WiFi Android 6.0.1 (Sony Xperia Z3)

Status
Niet open voor verdere reacties.

tobiastheebe

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 jan 2012
Berichten
1.013
Na de upgrade van Android Marshmallow 6.0.0 naar 6.0.1 zijn de prestaties van het WiFi op mijn Sony Xperia Z3 merkbaar verminderd.

Mijn telefoon ontvangt ten eerste veel minder netwerken en bij de netwerken die wél ontvangen kunnen worden valt ten tweede het bereik van het netwerk c.q. de signaalsterkte tegen.

Natuurlijk kreeg ik meteen spijt van de update en ben ik gaan kijken of er anderen zijn met een soortgelijk probleem. Verminderde werking van WiFi blijkt een algemeen probleem te zijn met Android 6.0.1, niet alleen Sony Xperia-toestellen vertonen het probleem, maar ook Samsung-toestellen en zelfs Google Nexus-toestellen.

Ik heb reeds diverse fora afgestruind, waaronder het fora van Sony zelf. Er worden diverse acties omschreven teneinde het WiFi beter te laten werken, waaronder:

1. Gebruiken van de DHCP-client van Android Lollipop i.p.v. de huidige versie;
2. WiFi ingeschakeld houden tijdens slaapstand;
3. Bluetooth altijd ingeschakeld houden;
4. Etcetera.

Uiteraard heb ik deze "oplossingen" geprobeerd, maar zonder succes.

Ik heb zojuist het netwerkoverzicht van de Xperia Z3 vergeleken met dat van mijn laptop (Windows 10, Intel Centrino Ultimate-N 6300 (uitstekende netwerkkaart)). Beide apparaten bevinden in dezelfde ruimte op dezelfde plek. Misschien irrelevant maar toch ter info: wij gebruiken een NETGEAR Nighthawk R7000 met 1.900 Mbps 802.11ac. Deze fungeert momenteel als access point.

20160920_censored.jpg Screenshot_20160920-223803_censored.jpg

Natuurlijk is deze vergelijking niet eerlijk, aangezien laptops sowieso meer netwerken ontvangen dan telefoon (grotere antennes), maar voor de upgrade naar Android 6.0.1 kon mijn telefoon zeker 7 à 8 netwerken ontvangen, nu vaak alleen mijn eigen netwerk. Verder valt het mij op dat de signaalsterkte van de 5,0 GHz-band hoger lijkt te zijn dan dat van de 2,4 GHz-band, dat lijkt mij niet normaal?

Ervaart iemand hier hetzelfde probleem? Weet iemand of het probleem nog steeds voorkomt in Android 7.0.0? Ik ben erg benieuwd!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan