computer uit netwerk halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lucf

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2009
Berichten
64
Hallo

Mijn zoontje van 10 heeft nu zijn eigen PC, die in principe op internet aangesloten is via mijn thuis router. Ondanks allerlei beveiligingssoftware kan ik niet uitsluiten dat mijn zoontje per abuis verkeerde links aanklikt etc. (phishing, malware, virussen etc).

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn zoontje wel internet heeft, maar dat (onverhoopt) via zijn pc niet door hackers ingelogd of malware geïnstalleerd kan worden op andere belangrijke pc's die op dezelfde thuisrouter zijn aangesloten?

Groet
Luc
 
Als je dat zou lukken, dan mag je een carriereswitch naar een zeer goedbetaalde baan in de cybersecurity overwegen. Dat risico kun je namelijk niet uitsluiten.

Er zijn wel een paar dingen die je risico's enigzins verlagen. Installeer een goede virusscanner en parental control software. Plaats eventueel de pc in een apart VLAN (maar dat vergt enige kennis en de juiste apparatuur). Stel op je uitgaande en inkomende firewalls de toegang richting de pc veel strakker in dan standaard (alle poorten buiten 80 en 443 kunnen in principe dicht).
 
bekijk eens
https://www.dvo.be/bedrijf/8007-fortinet-belgium/

nu let op zij hebben producten met virus en malware protectie (tijdelijk updates enkele jaren)
nu niet elk product heeft het je kijkt best naar fortigate product.
( er is netwerk afscheiding mogelijk, ook tijds schakeling in en uit per uur/dag/week , en vpn verbindingen van buiten af mogelijk).
en er zijn alternatieven die ik momenteel niet kan bedenken, maar dan anderen forumgebruikers mogelijks wel dus.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt kijken naar sandbox software. in principe is dit waar programma's zoals sandboxie voor zijn uitgevonden. Het geeft nooit 100% dekking, maar een hele hoop rotzooi kun je dan meteen al voorkomen.

Je kunt ook nog de rechten van de programma's verlagen zodat ze niets kunnen installeren direct vanuit het programma. User account natuurlijk met zo weinig mogelijk rechten etc.
 
Je kunt ook nog de rechten van de programma's verlagen zodat ze niets kunnen installeren direct vanuit het programma. User account natuurlijk met zo weinig mogelijk rechten etc.

Hoe en waar doe ik dat?

En waar zou ik Windows Live Family Safety veilig kunnen downloaden?
 
Windows live family safety is afhankelijk van het OS en wordt op oude versies officieel niet meer ondersteund.

Een nieuwe user kun je eenvoudig aanmaken en instellen, maar het is wel handig om te weten welk OS je gaat gebruiken.
 
Ik bescherm hier de pc's met de gratis Zonealarm. Daar kun je instellen welke ip range toegang mag hebben tot dat systeem.
Dat systeem zou je dus kunnen gebruiken om een pc uit te sluiten.
Moet je wel zorgen dat het ip adres van die ene pc in het gebied zit dat je uit wilt sluiten.
In een aparte VLAN of wat al genoemd werd is wrs nog beter...
En zorg dat jouw pc's goed beveiligd zijn en je geen open netwerk shares hebt oid. Kwestie van gebruikers met goede wachtwoorden instellen...

En zorg voor goede backups... die je al had... ;)
 
Simpele oplossing is een tweede (goedkope) router achter je normale router zetten met een eigen IP range en daar je zoontje op aansluiten. Dan staat hij los van jouw eigen netwerk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan