oververhitte bios + grafische kaart, gloednieuwe laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

mellinda

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2015
Berichten
21
Beste

Sinds twee weken heb ik voor een goede prijs een hp elitebook 850 g3 met i5 6200U, 265gb ssd , 16gb ddr4 ram en radeon r7 365mx 1gb kunnen aanschaffen. Wou liever voor een ander merk en model gaan maar prijs-kwaliteit waaraan ik hem gloednieuw heb kunnen aanschaffen had me laten beslissen om deze toch te nemen, aangezien de andere keuzes ineens 500 euro verschil waren.

Nu heb ik gemerkt dat met te surfen of een oudere game te spelen hij gloeiend heet wordt. In de eerste week sloot mijn bios zichzelf en de hele pc af om beschadiging door oververhitting te voorkomen als de games nog geen halve minuut aan het draaien waren (temp toen maar net iets boven 50°)of als ik even een instructievideo op YouTube bekeek / kranten online bekeek zonder videofragmenten.
Moet wel toegeven dat het lijkt alsof de geïntegreerde intel hd graphs het constant wil overnemen van de radeon...

Even met speccy gemeten vandaag (kon het niet houden van de hitte, zelfs gloedheet met mijn koelpad), temperaturen komen boven de 100°C qua bios en grafische kaart.

Ik ben momenteel erg teleurgesteld dat zo'n (normaal gezien relatief duur apparaat) nog niet eens tien minuutjes een oudere game kan trekken zoals diablo 3....

Ook dat oververhitten loopt nu echt de spuigaten uit met alleen maar te surfen of word te bewerken. Het is onmogelijk de laptop op mijn schoot te houden en deftig werk te verzetten in office zonder externe koeler.

In tegenstelling tot vorige week dat het bios de pc zelf uitschakelde, blijft ie nu maar oververhitten. Laatste driverupdates zijn ook overal geïnstalleerd. Zo warm dat mijn onderste trackpad half defect lijkt... doet ook niet meer wat ie moet doen...

Weet er iemand hoe ik misschien zelf met dit model eens softwarematig een controle kan doen van de hardware? Of hoe ik dit probleem kan oplossen? Ik weet van mijn vorige laptop (hp probook 8560b) dat daar bij het opstarten op het hp startscherm opties waren voor controles uit te voeren, deze zie ik helaas niet op deze pc. Is er een alternatief om de problemen de wereld uit te helpen a.u.b.?
Dank bij voorbaat.

M.v.g.
 
Laat hem schoonmaken en eventueel verse warmte geleidende pasta aan laten brengen, of zelf doen als je dat kunt.
Bios wordt nooit warm uit zichzelf, overigens, waar zie je dat?
 
@mellinda, zou je de gratis versie van dit tooltje even willen downloaden en installeren en daarna klikken op bestand en de data als tekstdocument op willen slaan en dat .txt'je hier willen posten?
 
Schoonmaken en nieuwe pasta lijkt me toch iets voorbarig bij een laptop van 2 weken oud..
 
Ik heb hem zelf al opengemaakt nadat hij vorige week constant zichzelf uitschakelde. Eigenlijk hebben we daar een dienst voor :eek: maar in het verleden heb ik zelf al veel laptops opengevezen met succes alhoewel ik nooit informatica heb gevolgd en absoluut geen goede kennis van software/hardware heb.
Ook zelf m'n desktop uit elkaar gehaald en nieuw MB gestoken, marcheert nog goed na een jaar dus denk niet dat ik iets verkeerds heb gedaan met die dingen :d

Ventilatoren mooi schoon, ramlatjes goed op hun plaats, alles zag er mooi uit zonder 1 stofdeeltje of iets dat op het eerste zicht mis leek. Vandaar dat het mij verbaasd, zeker omdat ie nieuw is.

Ik heb de temperaturen op Speccy gezien. Heb het programmatje gerund nadat ik mijn handen vandaag niet meer op het onderste trackpad kon houden terwijl ik aan het typen was (staat desondanks een zeer goede koelingpad onder).

Volgens speccy hebben zowel de externe gpu als het bios dezelfde temperatuur.
Het lijkt ook af te wisselen. Nadat hij zo heet was zakte de temperatuur naar in de 70° wat nog net doenbaar was om te typen, dan steeg ie weer tot boven de 100 volgens het schermpje van speccy (weet alleen dat ie weer te heet werd om op te typen), en nu zit ie weer beiden op 49° dus lijkt ie weer even afgekoeld, terwijl er nog altijd dezelfde programma's nu openstaan (word, Skype, en IE)...

Nu al n virus zou me ook bizar lijken aangezien ik alleen maar de werkdocumenten (en moet toegeven ook 2 games) heb overgezet van mijn oudere virusvrije laptop en ik alleen maar naar mijn sites surf die ik gebruik om te werken.
 
Ik zou bijna zeggen: terug naar de verkoper, maar gezien je startpost zal dat misschien niet zo eenvoudig gaan???
 
@mellinda : oké, je 'klinkt' niet als een 100% leek.

Ik ben het met mrmusic eens dat een splinternieuwe machine dit soort gedrag niet zonder verrekt goede reden mag vertonen en stof lijkt mij onwaarschijnlijk. Een productiefout (geen koelpasta) is denkbaar. (Of misschien ook wel niet, ik heb er geen flauw idee van hoe de 'robots' zoiets assembleren, misschien is het qua productieproces wel onmogelijk om de koeplpasta te 'vergeten', maar dat is iets waarvoor je toch bij HP moet zijn.

Ik denk dus dat als deze situatie zich voor blijft doen, een RMA belletje naar HP noodzakelijk zal worden.
 
Laatst bewerkt:
Bios wordt nooit warm uit zichzelf, overigens, waar zie je dat?
Dit is een misverstand denk ik. De Setup bewaakt de temperatuur.

Voor garantie moet je bij de verkoper zijn. Breng de laptop daar terug en binnen 14 dagen met beroep op "kopen op afstand" en het recht de koop ongedaan te maken. Verder altijd om reden dat de laptop niet doet wat je als consument ervan zou kunnen verwachten. Je moet volgens consumentenrecht dan de waarde in contanten vergoed krijgen dus niet ruilen of tegoedbonnen. Alleen, de verkoper zou kunnen eisen dat je wel het gebruik naar verhouding betaald. Een artikel gaat bijvoorbeeld 10 jaar mee en je gebruikt het een jaar, dan natuurlijk 100 procent min 1/10.

Voor de oplossing kan ik alleen bedenken dat er nog ergens verpakkingsmateriaal zit, blaast de laptop wel lucht? Als dat niet zo is dan is de ventilator misschien niet gaan draaien. Stekkertje los geschoten tijdens het vervoer.
 
Ik moet n.a.v. de berichten van mrmusic en Alfred 2 mijzelf corrigeren : daar waar ik HP typte, bedoelde ik idd. de verkoper en niet in 1e instantie HP (waar je mogelijk uiteindelijk wel terecht zou kunnen komen, maar een eventuele RMA moet altijd eerst via de verkoper).
 
Laatst bewerkt:
Ja en dan moet je de nadruk er op leggen dat de verkoper zelf het defect in een X aantal minuten kan herkennen want er rouleren massa's verhalen op het Internet over grote bedrijven die computers na lange tijd weer terugsturen omdat ze in orde zouden zijn. Die arrogantie is van alle tijden maar loopt hier echt de spuigaten uit. Bij schades waarin staat "na verloop van tijd" of "af en toe" is het waarschijnlijk dat de fabriek of importeur niets voor jou kan doen.

Het is daarom belangrijk dat je zegt of schrijft dat je alleen zaken te doen hebt met de verkoper en eerst daar overeenstemming mee wilt bereiken over het feit dat de laptop het niet doet. Een beetje winkel zal haar verlies nemen en jou het lange wachten en de frustraties besparen. Ook is het zo dat het bericht dat er niets geconstateerd werd tegen de klant kan worden gebruikt. Eerst moet de verkoper dus openlijk toegeven dat het defect is.

Het lijkt mij trouwens gevaarlijk ook, want stel dat de batterij niet goed is, dan kan deze niet alleen heet worden maar ook fel ontbranden of ontploffen, al is die kans bij ieder type niet even groot. Batterijen kunnen beveiligd zijn en sommige zullen alleen roken.

Heeft u de batterij er al eens uitgehaald om te voelen of het deze is die oververhit raakt? Het doet zeer op schoot, geeft te denken.
 
Hallo

Speccy meet meer dan slechts c.p.u. en g.p.u.

Controleer eens de t° van de harddisk of s.s.d..

Crystaldiskinfo is hiervoor ideaal.

Indien deze ook oploopt (meer dan 50°C) , dan is het een algemeen koelings probleem ...

Denk dan onmiddelijk aan verstopte heatpipe , defekte fan , verstopte luchtaanzuigopeningen ...

Indien enkel c.p.u./g.p.u. ... fan , thermalpad , koelpasta , of een defekte/lekkende heatpipe ... meestal zie je dan ook vlekken waar de koelvloeistof heeft uitgelopen.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter
 
Hallo

"Ehh, Speccy die geen hdd's temps meet?"

Was bezig op een te herstellen laptop , met defekte chipset ... toen ik dit bericht las ...

Keyboard problemen ...

Daarom had ik ook reeds "Speccy meet meer dan slechts c.p.u. en g.p.u." gemeld ...

Bedoel ... dat ik persoonlijk crystaldiskinfo meer vertrouw , dan speccy ... "Crystaldiskinfo is hiervoor ideaal." , die ik uiteraard ook frequent gebruik ...

Uiteindelijk hoop ik dat t.s. iets is met deze info ...

Zal toch niet nalaten om zelfs op een slechts gedeeltelijk werkend , in herstelling zijnd toestel te antwoorden :eek:

Grtz

Peter
 
Laatst bewerkt:
Een nagelnieuwe laptop mag deze problemen eigenlijk helemaal niet hebben. Gelet op je volgende uitspraken:
maar prijs-kwaliteit waaraan ik hem gloednieuw heb kunnen aanschaffen
Ik heb hem zelf al opengemaakt nadat hij vorige week constant zichzelf uitschakelde.

Dan ben ik bang dat je garantie is komen te vervallen.
 
@VDK_P :

Ik meende dat je het woord "niet" vergeten was in die zin, omdat je even later schrijft :

Controleer eens de t° van de harddisk of s.s.d..

Crystaldiskinfo is hiervoor ideaal.

Indien deze ook oploopt (meer dan 50°C) , dan is het een algemeen koelings probleem ...

'getriggerd" door de mogelijkheid dat het ene tooltje wellicht minder correcte waardes zou weergeven, heb ik ze even naast elkaar gezet, m.a.w. realtimemetingen van twee tooltjes tegelijkertijd.

Het goede nieuws is wellicht dat je vanaf heden ook Speccy als zeer betrouwbaar op het punt van HDD temp metingen kunt beschouwen:

speccy.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"Het goede nieuws is wellicht dat je vanaf heden ook Speccy als zeer betrouwbaar op het punt van HDD temp metingen kunt beschouwen:"

"'getriggerd" door de mogelijkheid dat het ene tooltje wellicht minder correcte waardes zou weergeven, heb ik ze even naast elkaar gezet, m.a.w. realtimemetingen van twee tooltjes tegelijkertijd."

Na jaren lang ettelijke diverse merken/toestellen onder handen te hebben gehad , en soms verkeerde meetresultaten te hebben gekregen , hou ik mij liever aan iets dat ik weet dat zo goed als altijd werkt , snel/vlot , en zo goed als altijd betrouwbaar is ... zeker als tip aan een "vreemde"

Daarom de vrijblijvende hint crystaldiskinfo.

Zoals reeds eerder vermeld ... gebruik ik speccy ook ... , al bekijk/controleer ik alles toch eens, net iets verder dan mijn neus lang is ...

Topic starter zal zelf wel beslissen wat hij/zij het vlotste mee kan werken.

Peter
 
Laatst bewerkt:
klikken op bestand en de data als tekstdocument op willen slaan en dat .txt'je hier willen posten?

Als je het tekstdocument post op een forum verwijder dan sowieso eerst je Windows serienummer, het is immers niet de bedoeling dat je die key met iedereen gaat delen. :rolleyes:

Kiezen voor Bestand -> Publiceer snapshot en de link posten is een veiligere en minder omslachtige optie.

Het is onmogelijk de laptop op mijn schoot te houden

Een laptop is geen schootdier, je sluit de ventilatieopeningen aan de onderzijde af en de temperaturen lopen snel op.

Hoe is het gesteld met zijn temperaturen wanneer je hem op een harde, gladde en stofvrije ondergrond gebruikt ?
 
Deze laptop heeft grote ventilatieopeningen in het midden aan de onderkant en aan de linker zijkant. Het zou volgens een review niet warm worden wanneer die moet presteren en op een tafel staat, wat ook enigszins de openingen afsluit. Je moet deze prima op schoot kunnen hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=xFqPn62VF1o
 
Een laptop (rechtstreeks) op je schoot is sowieso een no go Alfred 2, ook als dat een Elitebook 840 G3 is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan