oververhitte bios + grafische kaart, gloednieuwe laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoals ik het daar lees was er een tijd dat laptops te warm waren voor op schoot.
Je hebt de benen een beetje wijd dus dan is er juist meer koeling, een kwestie van verstand gebruiken en je legt er dan geen kussen of handdoek onder. De topic starter heeft dat verstand natuurlijk ook wanneer je voelt dat het niet meer kan. Ik gebruik laptops natuurlijk zelf alleen op schoot en de modellen die daarvoor niet geschikt waren die zijn inmiddels alweer opgebrand.
 
Is al een tijdje geleden, hectische maanden.
heb het oververhitten zelf deels kunnen oplossen. Andere versie radeonsoftware geïnstalleerd, veel beter, buiten ja... eens ontspannend een poosje gamen met vrienden xD
Laptop doet het ook als ie op een koelstand staat (wat niet veel effect heeft aangezien dat ding alleen maar koude lucht blaast)...
Voordat ze die kunnen laten maken, willen ze bewijs dat ie zo warm wordt. Ironisch genoeg... Thuis aan mijn DP gekoppeld werd die ook superheet.
Toen ik hem meenam naar waar ik hem gekocht had, deed ie het niet, en werd ie op dat moment niet warm met video.
Uurtje later thuis werd ie dat wel. Nadien nog eens teruggeweest, terug hetzelfde xD toen hadden ze zelfs ne video constant late spelen en dat ding vertike het om heet te worden. Eenmaal 's avonds thuis, BAF terug van dat xD

Heb een paar printscreens genomen, soms oververhit ie nog fel met paar oudere games, maar nu kan ik wel eens een uurtje ontspanne zonder dat ie na 5 minuten al bijna "in lichter laaien staat".
Enige probleem: schoollaptop... Ik durf gewoon niet aankomen met héj, zie je wel dat ding wordt boven 100 graden tijdens game... Jah...
Akkoord, business model is business model maar met die specificaties zou ie dat makkelijk moete aankunne, dat is het enige dat me tegenhoud om terug te gaan na die gefaalde poging om aan te tonen dat ie warm werd...

Eens advies gaan vragen in 'n winkel: blast die pc met alles wat je hebt qua video en laat veel programma's tegelijk werken en breng hem dan binnen waar je hem gekocht hebt.
Alright, dat deed ik, geen resultaat...

p.s. flammazine was nog net niet nodig :p wel een bruin plek op stoffen zetel nu, was maar 10 min weggeweest om te eten terwijl ik hem verder liet opladen, zucht...

*logje niet gepost van de professionele speccy-versie omdat ie dezelfde temp aangaf
 
Laatst bewerkt:
Voor wat het waard is :

één ding valt mij in je laatste bericht op. In de winkel werd 'ie meerdere malen niet (te) heet, terwijl 'ie bij jou thuis wel zo nu en dan weer warm werd.
Daaruit zou je heel voorzichtig de conclusie kunnen trekken : zoek de verschillen tussen thuis en de winkel en dan met name specifiek : wat is de standaard ondergrond waarop 'ie thuis werkt en is dat dan een heel andere ondergrond dan bijv. de gladde en kale 'balie' (?) van de winkel?
 
de verschillen thuis qua ondergrond: coolpad, schoot, houten lichtkleurig bureau of plastic bureaulegger, heter met adapter dan zonder, eens batterij 100% is zonder adapter ook nog heet tot batterijpercentage wat zakt
verschil waar ik hem gekocht heb: robuuste houten ondergrond, metalen werkblad, geen adapter gebruikt (batterij zo goed als vol), alleen de video en geen game

overeenkomsten: wel verhitting op plastic tafeltje, op kot ook op metalen bureau maar adapter ingeplugd, soms wel kort een game met vrienden, video thuis wordt/werd heel warm niet bij plaats waar ik hem gekocht had,
verschil displayport: school: standaard pc scherm, thuis: 2650x resolutie

verschillen: voor driver update: direct warm ook bij video en zelfs kaarten, nu "veel" later de hoge temperaturen

treffende gelijkenis: MB temp en de radeon temp stijgen in 9/10 keren bijna gelijkmatig, terwijl al sinds een maand nu kaart tss 90-95% blijft maar MB altijd over 100° wanneer ie verhit

tegenslag: omdat ie niet heet (genoeg) werd toen ik hem meenam met mijn klachten, werkte natuurlijk mijn touchpad nog naar behoren helaas

Soms al zitten denken, ik hoop dat ie vanzelf eens opbrand :evil: mss crue maar beste bewijs denk ik dan...
 
Heeft u de batterij er al eens uitgehaald om te voelen of het deze is die oververhit raakt? Het doet zeer op schoot, geeft te denken.

Het laden van een apparaat met een lithium batterij gaat niet in een rechte lijn van leeg naar vol. Sensors en de chemie ervan bepalen hoe veel laadstroom daarnaartoe gaat Iedereen weet denk ik wel dat de laad stekker van een toestel zoals een telefoon verrassend warm kan zijn terwijl die een andere keer constant lauw is.

Grotere lithium batterijen bestaan bovendien uit meerdere cellen. Eén zo een cel mag niet hoger geladen worden dan 100 procent maar dan zijn de anderen mogelijk nog helemaal niet vol! Een bekend type beveiliging hiertegen zal de volle cellen weer gedeeltelijk leeg maken, zodat de lading weer in balans komt. Op enig moment kan er veel van sommige cellen worden gevergd. In combinatie met een klein defect kan ik mij voorstellen dat er hitte ontstaat en dat dit zich niet altijd toont.

Richt uw aandacht daarom toch meer op het laden van de laptop en niet op het gebruik. De batterij zou inmiddels warmte sporen kunnen hebben of er naar zijn gaan ruiken.

Misschien heeft u vrienden familie die voor u zouden kunnen getuigen dat er haast brand is en als u goed op de batterij let, en dat zou de oorzaak blijken te zijn, dan de fabrikant of importeur ook benaderen. We zagen deze week een Samsung telefoon uit de handel genomen worden met problemen van verhitting. Spreek dus gerust in termen van gevaar. Bij het in brand raken van een apparaat is de batterij de verdachte. Van auto accu's weet ik dat deze inwendig kunnen kortsluiten, lithium batterijen zijn er in grote verscheidenheid, hun ingebouwde elektronica verschilt en het is moeilijk te zeggen op wat voor manier die stuk kunnen zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan