig Engels, maar als ik het echt niet weet, Google ik het woord of als het bijv een alinea is, copy ik het naar bijv Google translate.
Dat kun je toch niet in Office 365?

We hebben uiteraard een business O365 en dat zit in de cloud, alles is van de oude exchange server daar heen gemigreerd onlangs. Dus ik kan nu Outlook via de browser overal openen zonder Outlook lokaal te hebben, idem voor de rest vh pakket, en ook kan ik op mijn Iphone ze als app gebruiken.
Op mijn werk laptop heb ik ook nog Outlook 2013 als lokale client (met een ost bestand voor de mail en pst eigen archieven die ik dus niet on line kan benaderen).
 
Sorry voor de vertraging. Was er gisteren niet.

Je kunt, voor zover ik weet, de interface van Office 2016 omzetten in het Engels door gebruik te maken van de Engelse LIP
Kijk even op:

https://goo.gl/pmFmBG

Voor 2013 kan dat niet, althans, niet van NL->EN.
Vaak, na ja vaak..., het komt voor dat je met een probleem zit en je wilt op Internet zoeken.
Het beste is in het Engels, maar dan heb je niet de juiste terminologie.
Als je diep in de Nederlandstalige settings zit, tja, hoe is die setting dan in het Engels.

Om die reden heb ik Windows 10 ook in het Engels en dat bevalt prima.

Office 365 of 2016, ik weet het nog niet.. :)

Ik neig naar 2016 omdat ik op mijn tablet via Aqua Mail perfect can mailen.
Zoals het nu werkt gaat het best aardig en of Office 365 en/ofIMAP mij zoveel voordelen zal bieden, ik weet het nog niet

Enfin.. geen haast.

groeten
=
 
Voor 2013 kan dat niet, althans, niet van NL->EN.
....
Vaak, na ja vaak..., het komt voor dat je met een probleem zit en je wilt op Internet zoeken.
Het beste is in het Engels, maar dan heb je niet de juiste terminologie.
Als je diep in de Nederlandstalige settings zit, tja, hoe is die setting dan in het Engels.

Om die reden heb ik Windows 10 ook in het Engels en dat bevalt prima.
Ok, dat dus
Jouw vraag is dan dus super simpel... eigenlijk een supporvraag die bij MS thuis hoort ipv hier. Heb er nooit naar gekeken maar vond hem <1 min...
https://products.office.com/en-us/m...lationId=44513300-2c2b-4cff-b0e4-746f84d48469
en er staat een stukje over de taal erin met een link met de tekst:
Office 2013 suites: Find information about how to use Office in languages other than the one you originally purchased by visiting the Office 2013 Language Options page.
Dus kom je hier...
https://products.office.com/en-us/l...-office-language-options-multilingual-support
Language Pack

You can buy a Language Pack, which includes:
Display in selected language
Help in selected language
Proofing tools for selected language

Dus ..... kan wel... maar kopen......


En... tav die terminologie.... snap het/mee eens ... het is handig als je maar 1 taal hebt.... maar hoe vaak heb je dat nu echt nodig... eenmaal ingesteld kijk je er niet meer naar om, imho een luxeprobleem? Of doe je iets waar de settings heeeel vaak aangepast moeten worden... dan ben ik benieuwd wat dat is.
Om daar nu een compleet nieuw pakket voor te kopen.... met dat geld kun je een hele mooie sim lockvrije mobiel voor kopen,... of een extra stukje vd hypotheek aflossen als je nog een wat oudere hogere rente betaald... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan