Aomei backupper

Status
Niet open voor verdere reacties.

con-v

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2002
Berichten
119
Ik heb mijn pc met windows 8.1 opgestart met een aomei bootable dvd, hoe kom ik nu weer in windows?
 
DVD eruit en PC herstarten?
 
Er is geen herstartmogelijkheid, een klik op het kruis en de dvd eruit, dan wordt gevraagd of ik hem weer wil plaatsen. Wat ik nog niet heb vermeld is dat bij het maken van de bootable cd de voortgang op 99% bleef steken, de enige mogelijkheid was de knop Cancel. Daarna een lege dvd geplaatst en verder hetzelfde gedaan, nu bleef hij steken op 98%, weer Cancel, de lade ging open en hij schoot door naar 100% tewijl de knop Cancel veranderde naar Finish! Grrr..., het zal eens in eenkeer goed gaan. Toch opgestart met deze dvd, na de opstartvolgorde in het BIOS te hebben aangepast. Het resultaat was dat ik nu niet meer naar windows kon. Mijn volgende stap was via het kruis het programma stoppen en de lade opennen en direkt de toets Delete indrukken, nu kwam ik in het BIOS en heb de startvolgorde weer teruggezet naar 1 windows. Nu kan ik tenminste weer normaal werken.
 
Het lijkt erop dat de oplossing niet wordt aangeboden. Van de vraag aan de redaktie van computertotaal heb ik geen antwoord gekregen. AOMEI werd in het augustus nummer bessproken, het maken van een totale systeembackup was geen probleem, maar wat heb je daaraan als windows niet meer te benaderen is en je geen bijbehorend opstartbaar medium kunt maken. De vraag is ook in het nationaalcomputerforum gedropt, zonder oplossing. Van de FAQ-man van computeridee is wel antwoord gekomen maar dat bracht geen oplossing.
 
Is het bij AOMEI niet zo dat als je niet op de 'normale' manier een bootable cd kunt maken dit via een ISO-file moet doen. Bij andere back-upprogramma's is dit volgens mij wel het geval.

Ik heb even snel gekeken. Drie mogelijkheden dan zul je 'Export ISO File' moeten doen en dan kijken hoe je daar een CD mee kunt branden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip. Ga het binnenkort proberen, eerst aomei weer installeren want ik had het programma inmiddels verwijderd.
 
He, He, na een aantal uren werk is het voor de bakker. In het artikel van Computertotaal werd voor het herstelmedium gekozen voor Linux omdat dit eenvoudiger was. (hoezo, het was toch een "Masterclass" artikel) Alle moderne computers zijn toch uitgerust met UEFI? Daar kan Linux niet mee overweg. Nu heb ik gekozen voor Windows PE, en voor een USB-stick. Met het menu doorlopen kwam al snel de opmerking dat op mijn computer geen windows AIK/ADK werd gevonden. Op de link geklikt en via een AOMEI pagina naar de pagina van microsoft geleid. Daar vond ik dat voor win 8.1 ADK geïnstalleerd moest worden, dat heb ik gedaan. Toen weer terug naar het maken van de herstel stick, gekozen voor "Create the bootable disc based on UEFI boot mode (Recommended) en verder het menu tot finish doorlopen.
Vervolgens een Systeem backup gemaakt op een externe hdd.
Nu werd het spannend, werkt het terugzetten. PC herstart en toggle toets esc, het opstartmenu verschijnt. Gekozen voor UEFI: USB Disk 2.0 PMAP. Na enige tijd verschijn een AOMEI menu venster en kon ik mijn backup terug zetten (uit voorzichtigheid niet gedaan). Na een klik op het kruisje recht boven werd doorgestart naar windows, top! Ik ga elke week een volledige backup maken ( kost maar 10 minuten) om deze achter de hand te hebben ingeval van een ransomware besmetting. Ik heb andere gratis backup programma's geprobeerd maar daar kwam ik niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan