Tweede router/access point Asus RT-AC51U

Status
Niet open voor verdere reacties.

rickvanbaalen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 sep 2016
Berichten
3
Hallo,
Wij hebben sinds kort een tweede router gekocht en gebruiken deze als access point voor beter internet op de eerste verdieping. De eerste week o.i.d. werkte deze perfect, maar na die week daalden de snelheden enorm van eerst rond de 15mb/s(wireless enbekabeld) op de gehele verdieping tot maximaal 5mb/s(zowel wireless als bekabeld) bij de router en nog lager naar mate je er verder van af komt.

Ik zal even de situatie schetsen:
Beneden staat een Experiabox ZTE, waar wij beneden zo'n 16mb/s(wireless en bekabeld) mee halen. Er gaat een internetkabel van de experiabox naar een KPN Draadloze Adapter die in het stopcontact zit. Op een verdieping hoger hebben wij weer zo'n Draadloze Adapter zitten, waar een internetkabel uit komt die direct naar de Asus RT-AC51U gaat. Het is in ons geval niet mogelijk om de experiabox direct met de Asus te verbinden.

Manier van instellen:
In de Experiabox zit de tweede router met zijn MAC-adres gelinkt aan een IP-adres. In de tweede router staat de DHCP aan. Er is voor de Asus hetzelfde subnet gebruikt als voor de experiabox. De experiabox staat op kanaal 1, de Asus op kanaal 6.

Wat ik raar vindt, is dat hij het in het begin perfect deed met goede snelheden zowel wireless als bekabeld, en dan na een paar dagen volledig instort. Ik heb de Asus ook al een keer opnieuw ingesteld. Dat was zo'n 4 dagen geleden. Toen deed hij het in het begin weer goed, maar sinds gisteren komt hij niet boven de 5mb/s uit. Als ik een speedtest doe, lijkt het wel alsof hij begrensd zit op +/- 5mb/s. Zulke lagen snelheden op wi-fi kan ik nog enigszins begrijpen met conflicterende connecties e.d., maar 5mb/s bekabeld lijkt mij niet goed.

Ik weet niet wat ik er mee aan moet. Heeft iemand tips voor mij?
Ik hoop dat ik alle benodigde informatie gegeven heb. Mocht er nog iets missen, hoor ik dat graag.
Bedankt, Rick
 
Normaal in een dergelijke situatie hoort in de 2e router DHCP UIT te staan.

En daarnaast moet de kabel vanaf de adapter niet in de WAN aansluiting, maar in een LAN
 
De problemen waar je het over hebt zullen liggen aan problemen die je geïntroduceerd hebt door nu 2 DHCP servers te hebben, dezelfde ip-reeks te gebruiken etc. dus ip-conflicten (dubbel uitgegeven ip-adressen) etc.

Je setup is, excusez le mot, prutswerk.

Er zijn 2 opties, die je geen van beiden nu in werking hebt:
a. óf je gebruikt een ander LAN ip-netwerk op de RT-AC51U dan op de Experiabox, je laat DHCP serving aan op de RT-AC51U en je verbindt de RT-AC51U via zijn ene WAN/Internet verbinding (via de powerline) met een LAN aansluiting van de Experiabox.
b. óf je degradeert de RT-AC51U tot accesspoint/switch, dus je houdt 'm (tijdelijk) losgekoppeld van de Experiabox, je geeft hem een LAN ip-adres in de reeks van de Experiabox (maar eentje die verder niet wordt uitgegeven door de Experiabox via DHCP en natuurlijk ook niet hetzelfde ip-adres als de Experiabox al heeft, je kunt instellen het ip-adres dat je nu in de Experiabox hebt gereserveerd voor de RT-AC51U), je zet DHCP serving uit op de RT-AC51U (liefst beide stapjes in 1x) en je verbindt daarna 1 van de 4 LAN aansluitingen van de RT-AC51U (via de powerline) met de Experiabox. Zodra daarna (opnieuw) verbonden met de RT-AC51U krijgen de bedrade en draadloze clients een ip-adres toegewezen vanaf de Experiabox.

Dus óf je gebruikt 'm echt als een breedband router met DHCP serving (met op het WAN netwerk ("Experiabox netwerk") een andere ip-reeks dan op het LAN netwerk) óf je gebruikt 'm als accesspoint/switch zonder DHCP serving, zodat het apparaat transparant een (bedrade/draadloze) verbinding beschikbaar stelt met het Experiabox netwerk.

Tijs.
 
ik had al het idee dat het prutswerk was haha. Bedankt voor je reactie.
Is er een optie die volgens de voorkeur heeft in mijn situatie? Mijn enige doel is het bereiken van een zo hoog mogelijke snelheid en een zo sterk mogelijk signaal op alle kamers op de verdieping.

[In deze alinea heb ik het over onderstaande afbeelding. Afbeelding is van internet, vandaar ander type]
Ik had zelf optie B in gedachten. Voor de duidelijkheid: Bij het modem gaat er een kabel van een LAN-aansluiting naar de draadloze adapter. Bij de Asus gaat er een kabel van de adapter naar de LAN-aansluiting. In de experiabox vul ik bij DHCP-binding het mac adres van de asus router in en hang daar een IP aan wat binnen de range (192.168.2.10 t/m 192.168.2.250) van mijn experiabox valt, bijvoorbeeld 192.168.2.240. Op de asus zet ik Automatic DHCP uit en vul ik 192.168.2.240, subnet van modem en default gateway van modem in. De "Connect to DNS Server automaticly" laat ik op 'Yes' staan. (of kan ik deze beter veranderen?) Is dit allemaal correct en/of vergeet ik iets?
Knipsel.PNG

Als iemand hier een antwoord op weet, hoor ik het graag
Alvast bedankt voor jullie hulp,
Rick
 
Laatst bewerkt:
Je stelt een vast LAN ip-adres in in de Asus, want (alleen) het WAN ip-adres kan worden toegekend via DHCP.

Ik zie dat de Asus ook een accesspoint modus kent, maar ik zou 'm gewoon op router modus laten, maar dan de WAN/Internet aansluiting helemaal niet gebruiken, DHCP serving uitzetten, LAN ip-adres vast instellen naar het ip-adres dat je (alvast) had gereserveerd op de Experiabox ervoor. En, zodra de Asus router helemaal is ingesteld (incl. wifi instellingen), dan een van de 4 LAN kabels aansluiten (via de powerline) aan een van de LAN aansluitingen van de Experiabox.

Ik kan je niet verder gidsen, want de handleiding is bij Asus niet te downloaden (geen idee waarom dat is, overigens).

Tjis.
 
Je stelt een vast LAN ip-adres in in de Asus, want (alleen) het WAN ip-adres kan worden toegekend via DHCP.

Ik zie dat de Asus ook een accesspoint modus kent, maar ik zou 'm gewoon op router modus laten, maar dan de WAN/Internet aansluiting helemaal niet gebruiken, DHCP serving uitzetten, LAN ip-adres vast instellen naar het ip-adres dat je (alvast) had gereserveerd op de Experiabox ervoor. En, zodra de Asus router helemaal is ingesteld (incl. wifi instellingen), dan een van de 4 LAN kabels aansluiten (via de powerline) aan een van de LAN aansluitingen van de Experiabox.

Ik kan je niet verder gidsen, want de handleiding is bij Asus niet te downloaden (geen idee waarom dat is, overigens).

Tjis.

Oke duidelijk.
Het was inderdaad niet makkelijk om die handleiding te bemachtigen, maar ik heb hem gevonden. Te bereiken via: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/wi...ual.pdf?_ga=1.147930615.1739707605.1472746986
Mocht je na het doorkijken van de handleiding nog tips hebben, hoor ik het graag.
Anders wil ik jou bedanken voor de moeite!
Rick
 
Op pagina 64 (paragraaf 4.3 WAN) kun je de instelling op Automatic IP zetten, want de router gaat toch geen ip-adres krijgen op zijn WAN aansluiting, eenvoudigweg omdat we die helemaal nergens op aansluiten.
Op pagina 59 (paragraaf 4.2 LAN) staat waar je het LAN ip-adres vast kunt instellen en in het tabblad rechts ervan kun je de DHCP server functionaliteit uitzetten.

Op dat vaste LAN ip-adres van de Asus router kun je dan later de instellingen van die router wijzigen, mocht dat nodig zijn.
Uiteraard moet daarvoor eerst de Asus router goed geconfigureerd en daarna doorverbonden zijn met de Experiabox via 1 van de 4 LAN poorten van de Asus router met een LAN poort van de Experiabox en je pc moet opnieuw een verbinding gemaakt hebben met de Asus, zodat die pc een ip-adres in de juiste reeks gekregen hebben van de Experiabox.
Uiteraard kan dan de Asus router dan ook geconfigureerd worden vanaf pc's die rechtstreeks een verbinding hebben met de Experiabox, want alles vormt samen 1 fysiek (LAN) bedraad/draadloos netwerk met overal dezelfde ip-reeks (die van de Experiabox).

Ik ga ervan uit dat het je allemaal gaat lukken, nu. Succes! :)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan