Eigen router achter ziggo.

Status
Niet open voor verdere reacties.

snijworst

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Berichten
1.876
Ik heb een Ziggo Ubee modem/router en zonnepanelen. Dat blijkt echter geen goede combinatie omdat de router met de regelmaat van de klok de verbinding met de panelen verbreekt.

Nu blijkt dat het probleem bij de ziggo router ligt want het internet stroomt over van de klachten.

Nu heb ik een SiteCom wifi-router van Marktplaats gehaald en die wil ik achter de Ubee plaatsen, maar dan zodanig dat de Ubee alleen nog modem is en de dhcp en wifi door de SiteCom geregeld worden, dit graag zonder dat Ziggo de Ubee in Bridgefunctie zet...

Wat stel ik in...?
 
Dan zet je DHCP en Wifi toch uit in de Ubee en aan op de Sitecom. Lijkt me verder niet zo'n probleem.
 
Zover was ik ook al maar dan heb ik geen internet op de sitecom...
 
Daarvoor moet je meestal contact hebben met Ziggo. Waarom wil je dit niet? Zij kunnen op afstand DHCP voor je uitzetten, zodat je op je Sitecom DHCP aan kunt zetten. Dan zou het moet werken.
 
Ik zal morgen evt. wat dieper reageren maar wat RogerS beschrijft zou genoeg moeten zijn.
Er is echter wel nodig om de Sitecom qua Lan ip adres om te bouwen naar een Ubee lan-reeks ip-adres, natuurlijk niet het lan ip-adres van de Ubee zelf, want anders creëer je een ip-conflict.

Ook moeten de dhcp server opties in de Sitecom goed worden in gesteld dus het lan ip adres van de Ubee als standaardgateway, een dns server (bijv. 8.8.8.8 en 8.8.4.4) en een uit te geven ip-reeks waarbij niet het lan ip-adres van de Ubee en Sitecom kan worden uitgegeven aan dhcp clients.

En uiteraard moet niet het wan maar een van de 4 lan aansluitingen van de Sitecom aan de Ubee worden gekoppeld.

Komt dus neer op het degraderen van de Sitecom naar accesspoint/switch maar met behoud van (flink aangepaste) dhcp server functionaliteit.

Overigens eerst checken op de Sitecom of je wel voldoende mogelijkheden hebt in de dhcp server opties, anders gaat het niet werken (zonder bridge modus op de Ubee).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Daarvoor moet je meestal contact hebben met Ziggo. Waarom wil je dit niet? Zij kunnen op afstand DHCP voor je uitzetten, zodat je op je Sitecom DHCP aan kunt zetten. Dan zou het moet werken.

Daarmee word ook de hotspot functionaliteit uitgezet en dat wil ik liever behouden.

@Tijs,

Super. Maar laat ik het eens anders benaderen: de Ubee gaat terug naar fabrieksinstellingen en krijgt weer zijn eigen ssid.
De huidige ssid neem ik over naar de Sitecom vanwege alle huidige apparaten, gemak zeg maar.
Dan de Sitecom instellen als router-achter-router om zo twee netwerken te creëren waarbij ik de zonnepanelen verbind met de sitecom.
Daarna evt de ssid van de ubee verbergen...

Klinkt dit logisch...?
 
Lijkt mij haalbaar, wel uitgebreid testen of alle draadloos te verbinden apparaten ook goed werken op (puur) de Sitecom wifi.

Router-achter-router is verder geen probleem zolang er geen portforwarding noodzakelijk is en enig snelheidsverlies (vanwege 2x NAT router etc.) voor lief genomen wordt.

Bij router-na-router moet nl. 2 portforwarding worden gedaan: 1x vanaf de Ubee naar het wan ip adres van de Sitecom en 1x in de Sitecom naar het lan ip adres van je 'server'.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dan kun je het gaan proberen wat mij betreft.

Tijs.
 
Hangt de Ubee modem/router dan rechtstreeks aan de zonnepanelen?
Lijkt me sterk en wat heeft dat dan met elkaar te maken?

En als die Ubee uitvalt heb je ook geen internet via de Sitecom.

En de hotspot behouden houdt idd in dat die wel een dhcp server dient te hebben.
 
De regelbox/omvormer van de panelen is middels netwerkkabel verbonden met de Ubee alleen word, voor zover bekend, door de ubee de verbinding met de omvormer verbroken. De omvormer heeft op dat moment geen ipadres en stuurt zijn gegevens niet naar het internet en niet naar mijn app.
Dat schijnt een veelvoorkomend dingetje te zijn bij de ubee. Het alternatief is bij ziggo een nieuwe sisco router aanvragen, maar dan nog kunnen ze niet garanderen dat je die krijgt...
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik ben tegen dezelfde problemen aangelopen en heb het volgende gedaan.

Ziggo router op DMZ functie gezet en mijn eigen TPLink router erachter gehangen.
Kabel op ziggo router poort 1 <-> WAN poort op de TPlink.
alle overige netwerkkabels op poort 2,3,4 van de TPlink aangesloten.

Lan IP op Ziggorouter 192.168.0.1 / 255.255.255.0 en dhcp aan.
Wan IP op TPLink 192.168.0.2 / 255.255.255.0 Gateway 192.168.0.1
Lan op de TPLink 192.168.1.1 / 255.255.255.0 Gateway 192.168.1.1

Op beide routers DHCP aan laten staan.
Vertrouwde apparaten kunnen nu WIFI krijgen van de TPLink en het bijbehorende netwerk benaderen zoals mijn NAS bijvoorbeeld.
Alle gasten krijgen alleen de WIFIcode van de Ziggo Router en kunnen niet bij mijn interne netwerkrange 192.168.1.X en dus niet mijn apparaten benaderen maar wel gewoon het internet op.

Je zonnepanelen zou je dan rechtstreeks met een kabel in de Ziggorouter kwijt kunnen. DHCP staat aan dus de controller van de panelen krijgt automatisch een IP van de Ziggo router in mijn geval de range 192.168.0.X

Ziggo wil de boel niet in bridgemodus zetten dus dan blijft er alleen de DMZ functie over voor mij.

Hoop je wat in de goede richting geholpen te hebben.
 
De controler van de panelen in de ziggo prikken is nu juist niet de bedoeling omdat dat problemen geeft... :-/
 
Ik heb nog steeds niet duidelijk of je de router-na-router benadering nu wel of niet hebt uitgeprobeerd (dus zónder de Sitecom om te bouwen naar accesspoint/switch, dus mét behoud van diens DHCP server functionaliteit en het gebruik van de WAN/Internet aansluiting op de Sitecom)
Dus het aansluiten van de panelen (en/of omvormer) aan een van de 4 LAN aansluitingen op de Sitecom, die op zijn beurt (via de WAN/Internet aansluiting) weer is aangesloten op een van de LAN aansluitingen van de Ziggo routermodem.

[We hebben het er al over gehad dat router-na-router geen probleem zou zijn en je (dus) de Ziggo routermodem niet in bridged modus moet zetten (doe dit dus ook niet) en ook de DHCP server functionaliteit gewoon aan te laten op de Ziggo routermodem.]

Ik verwijs nog maar even terug naar posting #7... Het enige waar je op moet letten is dat het LAN netwerk van de Sitecom verschillend moet zijn van de Ubee, maar dat is (naar ik begrepen heb) altijd het geval omdat de Sitecom de 192.168.0.x of 192.168.1.x reeks gebruikt/uitdeelt, terwijl de Ubee de 192.168.178.x reeks gebruikt/uitdeelt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
De afgelopen weken heb ik verder nog geen tijd gehad om één en ander te proberen. Ik schuif t nog maar even voor me uit...
 
Dan prik je de controller toch (in mijn opzet) in de TPLink?
Dan krijg je met DHCP ook een IP uitgedeeld van de TP link.

Theo
 
@Theo:
a. Het is een Sitecom router, niet een TPLink.
b. Er is geen portforwarding nodig, dus een DMZ oplossing is niet nodig. Uiteraard kan snijworst dit toch doen, maar persoonlijk zou ik het niet ingewikkelder maken dan noodzakelijk, gegeven dat er geen portforwarding nodig is.

Afgezien van de DMZ instelling is er niet veel verschillend aan jouw setup t.o.v. de router-na-router opstelling waar ik het de hele tijd over heb, want beide routers blijven DHCP server spelen en de WAN/Internet aansluiting van de Sitecom blijft gebruikt worden.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan