• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geboorte jaar of jaar van overlijden berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvdheide

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 okt 2007
Berichten
3
Omdat ik bezig ben met de genealogie van onze familie, heb ik soms het geboortedatum de leeftijd en het aantal dagen tot mijn beschikking. Met de volgende formule kan ik dan de dag van overlijden bepalen:

Bij persoon 1 klopt de datum van overlijden (geboortedatum bekend, maar als ik het andersom bereken, dus datum van overlijden bekend klopt de uitkomst niet (is een dag later) Heb de berekening nog een keer gedaan (persoon 2) en nu blikt de geboortedatum een dag eerder te zijn. Ergens klopt er hier iets niet, maar kan niet achterhalen wat. Wie kan dit verklaren?Bekijk bijlage geboorte datum - dag van overlijden.xlsx
 
Bij het + verhaal, dus het berekenen van de dag van overlijden moet je er 1 dag extra bij doen omdat die dag meegerekend moet worden en andersom niet.

Dus in B6:
=B2+(B3*365,25)+B5+1

En in B13:
=B9-(B10*365,25)-B12
 
Laatst bewerkt:
Mijn voorstel is om de functie ZELFDE.DAG te gebruiken.

Overigens moet je er rekening mee houden dat datums in Excel beginnen per 1-1-1900 (of 31-12-1899) en dat het jaar 1900 abusievelijk als schrikkeljaar te boek staat, dus met datums vóór 1-3-1900 heb je een aandachtspunt.
 

Bijlagen

  • geboorte datum - dag van overlijden MB.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 62
Wat betreft de eerste oplossing, gaat het nog steeds niet in alle gevallen goed.
De tweede reactie (MarcelBeug) werkt wel goed, super dankjewel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan