Windows XP nog steeds veilig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kevinva

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2016
Berichten
65
Ik heb hier nog een laptop staan die draait op Windows XP, CD-rom drive is stuk maar dat gebruik ik toch quasi nooit. Nu lees ik op internet dat het sterk afgeraden wordt om het internet op te gaan met een PC dat draait op Windows XP???

Maar wat moet ik dan doen? Dat ding is te zwak om up te graden naar een recenter OS. En Linux is geen optie aangezien het niet lukt om dit te installeren. Mocht ik een Elementary OS er op kunnen zetten zou ik blij zijn, maar heb ook al gelezen dat dit geen volwaardig besturingssysteem is. 'Het is een skin en voor de rest een bagger ding die je snel vervloekt'.
 
Al overwogen om een keer iets nieuws te kopen? De machine is minimaal een jaar of 7 en maximaal 15 jaar oud, misschien is het nu wel de tijd om wat anders aan te schaffen?

Directe antwoord op je vraag luidt : Nee, het is niet aan te raden om met XP het internet op te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Zolang u er geen financiele zaken op regelt en antivirus software heeft geinstalleerd is er niet veel aan de hand.
Want de meeste besmettingen komen via e-mail en bepaalde websites en ongeacht welk besturingssysteem u gebruikt komt de malware op uw pc als u onnadenkend te werk gaat en op elke (software)knop drukt die u aangeboden wordt.
Dus nooit e-mails openen van onbekenden, financiele instellingen en andere mailberichten die u vreemd of onbekend voorkomen. Ongeopend wegggooien.
Verder helpt het enorm als u de browser die u gebruikt voorziet van een advertentieblokker (bijv. Adblockplus) en een privacybeschermer (bijv. Ghostery).
Gebruik bij voorkeur een browser die van zich zelf al veilig is, zoals Qupzilla of Firefox.
En tenslotte: blijf weg van dubieuze software en gevaarlijke download web sites als Softonic.
Lees hier welke web site niet te vertrouwen zijn: https://sr-pc-hulp.nl/Populaire gratis software en download sites en de malware die daar in zit.pdf
 
Maar waarom krijg je Linux niet geïnstalleerd? Ik zou 't zeker aanraden in jouw geval... Linux Mint bijvoorbeeld, lijkt sterk op Windows XP.
 
Kleine toevoegingen op wat srpc al schreef:
a. Gebruik van Internet Explorer 8 binnen XP is een no-no: Je kunt 'm niet upgraden, heeft beveiligingsgaten, wordt niet geüpdated, werkt met de meeste nieuwe websites niet (goed) etc.
Je moet dus een andere, courante webbrowser gebruiken. Voor XP-gebruikers wordt Firefox nog ondersteund en Opera (en mogelijk dat Qupzilla ook), maar (bijv.) Google Chrome al niet meer.
b. [Wel voor eigen risico] Er komen nog wel wat updates uit voor Windows XP, maar (eigenlijk) alleen voor POS-apparatuur (bijv. kassasystemen die nog onder XP draaien). Via de hack op deze webpagina krijg je dergelijk WEPOS (XP-)updates nog binnen. Uiteraard moet je XP dan wel op SP3/"Service Pack 3" niveau zijn.
c. Uiteraard is het gebruik van anti-virus software een belangrijk beveiligingsmiddel en het mijden van websites en dubieuze software etc. die virussen/malware/adware kunnen installeren.
Lijkt erop dat Avast Antivirus Free nog voor XP is, maar heb dat verder niet getest. Registratie schijnt verplicht te zijn om de gratis versie te kunnen (blijven) gebruiken.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Maar, die kan je niet kopen ... :)

Lijkt me een leuk toestel te zijn om wat te experimenteren met Linux, een lichtgewicht zoals bijvoorbeeld Zorin OS.

Dat is dan ook de bedoeling, ware het niet dat mijn CD-rom stuk is en ik bijgevolg geen Linux kan installeren. Via de USB gaat niet want USB is niet terug te vinden in de BIOS.
 
Heeft die pc wel een werkende floppydiscspeler? Indien ja dan is het mogelijk om een Plop opstartfloppy te maken, de pc op te starten van die gemaakte Plop Boot Manager opstartfloppy en daarna via het Plop menu van usb opstarten.

Www.plop.at

Uit de handleiding van Plop Boot Manager:
3.1. Floppy
__________________________________________________________________

You create the install floppy with a floppy disk image. A floppy disk
image is a file that contains every sector of the floppy disk. You
cannot copy the image file on a floppy disk like a common file. It's
required to use a special program that writes sector per sector of the
image file to the floppy disk sectors. There are many programs
available to do this.

Download the current boot manager plpbt-5.0.15.zip.
Extract it to get the floppy disk image. You find the disk image in the install directory. The name of the file is plpbtin.img

How to create the floppy:

DOS: You can use diskimg.com with diskimg -d a -w plpbtin.img

Windows: Write the disk image with the program rawwritewin.exe to the floppy disk

Linux: dd if=plpbtin.img of=/dev/fd0


Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Heeft die pc wel een werkende floppydiscspeler? Indien ja dan is het mogelijk om een Plop opstartfloppy te maken, de pc op te starten van die gemaakte Plop Boot Manager opstartfloppy en daarna via het Plop menu van usb opstarten.

Www.plop.at

Uit de handleiding van Plop Boot Manager:



Tijs.

Ja, ondanks dat er FLOPPYdisk in mijn BIOS staat heb ik dus geen FLOPPY in mijn laptop. Die mogelijkheid valt dus ook af!
 
Tsja, dan houdt het zo'n beetje nu al op m.b.t. de installatie van andere besturingssysteemsoftware, lijkt mij. [Ik ga ervan uit dat je niet gaat investeren in een vervangende CD/DVD speler en verder dat het opstarten van een externe USB CD/DVD speler ook niet lukt, gegeven dat USB sticks ook al niet gaat.]

Dan blijft over om toch met XP verder te gaan op die laptop. Zie ook de tips van mij en srpchulp in postings #10 en #5.

Tijs.
 
Uit het tweede topic dat hierover loopt (zie bericht #8) blijkt dat de bootable USB-stick mogelijk niet correct werd aangemaakt, TS ging hier later op de week mee aan de slag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan