Vreemd gedrag PC, infectie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Berichten
675
Gisteravond viel mij op dat, nadat ik de pc had uit gezet, ik een zoemtoon hoorde. Die bleek vreemd genoeg uit de pc te komen. Daarnaast zag ik dat het middelste ledje (Glas) van de glasvezelbox en het onderste (Ethernet) af en toe knipperden.

Nadat ik de elektrische verbinding had verbroken stopte de zoemtoon en het geknipper.

Heb F-Secure, Microsoft Essentials, Malwarebytes Anti-Malware en SuperAntiSpyware laten draaien en er werd iets gevonden DMR 72.exe

Geen idee wat dit is of waar het vandaan komt. Dit exe bestand handmatig verwijderd maar het zoemen en led knipperen blijft.

Heeft iemand een verklaring voor het gedrag van de pc?
 
Lees dit over DMR72:
http://www.freefixer.com/library/file/dmr_72.exe-153995/

Het zoemen en knipperen heb ik zo geen verklaring voor.

Het vreemde is dat dit gebeurt, nadat ik de pc heb afgesloten. Desondanks blijkt er roch nog activiteit te zijn.

Heb het DMR file via internet opgezocht maar daar word je inderdaad niet veel wijzer van.
Heb deze vraag ook op het Dell forum (zou ook iets specifieks van Dell kunnen zijn?). Als ik daar antwoord van ontvang zal ik dit hier posten.
 
Wat het knipperen betreft. Het hangt er vanaf hoe je het knipperen zou willen definiëren : langzaam of razendsnel. Als het laatste het geval is, dan doen die 2 lampjes dat al vanaf het moment dat je verbinding werd opgeleverd. Knipperen ze heel langzaam dan zou je eigenlijk niet eens verbinding moeten kunnen hebben.
 
Wat het knipperen betreft. Het hangt er vanaf hoe je het knipperen zou willen definiëren : langzaam of razendsnel. Als het laatste het geval is, dan doen die 2 lampjes dat al vanaf het moment dat je verbinding werd opgeleverd. Knipperen ze heel langzaam dan zou je eigenlijk niet eens verbinding moeten kunnen hebben.

Ik heb geen idee of ze dit al vanaf het begin doen. Mogelijk.

Maar dan blijf ik het vreemd vinden dat er in een pc die uit is gezet (denk ik) toch activiteit is?
 
Wat het knipperen betreft : daarom vroeg ik ook hoe het knipperen eruit ziet. Als dat een beetje stroboscopisch is, dan is dat normaal.
 
Laatst bewerkt:
sorry, het is inderdaad een langzaam knipperend lampje, beslist niet snel



Wat het knipperen betreft : daarom vroeg ik ook hoe het knipperen eruit ziet. Als dat een beetje stroboscopisch is, dan is dat normaal.
 
Da's niet goed! Heb je wel internetverbinding?


Uiteraard, anders zou ik nu hier niet kunnen antwoorden. Maar het langzame knipperen gebeurt nadat ik de pc heb uitgezet (terwijl deze blijft zoemen) en dat is, volgens mij, geen normaal gedrag. Toch?
 
Dat 'uiteraard' is natuurlijk maar zéér relatief. Volgens mij heeft 80 tot 90 % van de Nederlanders naast hun 'hoofdcomputer', minimaal ook nog :
- een smartphone en / of,
- een tablet,
- als de hoofdmachine een desktop is, ook nog een laptop,

dus zo heel 'uiteraard' is dat niet ;) :D
 
Laatst bewerkt:
ja, maar ik hoor tot die rare groep die nog gebruik maakt van een Nokia 6510 of zoiets. De beste GSM ooit!

Voor mij geen smartfone, laptop of tablet. :cool:
 
...... oké dan, volgende stelling ;) :D :

...... en van die 0 tot 20% die dat dan niet heeft, hebben veelal huisgenoten wel een device om contact te leggen met het internet........... :cool:
 
ja, maar ik hoor tot die rare groep die nog gebruik maakt van een Nokia 6510 of zoiets. De beste GSM ooit!

Voor mij geen smartfone, laptop of tablet. :cool:


??? wat dan? Voor mij onbekend.
 
We zijn het eens........... ;) :D :cool:

we zijn het absoluut eens, maar voor mij blijft toch de irritante vraag hoe de pc, nadat ik hem heb uitgezet, toch activiteit kan ondernemen. Het zoemen duidt toch op enige werking en ik vertrouw het niet. Alle virus/malware scanners etc. ten spijt. (ben wel een tikje paranoïde, geef dat eerlijk toe :shocked: )
 
Gebruik je SLEEP of echt "shut down"? Is het een zoem van een ventilator of meer een vibratie?

Als je in de BIOS aan hebt staan dat je computer opgestart mag worden via netwerk (magic packet) is het niet vreemd dat hij af en toe netwerkactiviteit heeft. Ook kunnen USB poorten op spanning blijven staan.

Alle ventilatoren zouden echter uit moeten gaan. Als er na een "shut down" nog een ventilator blijft draaien is er iets mis met de powerstates.
 
Bij de meeste moderne computers blijven bepaalde delen inderdaad van stroom voorzien als de PC uitgezet wordt. Dit heeft met verschillende dingen te maken, o.a. met de mogelijkheid om de PC via het netwerk aan te zetten (Wake on LAN). Dit lukt uiteraard alleen als de netwerkkaart van stroom voorzien is.

De enige manier om alles echt uit te krijgen is de stekker er uit.

Als je dit, om energie te besparen niet wilt kun je de computer ook op het lichtnet aansluiten m.b.v. een stekkerblok met schakelaar. In de meeste computerwinkels kun je speciale stekkerblokken met schakelaar en een ingebouwd ontstoorfilter kopen.

Als de computer is afgesloten haal je de schakelaar om en is alles letterlijk spanningsloos. Ik doe dit al jaren zo en heeft verder ook geen nadelige gevolgen voor de computer. Tenslotte doe je eerst de pc uit, daarna haal ik de schakelaar om naar uit.
 
Gebruik je SLEEP of echt "shut down"? Is het een zoem van een ventilator of meer een vibratie?

Als je in de BIOS aan hebt staan dat je computer opgestart mag worden via netwerk (magic packet) is het niet vreemd dat hij af en toe netwerkactiviteit heeft. Ook kunnen USB poorten op spanning blijven staan.

Alle ventilatoren zouden echter uit moeten gaan. Als er na een "shut down" nog een ventilator blijft draaien is er iets mis met de powerstates.

afsluiten, geen slaapstand
 
Bij de meeste moderne computers blijven bepaalde delen inderdaad van stroom voorzien als de PC uitgezet wordt. Dit heeft met verschillende dingen te maken, o.a. met de mogelijkheid om de PC via het netwerk aan te zetten (Wake on LAN). Dit lukt uiteraard alleen als de netwerkkaart van stroom voorzien is.

De enige manier om alles echt uit te krijgen is de stekker er uit.


Als je dit, om energie te besparen niet wilt kun je de computer ook op het lichtnet aansluiten m.b.v. een stekkerblok met schakelaar. In de meeste computerwinkels kun je speciale stekkerblokken met schakelaar en een ingebouwd ontstoorfilter kopen.

Als de computer is afgesloten haal je de schakelaar om en is alles letterlijk spanningsloos. Ik doe dit al jaren zo en heeft verder ook geen nadelige gevolgen voor de computer. Tenslotte doe je eerst de pc uit, daarna haal ik de schakelaar om naar uit.






De Dell is redelijk oud, ik vermoed wel zo'n jaar of 8 a 9 en of de systemen hier in zitten betwijfel ik. Hij staat aangesloten op een stekkerblok met schakelaar, dus het is geen probleem omhem helemaal uit te zetten. Maar ik wil gewoon weten wat dit is. Ik heb geen verdere infecties gevonden, maar zou ook niet willen dat mijn pc geínfecteerd is en dat ik onbewust deel uitmaak van een of ander illegaal BOT netwerk. Daar pas ik voor. Maar op dit moment heb ik nog geen verklaring binnen de pc kunnen vinden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan