• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sortern op beveiligd werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

wpappijn

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2012
Ik heb een excel file met een aantal werkbladen met gegevens die de gebruikers moeten kunnen raadplegen, sorteren & filteren,... maar ik wil niet dat ze de gegevens zelf kunnen wijzgen.
Ik kan de werkbladen wel beveiligen, maar dan kan er niet gesorteerd worden.

Is er hier een oplossing voor, eventueel via een macro?

Alvast bedankt,
Wouter

In VBA:

Code:
Activesheet.Unprotect "Je Wachtwoord"
...de sorteercode
Activesheet.protect "Je Wachtwoord"

Wat als je bij het beveiligen aangeeft (d.m.v. een vinkje) dat gebruikers wel mogen sorteren?

@edmoor : gebruikers zouden moeten kunnen sorteren via de gewone excel interface, alleen mogen ze waarden in de cellen niet wijzigen
@Haije : als je bij beveiligen aangeeft dat gebruikers mogen sorteren, lukt dat enkel als de cellen niet geblokkeerd zijn en dus bewerkbaar

Je vroeg tevens:
Is er hier een oplossing voor, eventueel via een macro?

Vandaar mijn reactie met de VBA code.

okee, sorry,
Via de gewone instellingen lijkt het me niet mogelijk, met een macro misschien wel...

als je een (voorbeeld)bestand plaatst kunnen we je aangeven hoe de macro er uit moet zien, zonder komen we niet verder dan wat @edmoor al aangegeven heeft.

In bijgevoegd voorbeeld zijn de cellen geblokkeerd tegen bewerken, filteren kan, sorteren niet.
Ik wil kunnen sorteren zonder dat de gegevens kunnen bewerkt worden, en dat lukt niet als de cellen geblokkeerd zijn.

Bekijk bijlage Bevolking USA.xlsx

Zorg ervoor dat het blad niet beveiligd is.
Selecteer A1 t/m D54
Klik met rechts in het geselecteerde gedeelte
Kies Cel eigenschappen
Klik op de tab Protectie
Vink Locked uit
Klik op Ok
Klik op Beveilig werkblad
Vink Select unlocked cells uit
Vink sort aan
Klik op Ok.

Nu zou je moeten kunnen sorteren zonder dat een gebruiker iets aan de informatie kan wijzigen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan