• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel sneller laten werken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Doperwt

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2013
Berichten
17
Hi,

Momenteel ben ik bezig met een database voor inkoopadvies. Zie voorbeeldbestand voor beeld.

Werkwijze:
In de eerste DATA sheet kopieer en plak ik elke week een extract vanuit Access. Hierdoor krijg ik de actuele gegevens.
De DATA sheet bevat 43 kolommen en minimaal 6000 rijen met gegevens. Het probleem is dat ik maar vijf kolommen nodig heb voor een analyse. De benodigde kolommen staan in de sheet WH analyse, en hierin kan ik per WH kijken wat de relevante gegevens zijn.

Waarom:
Ik heb eerst filters geplaatst op de harde DATA sheet om zo de benodigde gegevens te krijgen. Echter word ik helemaal kriebelig van die filters en filtert het niet wat die moet filteren.

Probleem:
Mijn bestand wordt erg sloom en dat komt waarschijnlijk door de formules die ik in de sheet WH analyse heb geplaatst. Meestal heeft elk WH 700 artikelen maar om zeker te zijn heb ik de formules doorgesleept tot rij 1000. Is er een manier, andere formule of Macro, om dit te vereenvoudigen / efficienter te laten verlopen om zo de snelheid van Excel te houden?

Ik hoor het wel,
Doperwt
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Doperwt.xlsx
    737,8 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
er kan veel met macro..
maar als je uit Access een update haalt is het dan niet veel makkelijker om daar een query te maken waar alleen de 5 kolommen in zitten die je nodig hebt.. en indien mogelijk selectiefilters zodat je geen 6000 maar maar de ca 700 regels krijgt die je nodig hebt.
dan is je excel ook al een stuk sneller
 
Waarom gebruik je niet de ingebouwde faciliteiten in Excel om slechts die gegevens uit Access te halen (zonder knippen en plakken) die je nodig hebt ?

Tabblad data / From Access (= databasequery).
 
Laatst bewerkt:
En voor verdere analyse kan je prima een draaitabel gebruiken.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Doperwt.xlsb
    120 KB · Weergaven: 25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan