aansluiten GPS ontvanger COM poort niet bereikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leon25

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2007
Berichten
420
.. Had hier nog een GPS ontvanger, Navilock muis ( NMEA out ), maar heeft een COM poort nodig. De PC waar het om gaat is een PII Asus bord met W2K prof SP4 waardoor de COM poorten niet bereikbaar zijn ( vanwege de BIOS versie award modular v4.51 PG ..... :( weet iemand of het toch mogelijk is om een usb zich als COM poort te laten gedragen in die zin dat het ook succesvol :) zal werken ?

Overigens zou er een speciale editie zijn geweest om het BIOS te flashen, zodanig dat het COM poort probleem werd opgelost. Deze software zou hier of daar nog te vinden zijn. Dat zou ideaal zijn, even het BIOS upgraden en alles OK. Misschienn dat iemand weet waar zoiets nog te krijgen is, of mogelijk dat je dat nog ergens op een plankje liggen hebt ? Betreft ACPI bios revision 1008.A wat vervangen moet worden ( bv 1011 ) .....
 
Ik denk dat dat moederbord niet eens USB heeft.

Alternatief is een PCI insteekkaart met fysieke seriële poorten een optie, zoals deze
Zoek eerst uit of die compatible is met W2K, want dat staat er niet expliciet bij. Is trouwens behoorlijk aan de prijs, dus kijk zeker eerst ook eens rond naar andere PCI insteekkaarten met seriële poorten (mogelijk met wat minder dan 4 seriële poorten, van ander merk etc.)

EDIT, Toevoeging: Ik vond (zo snel) ook nog de volgende alternatieven:
deze (mogelijk heeft die geen 16950 UART, maar is duidelijk de goedkoopste).
deze (geschikt voor XP, Vista en W7, dus zal ook wel geschikt zijn voor W2K, en geen drivers nodig, dan).
deze
deze
deze
deze

PS: Bios upgrade heb ik niet kunnen vinden kunnen vinden voor de P2B en ook niet voor de P2B-LS, P2B-F etc.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ja .. in ieder geval bedankt voor de antwoorden. Wat de kabel betreft, zal even checken of dat in dit geval tot de mogelijkheden behoort, normaal gesproken werkt dat wel, hier mogelijk niet. Dan het tweede antwoord : Het is zo dat de combinatie van BIOS software en W2K ervoor zorgt dat geen enkele fysieke COM poort door deze win software (h)erkend wordt :( ...... Een oplossing zal zijn om de speciale BIOS upgrade toe te passen die ASUS indertijd op de site had staan, heb ik begrepen. T.a.v. het bios revision 1008.A model P2B ( bios versie v4.51 PG ) treedt het probleem op. Na de tegenzet/ingreep van ASUS, na de upgrade, werkt alles wel gewoon hi ;).
 
Zie je andere vraag ( link ) dat ik meen die bios update voor je gevonden te hebben, dus (als dat inderdaad te installeren is en het resultaat oplevert waar je het in je startposting over hebt) dan hoef je geen PCI insteekkaart met COM-poorten te gaan kopen etc.

Tijs.
 
Inderdaad, de al aanwezige fysieke COM poorten op het systeem werken nu allemaal naar volle tevredenheid hi .. nogmaals dank voor de nuttige tips en linken t.a.v. de flash software !

Modedit: kale links verwijderd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan