CPU draait bijna altijd op 100%

Status
Niet open voor verdere reacties.

SaltyPeppers

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2016
Berichten
6
Hallo,

Sins een paar weken draait mijn CPU met alles wat ik doe op 100%, spellen spelen, het kijken van YouTube video's in 1080p, opstarten van programma's etc.
De zelfde spellen die ik voorheen zonder problemen kon spelen gaat niet meer soepel, FPS vaak onder 50-30 schokkende beelden waar de FPS naar 0 gaat.
Mijn pc blijft ook constant vastlopen, bevriest en reageert niet mee voor een paar seconden, ik heb geprobeerd windows opnieuw te installeren maar helaas zonder resultaat.
Zou dit het einde kunnen betekenen voor mijn CPU? of is er iets anders aan de hand?

Mijn PC specs.

Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz (3.2GHz Turboboost)
MSI H55M-E33 Moederbord
Corsair 500W Voeding
NVIDIA GeForce GTX 960
16 GB RAM
Windows 10 64-bit
240GB Pny SSD
1TB WD HDD

Alle hulp word gewaardeerd,
Alvast bedankt! :thumb:
 
Heb je je pc weleens schoongemaakt? Want stof kan hier een aandeel in zijn.

Is je grafische kaart nog wel in orde?

Je schrijft dat de CPU op 100% zit,
En welk proces gebruikt dan 100% CPU? Anders kunnen we natuurlijk nog niks.
Heb je recent iets geïnstalleerd dat constant zoveel van je processor vergt? Iets dat monitort op de achtergrond?

Heb je al gescand met diverse proggies? (oké, je hebt een herinstallatie gedaan, althans geprobeerd schrijf je, is het wel gelukt??)
 
hoi femke98, bedankt voor je reactie

Ik maak mijn pc regelmatig stofvrij ja dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
De grafische kaart is nog net geen 2 jaar oud en werkt voor zover ik weet prima, geen pixels in game of rare beelden.
Als ik bijvoorbeeld YouTube kijk naar een 1080p filmpje zie ik in de processen staan dat Mozilla/Chrome ruim 80% gebruikt en de extra 20 procent word opgebruikt door andere programma's in de achtergrond zoals steam, taakbeheer zelf, bitdefender, etc.
Met gamen het zelfde verhaal maar dat zit het game proces rond de 90%.
Ik heb niks anders geïnstalleerd op mijn pc wat niet nodig is.
Ik heb Windows wel succesvol opnieuw geherinstalleerd maar dat loste niks op (had wat duidelijker gekund aan mijn kant sorry voor de verwarring)
 
En de koeling? Met dit weer is dat wel van levensbelang ;)
Is de flow in de pc wel in orde?
 
Temperatuur zou geen probleem moeten zijn, mijn pc kast is een Corsair obsidian 450D gemaakt voor airflow en mijn cooler is een corsair h100i 240mm watercooler de temperatuur zijn op het moment rond de 60 Celsius met de fans op de laagste stand.
 
Heb je wel de laatste driver voor je moederbord?
EN check ook meteen even al je andere drivers.

Er is software die het voor je bijhoud. maar die kan ik je nu even niet geven.

Covux
 
Laatst bewerkt:
Mozilla/Chrome ruim 80% gebruikt
Zou dat Chrome er direct aftrappen incl. alle plugins en extensies en daarna het register opschonen en Junkware Removal Tool en/of ADWcleaner laten draaien.
Vervolgens rebooten en een andere browser installeren, Firefox bijv. Gebruik zelf Waterfox ( FF-kloon ).
Controlleer ook de firmware van je SSD, die kan ook voor rare verschijnselen zorgen.
 
Bedankt voor je reactie

mijn drivers zouden up-to-date moeten zijn ik gebruik zelf het programma driver booster van iobit.
mijn moederbord is niet up-to-date en als het daar aan zou kunnen liggen zou ik er even naar moeten kijken.
 
driver booster van iobit
Ieder zijn meug maar ik moet niks van dat soort wazige programma's hebben waarbij je niet weer waar het drivers ( al dan niet bèta of niet gecertificeerd ) vandaan haalt.
Updates download je bij voorkeur van de website van de hardware-fabrikant of via Windows Update.
Iobit staat overigens bekend om het installeren van adware o.a., Google er maar eens naar..
 
Bedankt voor je reactie Scrapheap

Ik zal WaterFox even een kans geven en kijken of dat beter is!
Wat betreft mijn SSD hij is net ongeveer een maand oud en ik heb zelf niks kunnen vinden over een firmware.
En ik zal even op internet opzoeken over dat iobit gebeuren bedankt voor de informatie!
 
Ieder zijn meug maar ik moet niks van dat soort wazige programma's hebben waarbij je niet weer waar het drivers ( al dan niet bèta of niet gecertificeerd ) vandaan haalt.
Updates download je bij voorkeur van de website van de hardware-fabrikant of via Windows Update.
Iobit staat overigens bekend om het installeren van adware o.a., Google er maar eens naar..

De Driver Booster van IObit is prima. En IObit installeert niet stiekem zaken die je niet zou willen hebben.
Alle gratis software komt met aanbiedingen voor andere zaken. Zoals altijd is het advies, LEZEN waarmee je akkoord gaat voordat je op Ok, Next of Volgende klikt. Bij de evt. mogelijkheid voor een aangepaste installatie, altijd die kiezen.
 
Iedereen heel erg bedankt voor jullie hulp!
Ik heb mijn moederbord geflashed en het lijkt te zijn opgelost!
Spellen draaien geweldig, waar ik eerst maar 40 fps had heb ik nu 120fps!
Video's kijken op YouTube gaat ook weer soepel, al draait mijn CPU wel nog hoog tussen de 90-100% maar loopt niet vast.
Ik neem aan dat mijn CPU gewoon outdated is.

Nogmaals ontzettend bedankt iedereen! :thumb: :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan