cel bevriezen na invoering waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

johan4b

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2016
Berichten
12
Beste leden

Ik heb een vraag. Ik heb een excel bestand waar automatisch berekeningen worden gedaan en in cell B3 waarde wordt ingevoerd. Alleen is het zo dat als ik dubbel klik op een willekeurige cel de waarde in cell B3 automatisch veranderd.

hoe kan cel B3 als het ware worden bevroren wanneer de waarde van de berekening is ingevoerd?

Bij voorbaat dank'

Johan
 
Als je de vraag zo simpel stelt zou je dit achter het werkblad kunnen zetten:
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Target.Address = "$B$3" Then
        Cancel = True
    End If
End Sub
 
Ik heb jouw code geprobeerd en ik heb inderdaad de vraag wat simpel gesteld.

Ik heb een cell die de berekeingen doet aan de hand van de randbetween formule. En wanneer ik een willekeurige cell dubbelklik dan veranderd cel b3 automatisch en/of als ik f9 druk dan veranderd deze cel ook automatisch, ik wil dat deze cel wanneer de waarde is ingevoerd niet meer veranderd totdat ik op de button klik berekenen

Ik hoop dat ik het wat beter heb uitgelegt


groet


Johan
 
Dan kan je beter even je document hier plaatsen.
 
Hi Edmoor dank je voor de snelle reactie hierbij het document. Als je bijvoorbeeld een willekeurig cell dubbel klikt of f9 drukt dan veranderd cel B3 automatisch, ik wil dat wanneer waarde in cel b2 waarde geeft in cel B3 deze dan vast blijft en niet veranderd wanneer ik f9 druk of willekeurige cel klikt

dank je
groet

Johan
 

Bijlagen

  • test for freeze cell.xlsx
    8,8 KB · Weergaven: 51
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen

Ik weet niet of het mogelijk is om bijvoorbeeld alleen voor 1 cel de automatische calculatie uit te zetten bijvoorbeeld ??
 
excuses daarvoor maar Jaa, daar wordt wel snel op gereageerd, Edmoor vroeg of ik de file kon uploaden heb ik gedaan, maar daarna reageerd hij niet meer. Dan ga ik het ergens anders proberen, dat is denk ik logisch
 
Hallo Johan,

Misschien een idee om de formule niet in de cel te plaatsen, maar in het vba script dat is gekoppeld aan de button 'berekenen' die je wilt gebruiken. Zie bijlage.

ps: vba staat in de pagina bij de button_clicked()
 

Bijlagen

  • test for freeze cell.xlsm
    20,7 KB · Weergaven: 53
Hartelijk dank Pollekecrown,

Ik heb nog een laatste vraag

De code die jij hebt gegeven, wat is het handigst om deze in mijn code in te voeren :

Mijn code:
Code:
Private Sub CommandButton4_Click()
   
    For intCount = 15 To 150
    Range("B2") = intCount
    If Range("B4") = "Akkoord; voldoende steken" Then
    unload Me
    Exit Sub
   
    End If
   Next intCount
  
   
End Sub
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Johan,

Lastig te zeggen, omdat het voor mij niet helemaal duidelijk is wat je voor ogen hebt. Wat ik zie is dat je een for loop gebruikt om B2 een waarde te geven en ik denk dat er in B4 een formule staat die iets doet met de waarde in B2 en B3.

Dus waarom niet beide waarde vastleggen in een variabele en deze met elkaar vergelijken, zonder het eerst weg te schrijven naar een cel. Dus:

Code:
Private Sub CommandButton4_Click()

Dim RangeB2
Dim RangeB3

For intCount = 15 To 150
RangeB2 = intCount
RangeB3 = formule die ik je eerder heb gestuurd

If [expressie tussen RangeB2 en RangeB3 ] Then '==> hier de formule die nu in B4 staat!
unload Me
Exit Sub
End If
Next intCount

Optioneel kun je de waarde nog wegschrijven naar de cellen als dit nodig is:
Range("B2").FormulaR1C1 = RangeB2
Range("B3").FormulaR1C1 = RangeB3
Range("B4").FormulaR1C1 = "Akkoord; voldoende steken"

End Sub

gr Paul

ps1: als je jouw voorbeeld wil gebruiken moet de formule direct onder de private sub indien deze tijdens de for loop niet meer moet veranderen.
ps2: hetzelfde trouwens bij bovenstaand script ;-)
 
Laatst bewerkt:

Het crossposten met een ander forum is niet tegen de regels van Helpmij.nl

@johan4b, Als u een dergelijke "crosspost" maakt leent het u om dit zelf te vermelden in uw eerste bericht.
Niet alleen omdat iedereen dan weet van het feit dat u de vraag op meerdere fora gesteld heeft maar ook omdat helpers dan de voortgang op het andere forum kunnen bijhouden, zo doet niemand dubbel werk.

Houd er overigens ook rekening mee dat alle helpers op dit forum hun service vrijwillig aanbieden, dat een gebruiker even niet meer reageerd kan soms voorkomen ;)


@Iedereen,
Ik heb verschillende berichten m.b.t dit onderwerp even weggehaald om het forum schoon te houden :)
Allemaal een prettige dag toegewenst :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan