Asus noteboo.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuurke

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2002
Berichten
992
Mijn notebook heeft geen CD lezer/schrijver.
Ik heb de mogelijkheid om langs usb een CD lezer aan te sluiten.
De notebook zou in de "boot frequentie" op "1" moeten staan.
In de bios zie geen mogelijkheid om dat zo in te stellen.

Is het mogelijk dat er geen aanduiding verschijn omdat de usb/cd lezer nog niet aangesloten is ?
 
Inderdaad, wat niet aangesloten is ( en dus niet door de notebook gedetecteerd / gezien wordt ) kun je niet instellen.
 
Is dit om dezelfde reden dat een usb stick niet erkend wordt ?
 
Nee, dat is niet hetzelfde.
Als het een opstartbare usbstick betreft waarop een Windows-installatie staat, dan moet deze reeds aangesloten zijn op het moment dat je de notebook aanzet, anders wordt hij niet gezien en kun je er dus niet van opstarten.
Als het echter een usbstick betreft waarop documenten en foto's etc. staan, dan moet de laptop deze normaal gesproken detecteren zodra je de stick aansluit.
Gebeurd dat laatste niet, dan zijn er verschillende mogelijkheden:
a) de usb-poorten werken niet ( door een defect of gebrek aan stuurprogramma's )
b) de betreffende stick is defect
c) de Windows-installatie is corrupt / beschadigd.
 
Dit is hetgeen ik in boot zie:

Boot cofiguration:

Fast boot enabled

Boot priorities Niet beschikbaar (dus zoals gemeld , omdat er geen cd lezer is, correct ?)

Boot option #1 Windows boot manager PO: ST5oolT012-DG142

Add new Boot option Path for boot option fsx:\path\filename.efi

Create:
Create the newly format boot option


Als, na aankoop, de usb cd lezer aangesloten is veronderstel ik dat die in de boot priorities zal voorkomen.

Alvast bedankt.
 
Correct, dat zou zo moeten zijn.
Het kan zijn dat er een zeer beknopte, afgeschermde BIOS in jouw moederbord zit.
Daarvoor moet je iets uithalen ( unlocken ) om meer opties te krijgen...( meer info )
 
Heb nu een usb dvd lezer bijgevoegd en aan gesloten.
Nu verneming dat geen bios maar UEFI is...voor mij natuurlijk latijn...maar mijn Norton Ghost cd wordt niet gelezen.
Wat nu? Kan ik dit verhelpen ?
 
wordt het cd-station in de UEFI wel gezien als aangesloten ( onder hardware of BIOS o.i.d. ) of helemaal niet..?
Het kan zijn dat, indien het cd-station is aangesloten op een usb 3 poort, deze niet wordt gezien, probeer dan een usb 2 poort en probeer dan nog eens..?
 
Werd niet gezien.
Heb op de notebook (denk ik) enkel usb 3.
Ik heb gegoogeld en bepaalde zaken uitgeprobeerd.
Ik vond dat in de bios (hier moet dat mogelijk UEFI zijn...sorry maar had daar nooit van gehoord) heb ik Launch CSM moeten op enabled zetten.
Dat ging eerst niet ( stond grijs getint).
Door Fastboot en Security boot control op disabled te zetten kwam Launch CSM vrij en kon gewijzigd worden.

Met veel geluk oplossing gevonden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan