Datameet applicatie voor Windows 7?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knientje

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2009
Berichten
102
Kennissen van mij wonen in de polder waar geen ADSL of kabel voorhanden is.
Internetten doen ze dus met behulp van een 3G/4G router met buitenantenne.
So far so good.

Nu het probleem, ze hadden geen internet meer omdat Vodafone de "beveiliging" erop gezet had, omdat ze over de € 100 zouden gaan.
Er zijn toen datums en tijden genoemd (door Vodafone) met het data-gebruik en het tijdstip.
De extremen vonden plaats op momenten dat het hele systeem niet aan stond (ook de router waar de sim-kaaart dus in zit, wordt spanningloos gezet), dus dat vinden wij natuurlijk erg vaag. Er was maar een tijdstip dat we wél konden verklaren.

Op mijn eigen Androïd-telefoon heb ik MyDataManager staan, maar ik vraag mij af of er ook zoiets bestaat voor Windows 7.
Het is in principe de bedoeling dat het datameetprogramma in de achtergrond mee gaat lopen, zodra er een verbinding met het internet open staat en liefst ergens in de taakbalk laat zien hoeveel er reeds verbruikt is.
Ik zoek natuurlijk iets wat niet een hoop toolbars of andere rommel meeïnstalleert.
Ik kan het in elk geval zo gauw niet vinden (behalve iPhone en Androïd-apps)
 
a. Wat gaat het je helpen om op Windows een meter te zetten als Vodafone op hun 3g-netwerk meet dat er (toch) dataverkeer is geweest?
Ik heb zelf overigens geen tip voor een "Internet-meter" op Windows 7, maar je begrijpt dat die alleen meet als die pc aan staat. En uiteraard gaat data-verkeer die "verstookt" wordt door andere apparaten (smart energiemeters, tablets, smartphones etc.) aan de meter in Windows 7 computer voorbij.
b. Ik heb wel wat tips m.b.t. de interpretatie van Vodafone gegevens.
i. Check zeer zorgvuldig de zomer-/wintertijd instelling en tijdzone die Vodafone hanteert bij het opnoemen van datums en tijden. Je zult niet de eerste zijn die te maken krijgt met misverstanden over de interpretatie van tijdstippen/tijdvakken, en (dus) denkt dat de andere partij 'liegt' en andersom.
ii. Als de 3g routermodem helemaal uit gezet is (zoals je schrijft), dan zijn er (zodra weer aangezet) ook aanmeldingen bij het 3g netwerk. Kijk of je díe aanmeld-gegevens kunt krijgen (desnoods alleen de tijdstippen van aanmelding SIM-kaart met de GSM steunzender) en vergelijk die met de tijden die Vodafone aangeeft dat er data-verkeer is geweest. Dat is "hard" bewijs waar een of andere data-meter in Windows 7 of smartphone dat niet is, omdat de (verbruiks-)gegevens van Vodafone tegen de (aanmeld-)gegevens van Vodafone gebruikt worden, dan.

Ik moet zeggen dat (in mijn persoonlijke ervaring) de statistiek-verzameling van Vodafone gewoon klopt (vooral rekening houdend met i.) Maar evengoed kan het geen kwaad om ook Vodafone's medewerking te vragen (zie i. en ii.) bij het oplossen van het mysterie.

Concrete gevallen van 3g databundel-overschrijdingen waar ik mee te maken heb gehad:
a. Popcorn Time
b. Youtube filmpjes (door kinderen die met de apparatuur aan het spelen waren).
c. Mailwachtwoord op smartphone was verkeerd/verlopen, waarbij pushmail was ingesteld (meermalen per minuut check op mail) ipv. fetchmail (elke 15 minuten checken op mail)

Ik neem aan dat anderen nog gaan reageren (misschien met zo'n data-meter programma waar je naar vroeg).

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
a. Bedoeld om huidig dataverkeer te meten. En om te kunnen zien of ze niet al in de buurt van hun 3GB limiet zitten (en je dus weet dat je rustiger aan moet doen). En om te zien of er met alleen de verbinding open data weggeslurpt wordt in de achtergrond. Want dan moet ik op zoek naar de boosdoener.
Maar in principe kunnen dat alleen de updates voor de virusscanner en de Windows updates zijn (NB: deze computer wordt soms meer dan twee maanden niet gebruikt)
Op mijn gsm krijg ik een SMS als ik over mijn databundel dreig te gaan. Je krijgt blijkbaar geen email (het zijn boeren op leeftijd) bij een mobiel data abonnement als je eroverheen dreigt te gaan en een SMS kun je op een PC niet ontvangen/lezen.
Bij mijn gsm-abonnement (ook Voadafone) word ik gewoon op "traag" gezet als ik over mijn bundel ga, maar dat schijnt bij dat data-abonnement niet te kunnen of ingesteld te zijn

b. De computer stond gelijk, de router niet. Router is nu zo ingesteld dat hij synct met de computerklok. Die aanmeldgegevens hebben we en we kunnen er één verklaren (downloaden van 500 MB aan foto's). De tijd in de browsergeschiedenis is dezelfde als die van Vodafone. Dus zou de rest ook moeten kloppen.
Alleen komen we dan bij "rare" tijden uit, waarbij die computer absoluut niet gebruikt werd.
Het advies om de boel helemaal spanningloos te zetten bij geen gebruik, komt van mij. Om te voorkomen dat de router zelf software-updates gaat draaien voor zichzelf.
Dat doet hij waarschijnlijk niet automatisch, maar voor de veiligheid heb ik toch maar aangeraden dat ding uit te zetten.
En volgens de router admin is de software up-to-date.
De hele mikmak zit daar aangesloten op één stekkerblok met schakelaar en die schakelaar wordt uitgezet, waardoor computer, printer en router tegelijk spanningloos komen te staan.
Het lijkt me dus sterk dat (want daar heb ik wel aan gedacht) dat onbevoegden ge/misbruik hebben kunnen maken van de router of de SIM-kaart

En de SIM-kaart kan dus ook niet onbewust aangemeld worden bij het netwerk als de router uit staat (lees: spanningloos)

c. Ding wordt alleen gebruikt voor bankzaken en e-herkenning.

Voor het datagebruik van filmpjes en muziek heb ik gewaarschuwd toen ze voor het eerst een data-abonnement afsloten.
Dit hebben ze natuurlijk wel eens gedaan (toen was het voor hen nog "nieuw", maar het zijn een (relatief) ouderwetse boer en boerin.
En van computers moeten ze weinig weten. Die gaan daar echt niet voor hun plezier achter zitten.

En als ik daar over Popcorn-time begin, denk ik dat ik een opmerking krijg à la: Da's maïs, dat heb ik op het land staan.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn een paar dingen:
a. We hebben (tot eind juli 2016) het verhaal gehad van automatisch (gratis) updaten naar Windows 10. Daarbij werd dan (ongevraagd en automatisch) alvast de installatie-software van Windows 10 op de pc gezet, wat ong. 3,5 GB aan data zal zijn geweest die van het Internet/Microsoft gehaald werd per pc/laptop. Ook Windows 7 computers kwamen in aanmerking voor die gratis update.
b. De getipte metering software van gast0205 werkt (naar aangave) ook op Windows 7. Ik raad je aan om niet de portable versie te installeren maar de "normale" versie, waarbij (naar ik aanneem) ook aangegeven kan worden dat het automatisch met Windows moet worden gestart. Dat natuurlijk aanzetten.
c. Voorbeelden zijn letterlijk voorbeelden, gegeven voor de beeldvorming. Dat Popcorn Time (toevallig) niet bekend is bij de 'getroffenen' is niet vreemd, daar zijn het ook voorbeelden voor...
d. Verder verwijs ik (toch) weer even terug naar mijn verhaal over tijdstippen/periodes die Vodafone hanteert en de evt. verschuivingen waar je rekening mee moet houden bij de interpretatie.
e. Uiteraard moet de Windows 7 computer het enige apparaat zijn dat Internet-toegang gebruikt, anders is het plaatje niet compleet. IP-camera's, tablets, smartphones etc. kunnen ook (Internet-)data verbruiken.
Nog zoiets: Ook sommige printers gebruiken Internet, maar dan moeten het wel netwerk-aangesloten printers zijn (bedraad of draadloos), bekijk dat ook.
[Ik ga ervan uit dat je dit goed onderzocht hebt, dus dat er geen andere apparaten dan de Windows 7 computer ook maar iets met Internet doet.]

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan