processor presteert slecht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ninobose26

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2016
Berichten
16
ik heb sinds een paar weken een nieuwe videokaart (msi gtx 960 armor 4gb) en ik dacht dat ik met gemak in alle games 60fps moet kunnen halen op redelijke settings en een 1440x900 resolutie.
maar mijn processor (AMD A8 7650k@3.3GHz) presteert sinds de upgrade slecht.
Windows 10 is een stuk trager en tijdens games is het bijna onmogelijk om 60fps te halen op wat voor settings dan ook.

ik zat bijvoorbeeld battlefield hardline te spelen op low settings en ik had continu frame drops en als ik bij taakbeheer kijk zit de processor tussen de 95 en 100%.
ook wordt de cpu erg warm.
ik heb in de bios (asrock fm2a58m-hd+) de fan speed al hoger gezet maar nog steeds gaat de processor regelmatig over 95 graden heen tijdens het gamen.
ik heb 8gb ram@1330Mhz en een 450Watt power supply.
ik heb de nvidia driver en de amd chipset drivers up to date.
ik heb geen idee hoe dit kan.

iemand enig idee?
 
Merk, type en vermogen van je voeding..?
Want het klinkt alsof de cpu of de gpu gaat trottelen omdat de boel of the heet wordt of onvoldoende stroom krijgt of een combinatie van beide.
Aantal kastventilatoren..?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen kastventilatoren.
Ik heb een mstech ms-n450-sys Rev B 450 watt 82plus voeding.
Ik heb een standaard cpu cooler.
De gpu gaat nooit boven 60 graden terwijl de cpu wel heel warm wordt
 
De prestaties nemen waarschijnlijk sterk af omdat de cpu zo heet word. Ik raad aan om een extra koeler(s) in te bouwen.
 
Bedankt voor je reactie,
Ik heb via de site uitgerekend wat voor een psu ik nodig heb en volgens de msi site heb ik maar 350Watt nodig dus ik ga denk ik voor een cpu koeler kijken en hopelijk lost dat de slechte performance op
 
Die voeding is een goedkoop chinees prul-ding, sorry dat ik het zeg.
Verder is ms-tech een "merk" van bedenkelijk allooi en geen beste reputatie, o.a. door de instabiliteit van de spanningen, maarja, kost ook niks zo'n ms-tech...

Een behuizing zonder kastventilatoren is een NO-GO, de warmte moet ergens heen kunnen dus ik zou tenminste 2 ventilatoren plaatsen, 1 die lucht de kast in blaast en een 2e die de lucht uit de kast blast.
Verder is het zaak om een goede processor-koeler te plaatsen, ik krijg nl. het gevoel dat er een standaard koeler op zit dus zou een betere, grotere koeler een goede oplossing zijn.

Deze processor ( A8 ) is er 1 uit de low-budget serie van AMD en dus zal deze, i.c.m. met jouw videokaart, vrijwel de hele tijd op z'n tenen moeten lopen en dus zeer heet woren.
Een AMD FX-serie processor was een betere keus geweest.
 
Als ik het zo hoor kan ik een hele nieuwe pc kopen en daar heb ik geen geld voor
 
Ik zou eerst met de 2 kastventilatoren beginnen, tenminste, als jouw kast plaats biedt aan 2 ventilatoren, en kijken wat dat oplevert.
Hier een overzichtje van modellen, afmetingen en prijzen.
Meet de diameter van de ventilatie-opening(en) in de kast tussen de bevestigings-gaten ( hart - hart-afstand ) en je weet welke maat ventilator je moet hebben.
Let bij je keuze ook op de beoordeling van andere kopers ( reviews ) en de geluids-productie want je wilt geen stofzuiger-lawaai.
 
Ik heb een vierkante opening en een ronde die een gedeelte naar buiten uitsteekt.
Moet ik alleen dat stuk meten dat uitsteekt of ook het stuk dat niet uitsteekt?
En moet ik bij de vierkante de diagonaal meten of gewoon van links naar rechts?
Ik weet dat ik heel dom klink nu maar ik weet niet zoveel van case fans
 
De maat van de ventilator meet je tussen de bevestigingsgaten zoals op dit plaatje:
casefan.JPG
Stel, de maat is van het midden van het ene gat tot het midden van het andere gat 75 mmm dan kom je op een ventilator van 80 mm.
Ik snap alleen niet wat je bedoelt met
een ronde die een gedeelte naar buiten uitsteekt
Bedoel iets als dit:
Aldi pc-kast.jpg
In dat geval heb je zo'n soort toeter als dit op de processor ziiten..?
aldimedion8383xl_processor.jpg

Met de gekozen voeding zit je in elk geval beter als met die ms-tech...
 
nee ik heb geen toeter op mijn processor zitten, het is gewoon een normale stock koeler.
dat uitsteeksel, ja hoe moet ik dat zeggen.
het is ook gewoon een soort rooster zoals de vierkante opening maar dan steekt er een rond gedeelte uit naar de buitenkant.
het zit aan de achterkant van de kast.
maar ik denk dat ik daar ook gewoon de afstand tussen de twee gaten moet meten.
 
Maak er eens een foto van, dan is in elk geval zichtbaar wat je bedoelt ..:rolleyes:
 
Niet alleen dat, koeling is ook een probleem met een cpu die de 90 graden overschreid, maar dat kan ook niet anders zonder casefans.
 
Zou ook heel goed kunnen dat de bestaande cpu koeler vol stof zit en gewoon schoon gemaakt moet worden..


@TS: welke kast heb je precies?
 
ik heb een tijdje niet meer gereageerd omdat ik een aantal dingen geupgrade heb.
ik heb deze voeding erin laten zetten https://www.dragoncomputers.eu/onderdelen-meer/voedingen/4044953500237
en ik heb mijn pc over laten zetten (door de mensen in dezelfde winkel) in een andere kast met 3 ventilatoren (https://www.dragoncomputers.eu/onderdelen-meer/behuizingen/4044951016181?limit=100 dit is de kast waar de pc nu in zit).
ik heb een ****load aan games getest waaronder: Ryse son of rome, Battlefield 4, F1 2014, Watch Dogs en nog meer.
de performance is iets beter maar niet heel veel.
de processor wordt nog steeds warmer dan 95 graden celcius en hij heeft moeite om 60fps te halen ongeacht de settings, zelfs in F1 2014.
Ryse son of rome was bijna onspeelbaar door de constante frame time issues waardoor de game vooruit hakkelde, zelfs als ik alle settings drop naar low en de frame rate op 30fps lock.
In Watch Dogs had ik dit probleem ook maar deze was wel nog een soort van speelbaar.

ik heb de cpu koeler eens goed bekeken en schoon gemaakt door met een wattenstaafje tussen de metalen gleufjes het stof weg te halen.
zoals je misschien al raad verandert dit vrijwel niks.
ik heb in de Bios zowel de case fans al de cpu koeler op performance mode gezet en ook dit had niet veel nut.
als ik niet eens ga gamen maar gewoon door windows heen blader is de temperatuur van de processor al boven de 65 graden (temperaturen gemeten met het programma: Speccy)

weet iemand van jullie of er iets mis is met mijn processor of dat de standaard koeler gewoon niet goed werkt.
want het kan niet de bedoeling zijn dat mijn processor voordat ik een game opstart al bijna tegen zijn "maximum operating temperature" aan zit van 72.4 graden.

trouwens nog bedankt voor jullie support tot nu toe:thumb:
 
Ook Dragon Computers gaat de mist in met de gegevens van deze Xilence voeding want die wordt wel als 600 Watt aangegeven maar dat is niet juist.
De voeding valt onder de Performance C 600 serie hetgeen niet betekent dat deze 600 Watt levert.
Het vermogen van deze voeding is 450 Watt en is niet gecertificeerd. Voor mij betekent dat hetzelfde als niet betrouwbaar. ( Bron )
Anders gezegd, deze voeding is net zo beroerd als degene die je voorheen had, je bent er niks mee opgeschoten.
Waarom niet gekozen voor een A-merk voeding, die is misschien € 20 duurder maar dan heb je wel een goede...?

cpu koeler eens goed bekeken en schoon gemaakt door met een wattenstaafje tussen de metalen gleufjes het stof weg te halen
Kansloze missie.
Een koeler stofvrij maken doe je bij voorkeur met perslucht ( compressor ), dat is de enige manier om alle stof eruit te krijgen.

Ben nog steeds benieuwd wat voor koeler er op je processor zit, de standaard koeler nog steeds..?
Ik had je eerder al gewezen op het feit dat je een low budget processor hebt die bijna continue op vollast moet draaien om je videokaart bij te houden en daarom altijd behoorlijk heet zou worden.
Daar heb je dus blijkbaar niks mee gedaan.
Zet er eens een atermarket tower-koeler op, iets als dit, je zult zien dat hij dan aanzienlijk minder warm wordt..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan