Dropbox vervangen door een systeem thuis.

Status
Niet open voor verdere reacties.

lupot

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2002
Berichten
501
Ik gebruik nu Dropbox om mijn data te backuppen, mijn foto's van mijn smartphone gaan daar ook heen en zo naar mijn laptop. Bestaat er de mogelijkheid om een systeem op te zetten met een nas thuis om hetzelfde te doen?
 
Laatst bewerkt:
Vast wel, maar wil je dat? Stel als je huis nou afbrandt?
 
Dan heb ik wel andere zorgen aan mijn hoofd. Maar je hebt daar natuurlijk wel een punt, maar ik ga daar nu niet vanuit.
 
Je kan alles vast wel naar je NAS-schijf doorsturen vanaf je telefoon. Ligt er aan welke je hebt. Wie weet zijner app's voor.
Maar ik zou het niet doen, als ik jouw was, als je herinneringen je lief is.
 
Ik heb hier ook Dropbox en een NAS.

Mijn foto's van mijn smart gaan naar Dropbox. Daar zijn apps voor en dus is dat het makkelijkst.
Op mijn NAS zet ik alles van mijn computer; mijn NAS is zeg maar mijn externe HDD. Daarvoor hoef ik niet zo'n hele grote schijf in mijn pc te zetten. Ik heb een 120 GB. SSD erin en dat is voor mij meer dan voldoende.
Voordeel hiervan is dat in heel het huis alle computers dezelfde "home" hebben. Dus al mijn computers in huis zijn verbonden met de NAS. Als ik dan op mijn werkpc iets moet bewaren, zet ik dat op de NAS en kan ik er via mijn huiskamer pc er ook bij. Mijn laptops/notebooks en zelfs mijn smart kunnen erbij.

Moet zeggen dat ik wel alle hele belangrijke zaken ook nog op een andere locatie heb, dus mijn NAS heeft eigenlijk ook weer een backup ergens in de cloud.

Ik zou het dus zo laten. Je foto's staan goed bij Dropbox, er gebeurt verder niets mee. Let er wel op dat je niet over je aantal GB. heen gaat bij Dropbox (geen idee hoeveel ruimte te hebt).
 
Ik heb hier ook Dropbox en een NAS.

Mijn foto's van mijn smart gaan naar Dropbox. Daar zijn apps voor en dus is dat het makkelijkst.
Op mijn NAS zet ik alles van mijn computer; mijn NAS is zeg maar mijn externe HDD. Daarvoor hoef ik niet zo'n hele grote schijf in mijn pc te zetten. Ik heb een 120 GB. SSD erin en dat is voor mij meer dan voldoende.
Voordeel hiervan is dat in heel het huis alle computers dezelfde "home" hebben. Dus al mijn computers in huis zijn verbonden met de NAS. Als ik dan op mijn werkpc iets moet bewaren, zet ik dat op de NAS en kan ik er via mijn huiskamer pc er ook bij. Mijn laptops/notebooks en zelfs mijn smart kunnen erbij.

Moet zeggen dat ik wel alle hele belangrijke zaken ook nog op een andere locatie heb, dus mijn NAS heeft eigenlijk ook weer een backup ergens in de cloud.

Ik zou het dus zo laten. Je foto's staan goed bij Dropbox, er gebeurt verder niets mee. Let er wel op dat je niet over je aantal GB. heen gaat bij Dropbox (geen idee hoeveel ruimte te hebt).

Mijn foto's staan inderdaad goed bij dropbox, en mijn andere zaken ook, maar het is zo dat ik op een of andere wijze via samsung kunnen genieten heb van een gratis upgrade naar DropboxPro en dat er bijgevolg veel meer op staat dan bij de basisversie, nu zou ik 10 euro per maand moeten gaan betalen om dat te behouden en dat is mij iets te duur. Dus zou ik thuis een NAS plaatsen en de echt belangrijke dingen bewaren op dropbox.

Graag had ik een woordje uitleg gekregen over het opzetten van een NAS, of een link waar er een duidelijke niet te technische uitleg staat.
 
Ik snap je punt.
Ikzelf heb Dropbox Basic 23,63 GB (mijn huidige abonnement), voor mij genoeg ruimte. Ik heb geen idee hoeveel ruimte jij hebt bij Dropbox.

Je zou kunnen kijken naar een andere cloud, die je er dan bij neemt.
En anders inderdaad een NAS.
Ik weet niet waar je nu mee werkt, Win 7, 8 of 10.

Open Computer en blader via het onderdeel Netwerk (linkerkolom) naar de gedeelde opslagruimte op uw NAS. Klik rechts op de gedeelde bron die u wilt koppelen aan een schijfletter en kies Netwerkverbinding maken. Windows vraagt om een schijfletter op te geven. Kies een zo hoog mogelijke schijfletter, bijvoorbeeld Y of Z. Plaats een vinkje bij Opnieuw verbinding maken bij aanmelden. Hiermee wordt de verbinding naar de NAS automatisch tot stand gebracht tijdens het opstarten van de computer.

Uitleg hier: http://computertotaal.nl/artikelen/overige-elektronica/netwerk-schijf-koppelen-22562/ of deze https://www.schoonepc.nl/instal/bestanden_delen_netwerkmap.html
(er zijn best wel meer handleidingen te vinden)

Zorg er wel voor dat je ook een back-up blijft maken van je zaken op de NAS. En anders kan je kijken naar een NAS met twee schijven, die je dan in RAID1 opstelling zet, zodat de ene schijf een mirrore wordt van de andere schijf. ;)
Bij RAID 1 schrijft de controller alle data op identieke wijze naar twee afzonderlijke harddisks. Als één van beide crasht, is er dan niets aan de hand: alle data staat immers ook op de andere schijf. Met RAID 1 heb je dus de zekerheid dat je na een harddisk crash gewoon op gelijke snelheid kan doorwerken.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je punt.
Ikzelf heb Dropbox Basic 23,63 GB (mijn huidige abonnement), voor mij genoeg ruimte. Ik heb geen idee hoeveel ruimte jij hebt bij Dropbox.

Je zou kunnen kijken naar een andere cloud, die je er dan bij neemt.
En anders inderdaad een NAS.
Ik weet niet waar je nu mee werkt, Win 7, 8 of 10.

Open Computer en blader via het onderdeel Netwerk (linkerkolom) naar de gedeelde opslagruimte op uw NAS. Klik rechts op de gedeelde bron die u wilt koppelen aan een schijfletter en kies Netwerkverbinding maken. Windows vraagt om een schijfletter op te geven. Kies een zo hoog mogelijke schijfletter, bijvoorbeeld Y of Z. Plaats een vinkje bij Opnieuw verbinding maken bij aanmelden. Hiermee wordt de verbinding naar de NAS automatisch tot stand gebracht tijdens het opstarten van de computer.

Uitleg hier: http://computertotaal.nl/artikelen/overige-elektronica/netwerk-schijf-koppelen-22562/ of deze https://www.schoonepc.nl/instal/bestanden_delen_netwerkmap.html
(er zijn best wel meer handleidingen te vinden)

Zorg er wel voor dat je ook een back-up blijft maken van je zaken op de NAS. En anders kan je kijken naar een NAS met twee schijven, die je dan in RAID1 opstelling zet, zodat de ene schijf een kopie wordt van de andere schijf. ;)


Hoe dat allemaal te configureren begrujp ik wel allemaal, heb ik trouwens reeds met een externe schijf gedaan, maar het is de bereikbaarheid via internet die mij niet helemaal duidelijk is, dit lukt niet denk ik met een gewone externe schijf vermoed ik, daar heb ik dan een NAS voor nodig vermoed ik.

Voor het moment staat er 16Gb op Dropbox, en volgens ik lees is de goedkoopste betaalde optie toch 10 euro/mnd
 
Een externe schijf is geen NAS. Hoe je je foto's op je eigen NAS krijgt vanaf de smartphone, kan je opzoeken.

Hier alvast wat ik gevonden heb:
Met bestaande Android apps zou het kunnen. Er zijn er blijkbaar heel wat die je kunt laten syncen met je NAS (FTP, SFTP, WebDAV).
Deze lijken goed te werken, met redelijk wat opties (bijv. schedule, alleen via wifi, enz.) Syncen (1 weg en 2 weg) via o.a. FTP, SFTP en WebDAV

Folder Sync Lite (gratis) & Folder Sync (betaald)

https://play.google.com/store/apps/deta ... y5saXRlIl0.

https://play.google.com/store/apps/deta ... mZ1bGwiXQ..

sweethome, schijnt uitstekend te werken. Zodra je verbonden ben met het netwerk, worden alle nieuwe foto's automatisch op een map op een synology NAS gezet.

Geen idee welk je merk je neemt als NAS, maar Synology heeft zijn eigen app.
Ik heb namelijk zojuist geleerd dat het ook met DSPhoto+ kan (de app van Synology zelf)...werkt er relaxt.

Ik heb zelf geen Synology maar een Iomega.

Het is allemaal te vinden via google ;)

NB: je zou Dropbox (want dit werkt natuurlijk uitstekend) alleen kunnen gebruiken voor je foto's. Daarna kan je ze vanuit je Dropboxmap ergens anders neerzetten op je pc of NAS. ;)
Je hebt 16 GB. dat is niet zomaar vol of je moet honderden foto's maken en die gelijk uploaden.
 
Laatst bewerkt:
Die 16Gb is wat ik nu heb, maar ergens in oktober val ik terug op 2Gb, tenzij ik 10 euro/mnd ga betalen, vandaar dat ik al aan het uitkijken ben voor een alternatief.
 
Laatst bewerkt:
Als je een router hebt met een usb poort die een externe schijf aankan..... zou je toch nog je externe schijf via de route kunnen delen.
Lees de handleiding van de router goed na of het kan... hoe je hem intern kun benaderen en als je dat zou willen.... hoe je hem extern, niet thuis dus, zou kunnen benaderen (wel sterk wachtwoord gebruiken).

Een NAS is al genoemd, ook daar lees voor je er een koopt de specificaties goed door of het kan en of het eenvoudig in te stellen is. Daartoe kun je het beste nu al de handleidingen door lezen, voor...... de aankoop.... zodat je weet wat je te wachten staat....

Heb je wat meer lef.... ;) richt je een Linux server in met webdav, ook wereldwijd en / of lokaal te benaderen.... misschien voor jou overkill...
Als ie niet permanent aan hoeft te staan.... (stroom=geld) dan kun je daarvoor een oude pc nemen.....die er toch toevallig staat... Maar laat hem niet continu aanstaan...... anders is een NAS goedkoper ivm de stroomkosten....
 
Die 16Gb is wat ik nu heb, maar ergens in oktober val ik terug op 2Gb, tenzij ik 10 euro/mnd ga betalen, vandaar dat ik al aan het uitkijken ben voor een alternatief.
Ah, oké, dan snap ik het. Ik heb die 23 GB. opgebouwd doordat je een link kon delen met anderen, zodat ik (en diegene die via die link ook dropbox nam) er MB's bij kreeg. Ik behoud dus die 23 GB.

Over die router, ik heb hier de Thompson Experia van KPN en die heeft een USB maar die werkt niet :( Dus kijk daar goed mee uit; dat is dus wat Andre al zegt. Lees de specificaties en lees hoe wat er wel en niet kan.

Oh nog een tip: je hebt apparaatjes die van een normale losse HDD een NAS kunnen maken. Die heb ikzelf hier in huis, heel handig! Menig keer gebruik van gemaakt. Wellicht is dat ook nog een optie.
Voorbeeld: https://tweakers.net/pricewatch/301374/sharkoon-sata-quickport-pro-lan-(giga).html
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info, hier kan ik al een eknd mee op weg. Nog 1 vraagje, zou ik met de Synology Embedded DataStation EDS14 met een externe schijf een oplossing hebben?
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel een hele dure. Waarom zo duur als je al hele andere goedkope oplossingen hebt?
Ik vind dit echt overkill. Ik zou mijn geld liever aan iets anders besteden. Maar ja, wie ben ik.

Als je dan toch een NAS wilt, kijk dan eens op Tweakers en dan bij Vraag en Aanbod. Daar staan weleens Nas te koop van particulieren. Let wel, Tweakers is anders dan de gewone MP.
Ik doe vaak zaken via Tweakers, men werkt met een sterren systeem dus je kan ook gelijk zien wie er betrouwbaar is. Daarom als je zoekt, dan vink je aan bij mensen met 4 sterren en meer.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan dit toestel 2de hands aanschaffen voor 150 euro, lijkt mij een goede deal. De vraag is natuurlijk ga ik daar mijn ding kunnen mee doen?
 
Tja, thats the question. Plus, je hebt dan een externe HD nodig, waarvan je daar ook weer een kopie van zult moeten maken.

Dus is het handig, zo'n ding? Heb jij dat geld er voor over nog voordat je weet of je daarmee je ding kan gaan doen?
Dat kan ik niet voor je beslissen, dat mag je helemaal zelf doen ;)

Edit: je hebt deze vraag al als opgelost gezet, maar is deze vraag al wel opgelost? Beetje onhandig ;) plus je krijg minder lezers omdat men denkt dat het is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan