Homeplugs werken niet (meer)

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
948
Heb dit probleem al eens eerder in fora uitgezet, maar geen oplossing gevonden. Jarenlang heb ik in huis gebruikgemaakt van 4 Devolo's (200). Eentje aan het modem en drie in verschillende kamers voor desktops en laptops op twee etages. Het modem was/is van KPN. Er is niets gewijzigd, maar geleidelijk vielen verbindingen weg en op de Devolo Cockpit werden groene verbindingen oranje of waren helemaal niet meer te zien. Een (1) verbinding was goed, maar de andere drie deden het uiteindelijk helemaal niet meer en zijn ook niet zichtbaar in de Cockpit. Alles resetten en alles gedaan wat Devolo adviseert maar zonder resultaat. Uiteindelijk een set Homeplugs 500 bij Aldi gekocht en gecombineerd met de Devolo's met hetzelfde resultaat. Omdat ik dacht dat het een Devolo probleem was, heb ik alle Devolo's eruit gedaan. Nu een Aldi Homeplug aan het modem gehangen en drie dezelfde in de kamers. Resultaat: 1 goede verbinding en de andere drie doen niets (zijn ook onzichtbaar op de Cockpit). Dus hetzelfde als met de Devolo's. Wie kan dit verklaren en bij voorkeur oplossen?
 
niets veranderd aan electriciteit ?
ergens stekkerblokken geplaatst ?
 
Helemaal niets veranderd, geen andere elektraverbruikers o.i.d. Toen de Devolo's nog probleemloos werkten zat degene aan het modem zelfs in een stekkerblok. Nu zit alles rechtstreeks in de stopcontacten en de kabel modem-homeplug is een dubbel afgeschermde cat6 kabel. Daar ligt het dus niet aan. De situatie is dus feitelijk zo dat ik 1 Homeplug goed werkend heb (die zie je ook op de Cockpit van Devolo, ook als het de Homeplug van Aldi is). De tweede en derde maken geen verbinding ongeacht in welk stopcontact ik ze prik en zijn ook niet zichtbaar in de Cockpit. De drie icoontjes op de Homeplugs lichten wel netjes geel op en de verbindingsicoon knippert alsof er signaaltransport is. Op de betreffende laptops krijg ik dan vaak de melding 'onbekend netwerk'. Ik heb de Devolo's wel eens allemaal in één stekkerblok gezet en gereset (advies van Devolo) en hetzelfde met de Homeplugs gedaan (hebben dezelfde protocol-chip). Maakte niets uit.
 
Nee, links en rechts buren, maar die gebruiken geen homeplugs oid. De huizen bestaan uit drie woonlagen van beton en hebben dubbele spouwmuren. Heb destijds na aankoop ook de hele meterkast laten vervangen, dus daar is ook niets mis mee.
 
Nee, links en rechts buren, maar die gebruiken geen homeplugs oid. De huizen bestaan uit drie woonlagen van beton en hebben dubbele spouwmuren. Heb destijds na aankoop ook de hele meterkast laten vervangen, dus daar is ook niets mis mee.

plugs gaan via elektriciteitsbekabeling .... vandaar mijn vraag.
 
Hallo

"Jarenlang heb ik in huis gebruikgemaakt van ..." en ... "maar geleidelijk vielen verbindingen weg ..."

Doen bij mij vermoedens rijzen van uitgedroogde/ defekte voedingscondensatoren of galvanische koppelcondensatoren.

Deze homeplugs zijn wel berucht om hun slechte soldeerverbindingen...

Mocht je een lokaal iemand kennen met de nodige technische bagage ...

Met bovenstaande tips , zal deze wel weten wat te controleren.

Peter
 
Ik heb de devolo's al eens onderling gewisseld, met hetzelfde resultaat: setje van twee gaat goed, een derde werkt niet. Met de Homeplugs van Aldi (zijn van een bekende Duitse fabrikant en met elk drie aansluitingen) hou ik het probleem. Heb nu de Devolo's er helemaal tussenuit en om uit te proberen een nieuwe set Homeplugs in gebruik genomen en ook daarmee blijft het probleem: eentje aan het modem en eentje ergens in huis aan een pc of laptop gaat goed, maar zodra ik een derde in het stopcontact prik (waar ook in huis) werkt die derde niet. In de cockpit van devolo zie je dan wel de verbinding tussen de eerste twee Homeplugs, maar die derde wordt niet gezien. Op de laptop krijg ik dan in het beste geval de melding 'onbekend netwerk'. Het ligt dus niet aan de Devolo's (deel je mening over de kwaliteit) en ook niet aan de Homeplugs.
 
Mijn wifi was in huis nogal instabiel en het oranje service lampje op het nieuwe modem bleef aan, ook na resetten, herstellen en helemaal van het lichtnet af en weer aan. Ook Kpn kreeg op afstand het service lampje niet uit. Ze constateerden wel dat er iets mis was met het signaal en de volgende dag kwam er een prima vakman. Die heeft mijn nogal gammele aansluiting (ooit aangelegd door KPN) vervangen voor een prima aansluiting maar het probleem bleef. Bleek dat het binnenkomende signaal via de kabel al niet goed was. Dat heeft hij ergens in de wijk hersteld. Wifi is nu stabiel (prima service van KPN) Hoopte dat hiermee ook het homeplug probleem was opgelost, maar dat staat er helemaal los van. Probleem kon hij ook niet verklaren. KPN levert overigens dezelfde Devolo's die ik destijds heb aangeschaft (lang voordat zij er mee kwamen). Ergo: probleem nog steeds niet opgelost.
 
Ik vraag mij af of er iets in het lichtnet zit dat stoort en de homeplugs dwars zit. Mijn zoon heeft in zijn kamer een zeer goede, dus gevoelige geluidsinstallatie aan zijn pc, met o.a. een separate dac. Als je heeel goed luistert is er een soort bijgeluidje waarneembaar. Een vriend van hem heeft dezelfde installatie en daar hoor je dat bijgeluidje niet. Zelf heb ik een high end installatie in de woonkamer en ik hoor datzelfde bijgeluidje ook (als je heeeel goed luistert). Het kan vervuiling van het lichtnet zijn door bv inductie en mogelijk stoort dat de homeplugs. Maar hoe/waarmee kun je storing in het lichtnet meten en de storingsbron opsporen?
 
Hallo

"Maar hoe/waarmee kun je storing in het lichtnet meten en de storingsbron opsporen? "

Persoonlijk gebruik ik hiervoor een "antieke" babyfoon die over het lichtnet werkt ...

Kun je meteen weten of er eventueel "fasecouplers" nodig zijn of niet ...

Niet geaarde toestellen die een aarding vereisen , maar toch op een niet geaard stopkontakt zijn aangesloten , zijn een grote bron van lichtnet vervuiling ...

Zal wel geweten zijn .... hoop ik.

Peter
 
Laatst bewerkt:
De desktops zijn niet geaard, evenals mijn zware class A versterker, maar die laatste staat dan niet aan en is dan zelfs losgekoppeld van de contactdoos. Heb alleen randaarde in natte ruimten, keuken en cv-ruimte dus daar moet ik het mee doen. En ik weet dat de ladertjes van dect telefoons en tandenborstels etc. ook een strooiveld hebben, maar...... jarenlang geen probleem en dan ineens wel blijft vreemd. Ook het feit dat twee homeplugs (een aan de modem en een aan een pc) goed werken, maar extra ingeplugde exemplaren niet verder komen dan 'onbekend netwerk' is nog vreemder. Vooral omdat het niet uitmaakt als ik exemplaren omwissel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan