Mega.nz

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Iemand ervaring met de Cloud site Mega.nz?
Wil een Access bestand beschikbaar stellen voor anderen. (Invoer door de anderen is niet nodig, synchronisatie zal zeker niet gaan). Met OneDrive is dat een ramp.
Maar bij die Mega zie ik niet direct een optie om bestanden te delen (zonder gebruiker en paswoord aan de anderen door te geven)?
 
Rechtsklik op het bestand dat je wilt delen en kies "Bekijk link". Je krijgt dan een nieuw venster "Exporteer links en decoderingssleutels". Kies daar "Link met code". Onderaan zie je dan een link naar dat bestand. Via deze link kunnen mensen vervolgens het bestand downloaden.

Belangrijk is dat je de link met decoderingssleutel deelt, anders kunnen mensen het bestand niet downloaden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt! Maar dan zie ik dat je kan downloaden met Megasync. betekent dit dat ik, en iedereen die over de gegevens beschikt, het lokaal op de PC kan zetten en dat het dan met de on line versie is gesynchroniseerd?
 
Ja, indien die personen jouw account gegevens (gebruikersnaam + wachtwoord) hebben kunnen ze dat doen. Voor het downloaden van bestanden heb je die cliënt helemaal niet nodig overigens.
 
Heb eens getest of het gesynchroniseerd wordt. Heb 2 Access bestanden in de map "Documenten\Mega" gezet en geüploaded.
Dan een wijziging in beide bestanden aangebracht en dan download vanaf Mega. De wijzigingen werden niet doorgevoerd, hoewel bij één van beide in mijn Windows verkenner wel een groen vinkje stond.
Wat doe ik verkeerd?
Wat zijn de voordelen van de Pro versie?
 
Geen idee hoe MEGA Sync werkt, maar misschien kun je wat met de documentatie op onderstaande site:

https://mega.nz/#help/client/megasync (Engelstalig).

Met de Pro versie krijg je meer opslagruimte en bandbreedte:

https://mega.nz/#pro

Met MEGA Pro kun je tevens een vervaldatum aan een link koppelen (hoe lang een bestand/folder beschikbaar blijft voor anderen om te downloaden).

Ik zou overigens mijn belangrijke data niet aan MEGA toevertrouwen en hier ook geen betaald account nemen. Megaupload, de voorloper van MEGA, is in 2012 door de FBI uit de lucht gehaald en daarbij zijn de servers in beslag genomen. Gebruikers hadden toen geen toegang meer tot hun bestanden. Voor zover ik weet is de in beslag genomen data nooit vrijgegeven en is een deel ervan al gewist. Dit hoeft natuurlijk niet met MEGA te gebeuren, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Veel sites waar je bestanden kunt hosten (cyberlockers) worden naast legitieme doeleinden ook gebruikt om illegale content te verspreiden (o.a. Megaupload werd hier veel voor gebruikt). Soms is het verdienmodel juist zo opgesteld dat zo'n cyberlocker eigenlijk alleen maar aantrekkelijk is om dat soort content te hosten. De uploader krijgt dan bijv. betaald per download en de downloader kan bijv. sneller en zonder reclame/popups/wachttijden downloaden met een betaald account. Wanneer een cyberlocker moet stoppen of offline gehaald wordt kan het dus gebeuren dat je al je bestanden die je daar host kwijt raakt.
 
Laatst bewerkt:
Hm, interessant om weten...
Maar na negatieve ervaringen met OneDrive (van een andere orde) maak ik heel regelmatig een backup.
Bedankt voor de link naar de Help.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan