COM poorten en W2K / ASUS P2B bios rev 1008

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leon25

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2007
Berichten
420
Zoek : upgrade file bios ASUS P2B i.v.m. activering / beschikbaarheid COM poorten OS W2K SP4 te overschrijven ( flash memory ) bios versie award modular v4.51 PG versie 1008.A 03/01/99 ..

Zou moeten gaan om versie 1011, is het nog ergens vandaan te halen of heeft iemand dat nog liggen ?
 
Geheel op eigen risico
Hier (bij Asus, 1011NH.BIN, ingepakt in bxnh1011.zip) lijkt de bios update te vinden te zijn.
Ook lijkt hier de bios update te downloaden, door te klikken op "download" in de regel: Europe Server #1 online. Click to start download file.
En ook hier lijkt die zelfde 1011NH.BIN te staan (ingepakt in bxnh1011.zip), net zoals in de 2 links hier boven.

NB: Dit moet de flash image zijn van de BIOS van de P2B, dus NIET van de
p2b98-xv
p2b-b
p2b-d
p2b-d2
p2b-ds
p2b-f
p2b-l
p2b-ls
p2b-n
p2b-s
p2b-vm

Weet dus heel zeker dat je moederbord inderdaad het type P2B is en niet een van bovengenoemde andere moederbord-varianten...

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Tijs voor het antwoord, daar kunnen we iets mee doen op voorwaarde dat het nog te downloaden is :). Ja, de print met die bewuste ROM is een P2B zonder toevoeging.

Ik kan eventueel een total verify doen op die files om te zien of het hetzelfde is, dat is geen probleem, kan zelfs onder windows in 'DOS' ( voor zover ) mode.

Maar toch nog een vraag : weet jij hoe ik die files na ontzippen moet noemen ( extensie ) ? Zoja, renamen naar .ROM o.i.d. ?
 
Je moet ze niet hoeven renamen, dus gewoon 1011NH.BIN laten heten.

Alle 3 de links leveren hetzelfde op én zijn bruikbaar/downloadbaar.
Bij de Asus link zit ook het Aflash BIOS tool V1.37 ("aflash.exe") die onder je (samen met 1011NH.BIN) op een DOS opstartfloppy kunt zetten en dan de pc opstarten vanaf die DOS opstartfloppy en dan aflash.exe starten via intypen op de commando-regel en dan Enter.

Zie verder hier voor hoe backup te maken van de HUIDIGE bios flash
Een pagina later (hier) hoe de nieuwe te installeren, waar jij (natuurlijk) in stap 5 intypt:
A:\1011NH.BIN

Overigens zou je (als ik me goed herinner) ook vanuit de BIOS zélf moeten kunnen opdaten, maar ook dan heb je 1011NH.BIN nodig op een floppy.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik die files downloaded en verified. Opmerkelijk resultaat : de files van de eerste twee opties ( linken ) zijn precies hetzelfde : identiek. De derde verschilt enorm maar dat zou kunnen omdat het een ander type file is ( zou kunnen zijn ). Dus mogelijk dezelfde file.

aflash.exe ca 65 k ( v2.27 ) verschilt nogal van aflash.exe ca 102 k ( v1.37 ) even uitzoeken hier nog waarom die versie juist groter is.

Bij ASUS onder OS vond ik win9x ( win98 ) maar geen win2000 .. daar zou ik nog een ding over willen vragen, mogelijk dat jij dat weet : is dit betreffende het actuele OS, dus wat men gebruikt voor de installatie of MOET het op de PC zitten ( harde schijf) opdat het BIOS kan werken samen met win ? De bedoeling is om allerlei redenen dat w2k win2000 prof sp4 met dit bios moet kunnen werken.

Wederom bedankt voor de uitgebreide info, het was zeer verhelderend !
 
Laatst bewerkt:
Ik zou liefst gaan voor de Asus variant (dus de eerste), laat de derde variant rusten (omdat die verschilt van die van Asus).

Tijs.
 
Inderdaad, en nog iets : P2B (without Hardware Monitor) BIOS 1011
The latest released BIOS. Ik zal ook nog moeten achterhalen wat dat inhoudt : P2B (without Hardware Monitor) BIOS 1011.

Bij ASUS onder OS vond ik win9x ( win98 ) maar geen win2000 .. daar zou ik nog een ding over willen vragen, mogelijk dat jij dat weet : is dit betreffende het actuele OS, dus wat men gebruikt voor de installatie of MOET het op de PC zitten ( harde schijf) opdat het BIOS kan werken samen met win ? De bedoeling is om allerlei redenen dat w2k win2000 prof sp4 met dit bios moet kunnen werken.

===================================================================================================

Aangepast ca 14:45 : inmiddels heb ik de resterende gegevens snel ter beschikking gekregen en het BIOS geflasht ( mbv aflash.exe v2.27 en uiteraard de ASUS file ) m.i.a.n.v. uitzetten stroom er helemaal vanaf inclusief CR2032 ( VOOR het flashen eruitgehaald ! Je weet maar nooit met die oude bordjes als de P2B ) opnieuw boot en meteen naar defaultsettings met het bios. Alle aparaten in kaart gebracht, daarna is w2k ermee a d slag gegaan, nogal succesvol ( had dat niet verwacht .. de PC is opvallend sneller geworden ( zonder opgevoerde processor ). Alles werkt perfect, behalve een programma dat onder win2000 niet kan werken ( volgens de schrijver ervan ). Op een schijfje in DOS gaat dat ook 100 % op dezelfde PC.

Meestal hoor of zie je akelige verhalen ovr het flashen van oudere BIOS maar hier was het een verbetering :)

Modedit: Links verwijderd, reclame maken is niet toegestaan, informeer bij de penningmeester.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi dat het gelukt is. :)

Graag nog even deze vraag de status opgelost geven en in je andere vraag nog even een korte terugmelding en ook die dan de status opgelost geven.

Tijs.
 
Ik heb even een binaire vergelijking gedaan, en binair zijn de uitgepakte flash rom versies van Asus (1011NH.BIN) en die van de beide alternatieve downloadlinks precies gelijk. Mogelijk had je in de derde link het verkeerde .zip bestand gedownload of een binaire vergelijking gedaan van het .zip bestand.
Per saldo is het dus zo dat alle 3 de links precies dezelfde flash rom versies bevatten.

Dit alles voor puur voor de volledigheid, voor als iemand anders op deze Helpmij-vraag uitkomt omdat die die zelfde flash rom versie nodig heeft.

Tijs.
 
Interessant .. mag ik je vragen hoe jij die vgl uitgevoerd hebt ? Welk cmd heb je gebruikt en was dat in DOS of WIN ? Morgen heb ik een andere PC beschikbaar, ik zal het nogmaals nazien welke file dat geweest is. Maar goed om te weten.

Trouwens nog even iets .. weet jij of dat ( rampzalige ) gevolgen zou kunnen hebben dat ik nu een BIOS flash gedaan heb met een NO HARDWARE MONITOR ?

De versie 1008.A voorzag al in controlled blowers en temps .. ik dacht al even wat start die PC plots geruisloos op maar had wel achtergrond noise hier ( met dit weer, veel meet, zendapparatuur en diagnostische hardware etc. werken overal alle blowers, zodoende ). Ik heb een fannetje checked dat op de P2B over de processor heen zit in de heatsink, maar die draaide in ieder geval full power ..... Misschien dat je er nog iets zinnigs over kan schrijven. Heb je het misschien zelf meegemaakt of gehoord dat zo'n fan plots stilvalt als dat niet de bedoeling is o.i.d. ?
 
In cmd gebruikt:
fc /b bestand1 bestand2
Dus een binaire bestandsvergelijking.

Van/over de flash bios zelf weet ik niets, dus ook niet over "No hardware monitor".

Ook over je laatste paragraaf kan ik je niets vertellen.

Tijs.
 
DOS fc /b betreft de meest exacte ( binaire ) vergelijking die gemaakt kan worden. Ik ben benieuwd .. dat bestand kan ik morgen terugvinden. Ik mag aannemen dat het niet gisteren plots opnieuw op die server gezet werd hi hi.

Wat de zip files aangaat .. heb ik bij fc /b a b ook identieke zip files aangetroffen, wel leuk om hier even te vermelden :cool:

Ook nog de vraag of een write protected bIOS een gewijzigde file kan opleveren onder DOS fc /B ?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan