PC herkent maar één core

Status
Niet open voor verdere reacties.

AmVay

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 sep 2016
Berichten
4
Mijn laptop heeft een Intel i5 3210m 2,5GHz dual core processor, deze CPU heeft hyperthreading. Toen ik in Taakbeheer keek, zag ik maar 1 core staan en twee logische processoren. In apparaatbeheer zie ik 4 cores staan.
Op een of andere manier lijkt het dus of Windows 10 1 van mijn cores niet herkent. Als ik mij goed herinner kon ik in W7 wel 2 kernen zien.


Op aanraden van iemand heb ik het volgende command uitgevoerd:

wmic cpu get NumberOfCores, NumberOfLogicalProcessors /Format:List

Hier staat vervolgens dat er 1 core en 2 logische processoren zijn, net als in Taakbeheer.


Wat kan hier aan de hand zijn, en zou er een oplossing voor zijn?
 
upgrade van 7 naar 10 gedaan?
bij de staropties staat dan mogelijk het aantal kernen standaard op 1.
zet deze dan op respectievelijk 2 of 4.
 
Ik heb inderdaad een upgrade naar Windows 10 gedaan. Ik kan me alleen niet herinneren dat er zo'n optie tussenstond. Het is dan ook wel een jaar geleden dat ik die upgrade heb uitgevoerd.

Kan ik die optie ook ergens terugvinden nu ik die upgrade al heb uitgevoerd, of moet ik het dan overnieuw doen?
 
Je dient het aantal processoren uit te vinken in taakbeheer en die i5 heeft 2 kernen en 4 threads.
Rebooten na aanpassing
 
of met de cmd msconfig, tabblad opstarten daar het aantal kernen aanvinken die de processor heeft, dan rebooten
 
Ik heb dat vinkje uitgezet en nu ziet Taakbeheer weer 4 kernen. Dat heeft geholpen
Maakt het overigens nog uit of ik dat vinkje uitzet of dat ik het aanzet en 4 kernen selecteer?

Anyway, bedankt voor de hulp!
 
Is bedoeld om kernen uit te schakelen, 4 aanvinken werkt vaak averechts en die heb je ook niet, je hebt er 2.
Maar het is toch goed zo?
Waarom dat aanvinken?
 
Ik was ook niet van plan om verder aan dat vinkje te zitten, vroeg het me alleen af, aangezien jij het over uitvinken had en jackall zegt dat ik het aantal kernen moest aanvinken.

Dat vinkje stond namelijk al op twee, ik ging er vanuit dat dat 1 gewone kern en 1 hyperthreaded kern was. Vandaar dat ik dacht dat ik 4 moest aanvinken
 
Bij testen ermee werkte nooit wat er werd ingevuld bij mijn i5 met 4 kernen en geen hyperthrading en ook niet bij een i7 met 4 kernen en 8 threads, uitgevinkt werkt het prima.
Waarom jackall het zo adviseerde legt hij miss. nog uit.
 
Waarom jackall het zo adviseerde legt hij miss. nog uit.

Mijn video editor werkt met meerdere processorkernen, kan die functie niet gebruiken als deze daar niet staat aangevinkt.
De video editor kan hiermee meerdere processen tegelijk en stabieler verwerken wat anders niet kan.
Om maar een voorbeeld te noemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan