Elektriciteit op behuizing ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Ik had een tijd terug toen ik net een andere pc gekocht had problemen met het geluid. Wanneer ik de luidsprekers uitzette hoorde ik af en toe nog een geluid(tik) uit de luidsprekers komen.
Zelfs wanneer ik de subwoofer uitschakelde bleef dat geluid komen.
Nu kwam ik toevallig gisteren met mijn kin tegen de pc en ik voelde een lichte schok.
Dat zou natuurlijk de verklaring kunnen zijn vanwaar die tik uit de luidsprekers komt.
Vanwaar zou dit nu kunnen komen en hoe zou ik dat kunnen oplossen ?
 
Is jouw PC aangesloten aan een geaard stopcontact ?
 
Ik geloof je meteen dat alles geaard is aangesloten.
Maar het stopcontact in de ruimte waar deze computer staat is dat een slaapkamer of woonkamer?
 
Het zóu kúnnen dat er een ongeaard verlengsnoer gebruikt word, anders verdenk ik de woonkamerinstallatie ervan dat deze niet goed geard zou zijn ..
OF, en ook dat is goed mogelijk, dat je statisch geladen was toen je met je kin de pc raakte ..

EDIT: betreft de woning al een oude woning of recent gebouwd, dit naar aanleiding van tegengekomen gaarde wcd's welke gewoon vervangen waren voor de ongeaarde wcd's en géén aardedraad aangesloten zat/aanwezig was ..
 
Laatst bewerkt:
Karine in de woonkamer zijn normaal gesproeken geen stopcantacten met randaarde.
Zit er in de muur een stopcontact met randaarde zo ja ...en je hebt spanning op het omhulsel dan zou de aardlekschakelaar er uit moeten vliegen.
Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat er geen geaarde stopcontacten in de muur van de woonkamer zitten.
 
De stopcontacten zijn hier allemaal geaard. Huis is 12 jaar oud.
De reden dat ik erachter gekomen ben is met de luidspreker. De subwoofer zit onder de bureau verstopt en het is makkelijker om de stekker hiervan uit te trekken. Echter na het uittrekken van de stekker hoorde ik nog om de +-10 sec een tik geluid op de luidsprekers. Toen ik naar de pc ging kijken en er per ongeluk met mijn kin tegenkwam voelde ik een schokje.
Nu zit alles in een geaarde verdeeldoos met overspanningsbeveiliging en deze zit dan in het stopcontact.

Nu is de spanning van de subwoofer af en toch hoor ik nog constant tikken op de luidspreker.
Wanneer ik dan de audioconnector uit de pc trek hoor ik niets meer.
 
Laatst bewerkt:
Net even de audiokabel uit de pc getrokken en tegen de pc kast gehouden en dan zie je de elektriciteit overslagen van de kast naar de kabel.
 
wcd+ra.jpgAls de computer in het stopcontact zit zoals in het plaatje dan zou er geen spanning op de kast mogen staan.
Kijk dan na of de eventuele stekkerdozen die er tussen zitten wel geaard zijn.
Als dat allemaal klopt dan zou je een elektricien moeten vraagen of hij dit kan doormeten met een zgn megger.
Dan weet je zeker of de aarde in orde is.
 
Denk dat ik de oorzaak gevonden heb.
Wanneer ik gewoon de stekker van de subwoofer uit het stopcontact trek hoor ik niets meer.
Ik had in het stopcontact nog zo een schakelaar met afstandsbediening zitten en wanneer deze inzit hoor ik wel die tikken.
Dat was heel handig omdat ik anders steeds dit stekker moet zitten insteken en weer uittrekken.
Zal dus niet werken daarmee.
 
mooi dat het opgelost is.:thumb:
 
Niet echt, want nu moet ik ofwel telkens de stekker onder de bureau uittrekken ofwel de subwoofer onder de bureau aan en uitzetten.
Vreemd dat het met die stekker ertussen niet lukt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan