Linux installeren op oude laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kevinva

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2016
Berichten
65
Ik heb mijn oude Sony Vaio (2006) nog eens teruggevonden in een doos. De computer is 10 jaar oud en doet het nog maar werkt enorm traag, dat was toen ook de reden waarom ik indertijd een andere laptop kocht.

Nu las ik vorige week een artikeltje over 'oude computers nieuw leven inblazen dankzij Linux', mijn interesse was direct gewekt en ik wil het wel eens gaan proberen maar ik ben een totale newbie. Toen ik aan het Googlelen was vond ik 'Elementary OS' een soort van Macintosh-achtige skin, die ik wel wil proberen.


- Hoe start ik hier het best mee? (om uit te proberen)
- Zal het draaien op een laptop uit 2006?
- Wat zijn jullie ervaringen?
- Is die 'Elementary OS' skin mogelijk op Linux Ubuntu of Mint?


Of blijf ik er beter af en ga ik beter voor een format C en een nieuwe start voor Windows XP?
 
Wat leuk dat je Linux wilt uitproberen.

Hier even wat weetjes:
1. wat zijn de specs van de oude laptop? Welk type want er zijn er veel!! En dat is essentieel voor de specs. (zie hieronder de systeemeisen) Ik vond deze, kan het deze zijn? http://www.notebookreview.com/assets/8770.jpg
2. Elementatry OS wordt haast niet ondersteund (daarmee wil ik zeggen dat je niet veel info over deze distro vind en mensen die je kunnen helpen)
3. Een oudere laptop kan geen zwaargewichten aan, dus Linux Mint (17.3 of) 18 XFCE is een veel beter plan
4. Xubuntu kan ook, dat is ook een lichtgewicht
5. Je kan wanneer je de ISO van de distro die je wilt uitproberen, branden op een DVD als image (of op een opstartbare stick zetten) en daarmee opstarten.
6. Een oudere laptop kan misschien niet van stick opstarten, dus ik zou een dvd maken
7. Windows XP is natuurlijk af te raden, wil je ermee op internet. Linux is overigens veel veiliger dan Windows en je hoeft geen anti-virusproggie e.d. te gebruiken
8. Je kan altijd bij mij terecht, ik ben steunpunt voor Ubuntu en Linux Mint. Woon in de buurt van Almere kan je altijd langskomen ;)

snapshot13.png


De minimale systeemeisen voor Linux Mint XFCE zijn als volgt:
Redelijk functioneren
RAM-geheugen: 1 GB
Videokaart: 64 MB
Harde-schijfruimte: 10 GB
Daarmee loopt Linux Mint Xfce al redelijk soepel.

De minimale systeemeisen voor Xubuntu zijn als volgt:
Redelijk functioneren
RAM-geheugen: 1 GB
Videokaart: 64 MB
Harde-schijfruimte: 10 GB
Daarmee loopt Xubuntu al redelijk soepel, mits de swapneiging is verlaagd.

ZorinOs is ook een lichtgewicht.
De systeemvereisten zijn miniem:
- een processor van minstens 1GHz (1000 MHz) 32-bit, meer is altijd beter.
- minstens 5 GB harde schijf ruimte, maar voor uw eigen gemak is het aanbevolen een 30 GB schijfruimte vrij te maken voor dit systeem.
- minstens 512 MB RAM geheugen, toch zou ik liever 1 GB RAM geheugen aanraden voor mee soepelheid. Meer RAM is altijd beter. Dit is ook voor bovenstaande distro's van belang.
- en een grafische kaart van 640 x 480 resolutie, waardoor de huidige computers reeds veel meer in hun mars hebben, dus dat is geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
Wat leuk dat je Linux wilt uitproberen.
7. Windows XP is natuurlijk af te raden, wil je ermee op internet. Linux is overigens veel veiliger dan Windows en je hoeft geen anti-virusproggie e.d. te gebruiken
Er zijn ook virussen voor Linux, niet in grote getale omdat root toegang niet zomaar te verkrijgen is daarvoor.
Maar ClamAV is een goede virusscanner voor Linux.
 
Wij Linux gebruikers raden het af om anti-virus programma's te gebruiken. Laat dat gedeelte nou maar aan ons over ;)
Het schept verwarring, omdat die anti-virusprogramma's altijd iets vinden wat dus niet kwaadaardig is. Mensen en vooral beginners schrikken daar van.
Dus? Gewoon niet installeren, is helemaal niet nodig.

https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
 
Laatst bewerkt:
Dus eigenlijk is mijn Windows XP op die oude Sony Vaio waardeloos?


De specificaties van die laptop (dus 10 jaar oud) zijn als volgt:
- Intel Pentium M Processor 740 (1,73GHz)
- 15,4 WXGA LCD (1280 x 800)
- Intal Graphics Media Accelerator 900 with 128MB max.
- 1 GB DDR2 SDRAM (533MHz)
- 80 GB HDD
- 2 High Speed USB 2.0 Ports


Misschien moet ik Linux Mint maar nemen. Nu ff een kleine USB-stick zoeken, want die staan allemaal vol data.
 
Ik heb Linux Mint XFCE op een USB gezet om van daaraf te booten, maar met die oude laptop kun je niet booten vanaf een USB. Dan maar getest op een nieuwe/recente laptop en die valt uit als ik iets anders kies om te booten.

Zal dus niet lukken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan maar getest op een nieuwe/recente laptop en die valt uit als ik iets anders kies om te booten.

Zal dus niet lukken!
Je maakt wel heel snel de conclusie dat het aan Linux Mint ligt. :(

Dan heb je die opstartbare usb stick niet goed gemaakt.

Het ligt niet aan Linux Mint, dat weet ik 100% zeker.

Verder niet zo snel de moed opgeven. Zeg even hoe je die opstartbare usb stick gemaakt hebt.

maar met die oude laptop kun je niet booten vanaf een USB.
Ik geloof al dat ik schreef dat je dat eerst even moest uitzoeken ;)

Die Sony heeft toch een dvd ding er inzitten? Dan brand je toch een dvd als Image. (goed lezen hoe je dat moet doen anders gaat dit ook mis)
 
Laatst bewerkt:
Je maakt wel heel snel de conclusie dat het aan Linux Mint ligt. :(


Heb het op 2 verschillende sticks geprobeerd. Dus eerst formatteren naar FAT32 (voor de zekerheid opnieuw gedaan). Daarna heb ik via Unetbootin de 32bit versie .ISO van Linux Mint er op gezet (dit was succesvol).
Maar op die oude Sony Vaio lukt het niet om te starten van een USB. De CD-drive is geen optie want dit is het enige die kapot is aan de laptop, mede doordat ie wat trager begon te werken heb ik destijds ook een nieuwe gekocht.
Ik heb de USB dan ook op mijn nieuwe laptop geprobeerd maar als ik USB aanwijs in de BIOS dan valt mij computer telkens uit.


Daarna heb ik de stickjes (2X) weer geformatteerd en ben opnieuw begonnen met Universal-USB-installer en heb daar terug die .ISO van Linux Mint (32-bit) op gezet. Vervolgens weer de oude Vaio in (zonder succes) daarna terug op mijn nieuwe maar die valt dus uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Specificaties van die andere/nieuwe laptop?

Zit er geen opstart menu op dat ding? Dus een F8 of een andere toets, waarbij je dan kan kiezen waarmee je wilt opstarten?

Leen ergens een externe dvd brander en probeer daar eens mee op te starten.

Dat het opstarten niet lukt en dat je computer uitvalt, moet ergens aan liggen. Zo achter mijn pc en lezend je bericht, kan ik niet zeggen waar het aan ligt.
Want start die nieuwe wel gewoon op? Wat staat er nu op? Is het een EUFI of heeft dat ding een oude BIOS?

etc. etc. Zo op deze manier is het gewoon niet te zeggen.
 
@Femke98,
. Elementatry OS wordt haast niet ondersteund (daarmee wil ik zeggen dat je niet veel info over deze distro vind en mensen die je kunnen helpen)
ElementaryOS heeft een redelijk grote google+ community, ook is er een stackexchange welke erg goed is, daarnaast is het gewoonweg een distro welke gebasseerd is op Ubuntu, alles wat met ubuntu kan kan dus ook met Elementary OS ;)


Dan de vragen van de TS:

- Hoe start ik hier het best mee? (om uit te proberen)
- Zal het draaien op een laptop uit 2006?
- Wat zijn jullie ervaringen?
- Is die 'Elementary OS' skin mogelijk op Linux Ubuntu of Mint?

- Zoals al aangegeven start u met een liveCD/USB, dit zal bepalen of de laptop kan starten en of dingen als wifi en dergelijke werken. Let wel dat niet altijd alles werkt op een liveCD, geen wifi wil bijv. niet zeggen dat er later geen wifi-verbinding op te zetten is.
- Elementary OS is niet heel zwaar al zal XFCE (bijv. manjaro / xubuntu) hier een stuk beter op draaien.
- Ikzelf draai Elementary OS al sinds de eerste versies op een testlaptop, daar het vaak de distro is die ik mensen aanraad. Dit alles bevalt opzich prima al is het gebasseerd op Ubuntu en gebruik in in mijn dagelijkse leven vrijwel alleen Arch Linux zelf.
- In principe wel, aangezien Elementary OS is gebasseerd op Ubuntu. Wel is er zoveel aangepast dat het niet echt verstandig is.

Wat betreft de nieuwe laptop, deze staat waarschijnlijk in UEFI modus, en niet alles wil dan booten ;)
Er zijn echter wel nog een aantal dingen die u kunt doen:

  • Een externe DVD speler op usb
  • De harde schijf in een andere pc doen en via die pc Elementary installeren
  • De image flashen op een stukje van de schijf, elementary installeren vanaf de hdd op de hdd, stukje daarna weggooien en boot sectoren netjes maken (gaat met GRUB in Elementary)


[edit]
Zodra ik gedwongen word op Windows een liveUSB te maken grijp ik meestal naar "Linux live usb creator (ofwel lili)". Geen favoriet bij velen maar het werkt voor mij erg makkelijk :)
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
ElementaryOS heeft een redelijk grote google+ community, ook is er een stackexchange welke erg goed is, daarnaast is het gewoonweg een distro welke gebasseerd is op Ubuntu, alles wat met ubuntu kan kan dus ook met Elementary OS

Linux Mint en Ubuntu zijn en blijven natuurlijk de grootste met hun community, maar dat ElementaryOS ook een community had, wist ik niet. Mijn excuus.

De oplossingen die je geeft zijn voor een beginner niet te doen; dat is mijn ervaring. Vertel ze dat ze een HDD in een andere pc moeten hangen en daar gaat het vaak al mis.
Vergeet niet dat men dat nooit hoeft te doen. Windows staat immers geïnstalleerd op de pc en klaar ben je. Linux is een heel ander verhaal, zeker als het niet lukt om te installeren.

Ik zelf adviseer altijd Linux Mint XFCE omdat ik Mint vanaf het begin gebruik. Dus ja, in Linuxland heb je heel veel distro's waar je uit kan kiezen. Ik denk vaak, te veel..........want men ziet soms door de bomen het bos niet meer. Hou het lekker bij Ubuntu, Linux Mint en hun varianten om te beginners te laten wennen in Linuxland. Als men daarna weer wat meer weet en er mee kan werken, kunnen ze zelf eens uitgebreid gaan neuzen naar andere leuke distro's.

Mijn idee zou zijn, ga naar een steunpunt bij je in de buurt of vraag iemand waarvan je weet dat die je kan helpen met Linux.

Over het niet kunnen booten nogmaals de vraag:
geef de specs even van die "nieuwe" laptop. Mijn voorganger zal gelijk hebben met die EUFI, maar beter is om dat zeker te weten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu net geprobeerd om die 2 USB sticks te laten draaien op een bedrijfscomputer en daar pakt ie em ook niet. Ik geef het op, Linux zal niet voor mij weggelegd zijn.
 
Nou, veel geduld heb je niet.

Ik denk toch dat je geen goede opstartbare stick hebt gemaakt. Dat daar het probleem ligt.

Ook geef je geen antwoord op onze vragen, zoals de specs van die andere laptop, een dvd branden en daarmee opstarten probeer je ook niet (of heb ik daar overheen gelezen?).
 
Ik heb nu net geprobeerd om die 2 USB sticks te laten draaien op een bedrijfscomputer en daar pakt ie em ook niet. Ik geef het op, Linux zal niet voor mij weggelegd zijn.

Ik denk toch dat je geen goede opstartbare stick hebt gemaakt. Dat daar het probleem ligt.

Waarschijnlijk toch een verkeerde usb, jammer dat u opgeeft omdat er problemen zijn bij het maken van een bootable usb :confused:

Ondanks dat, toch een fijne dag verder ;)
 
Probeer eens zo een usb te maken met Rufus en een iso
https://rufus.akeo.ie/?locale=nl_nl

Ok, ik probeer dit volgende week opnieuw. Deze week zeer weinig tijd.



Huidge PC is trouwens ook een Sony Vaio.
- Windows 8 PRO
- Intel Core i5 (3de generatie dacht ik)
- 500 GB HDD
- 4GB DDR3 RAM


Maar aangezien dit mijn hoofdcomputer is, wil ik hier niet mee gaan klooien.
 
Laatst bewerkt:
Kan ik mijn USB niet in mijn computer steken en vanaf daar installeren? Want die BIOS instellen dat hij opstart van een USB is helaas niet mogelijk.
 
Kan ik mijn USB niet in mijn computer steken en vanaf daar installeren?
Dat moet natuurlijk altijd, maar je moet dan wel de opstart procedure veranderen van HD naar USB.
En volgens mij schreef ik dat al kan je waarschijnlijk doen via een F toets die dan een opstartmenu laat zien. (zelf even zoeken welke dat is)
En anders als die laptop dat niet heeft, in de BIOS de opstart procedure veranderen. Dat moet echt in de BIOS staan. Iets van Boot options of zo.
Waarschijnlijk moet je secure boot uitschakelen, lees anders dit even: https://sites.google.com/site/compu...er-enkele-instellingen-van-het-UEFI-het-BIOS-

Ik denk dat het fout is gegaan met het formatteren van de USB stick naar FAT32. Of dat het mis gaat omdat je iets in de BIOS moet veranderen.

Neem nou UnetBootin, lees hier precies hoe je dit kan gebruiken. https://www.dropbox.com/s/r4r0zlqfrck5xxy/Dualboot netbook.pdf?dl=0
In deze pdf wordt beschreven hoe je Unetbootin gebruikt.
(let niet op de titel van dit artikel, het is een splitsing geweest van 2 artikelen met deze titel)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan