Kan server niet vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
948
Ik heb mijn probleem al enige tijd op Linux Mint forum, maar geen oplossing in zicht.
Als ik Firefox open of op internet een link aanklik (bv Marktplaats) dan krijg ik in 8 v/d 10 keer de melding ‘Kan server niet vinden’ met de optie ‘Probeer opnieuw’. Klik ik op dat laatste, dan werkt het meteen. Ook het automatisch refreshen van de pakketten werkt niet. Krijg melding ‘Kan pakketten niet verversen’. Ga ik dan naar Updatebeheer en klik op Refresh dan werkt het meteen. Het probleem is ontstaan nadat ik Mint 17.3 had vervangen door Mint 18 d.m.v. een fresh install.

Hardware: laptop Lenovo X250 i7 met Linux Mint 18. Browser: Firefox met Startpage. Addons: Ghostery, Better privacy, Adblock Plus. Heb meerdere laptops/desktops in gebruik met Mint 17.3 en Windows 8.1 met dezelfde Firefox, Startpage en Addons. Geen enkel probleem. Wifi signaal (2,4 en 5.0) is ook prima.

Heb het volgende geprobeerd:
Firefox opnieuw geïnstalleerd. Maakte geen verschil.
De live-cd van Mint 18 op de laptop geprobeerd en dat geeft hetzelfde probleem.
Chromium naast Firefox geïnstalleerd. Geeft hetzelfde probleem, maar na de melding ‘Deze site is niet bereikbaar’ opent die meestal een halve seconde later toch (of het lukt helemaal niet).
Opstartvertraging van Updatebeheer verhoogd van 20 naar 30 en 40, maar maakt niet uit.
In de terminal Update, Upgrade, Dist-upgrade gedaan. Alles was up to date.

Uit fora en zelf graven op internet begrijp ik dat het aan de Kernel of de Time Out Socket zou liggen, maar oplossingen vind ik nergens en het gaat me boven mijn pet.
 
Dat is wel raar, maar ik denk dat de oorzaak inderdaad een razendsnelle time-out of DNS is. 1ste dingetje heb je ook IPv6 in je netwerk?

Als je een web-site met het eigen IP-adres benaderd werkt het dan wel altijd meteen? (anders heb je mogelijk een time-out probleem met DNS. Anders even met 'dig' (onderdeel van dns-utils, geloof ik) wat verschillende sites opzoeken en kijken of dat ook problemen opleverd

Ik kan nergens vinden dat er iets veranderd zou zijn aan de standaard kernel settings dus vreemd dat het steeds fout gaat. Is dit via wi-fi of een vaste kabel? indien wi-fi gaat het met een vaste kabel wel goed?
 
Dank voor de reactie, maar lastig, want dit zijn zaken waar ik niets van weet, nou ja dat het een uniek adres is en zo, maar daarmee houdt het wel op. Waar kan ik zien of ik ipv 4 of 6 heb?
Ik vond op een site iets over dit zelfde probleem met daarbij het ip van google. Ik heb toen het volgende gedaan:
Nieuw tabblad geopend, 'Google' ingetikt. Krijg dan een groot aantal hits. De bovenste (https: // google.com) heb ik aangeklikt. Resultaat 'Server niet gevonden' 'Probeer opnieuw'. Als ik op de knop druk werkt het altijd meteen, dus deze keer niet gedaan. In plaats daar van gewoon de hit opnieuw aangeklikt. Weer 'Server niet gevonden' en dat tot 5x toe. Na de 'Probeer opnieuw knop' aantikken werkte het wel meteen.
Toen weer een nieuw tabblad geopend en het ip getal van Google ingetikt. Dan krijg ik een hele rits hits die beginnen met dat ip nummer. Klik ik die aan, dan openen ze probleemloos.
Maar... toen ik daarna weer Google intikte (wat dus 5x niet lukte) ging het ineens wel goed. Probleem is dus dat het soms wel goed werkt.
Ik zal het ook eens bedraad gaan uitproberen.
 
Als ik Chromium gebruik krijg ik soms de melding dat de DNS server niet bereikbaar is, maar een fractie later start bv Marktplaats gewoon op. Ik begrijp niet wat het probleem veroorzaakt en een oplossing kom ik nergens tegen. Maar aangezien het probleem zich alleen op deze praktisch nieuwe laptop met Mint 18 voordoet en met iedere browser, vraag ik me af of ik niet beter Mint helemaal opnieuw kan installeren. In principe zou alles dan gewoon goed moeten werken. Of is dat te simpel gedacht.
 
Sorry ik ben op reis op het moment. Het nog willen reageren. van je vorige beschrijving had ik al het vermoeden dat het een DNS probleem is. Mogelijk doet je systeem lokale DNS caching en/of gebruikt je netwerk niet de DNS van je provider maar een aparte DNS.

Je zou kunnen herinstalleren, maar ik zou eerst kijken welke DNS server op je systeem is ingesteld en die eventueel even op bijvoorbeeld de Google open dns server kunnen zetten (ip adres 8.8.8.8). kijken of dat een verbetering geeft. DNS caching en security zou ik even op moeten zoeken, maar kan ik helaas op het moment niet.
 
Het drama is kompleet. Na het serverprobleem met Firefox nu ook een probleem met Thunderbird mail. Sedert maandagmiddag half twee komen alle emails die ik verstuur niet aan. Ik ontvang wel emails. KPN helpdesk vertelde dat KPN zaken heeft veranderd om veiligheidsredenen. Ik kreeg een stappenplan toegemaild hoe alles in te stellen. Bleek dat het bij mij al goed stond, maar het werkte dus toch niet. Tweede helpdeskmedewerker nam de laptop over en veranderde poorten en zette een beveiliging uit, verzond een mailtje en dat kwam aan. Toch kreeg ik daarna zelf geen email weg. Derde helpdeskmedewerker nam de laptop over, constateerde dat de poorten niet goed waren ingesteld en dat mijn beveiliging aan moest. Hij stelde alles dus weer in zoals het oorspronkelijk was! Hij constateerde dat de mail niet werkte als ik 'afleveringsnotificatie' aanvinkte, wat ik altijd standaard doe. De reden was hem een raadsel. Zonder dat werd de mail wel verzonden. Toch bleek het daarna ook dan niet altijd goed te werken dus weer naar KPN. Medewerker vier nam de laptop over. Snapte niet hoe het probleem ontstond. Toen ze zag dat ik met Linux, Thunderbird en Firefox werkte, was ze snel klaar: dat ondersteunt KPN niet. Zoek het zelf maar uit. Na al deze KPN hulp werkt op mijn laptop met Linux Mint zowel Thunderbird mail als Firefox niet meer omdat de KPN server niet wordt gevonden. En op mijn Windows laptop werkt Thunderbird alleen als ik geen 'afleveringsnotificatie' en/of 'ontvangsbevestiging' aanvink. Zo weet ik dus nooit of mijn email is aangekomen. Ik ga nu op de Linux laptop een fresh install doen in de hoop dat het dan weer werkt. Balen dus! Ik vind het KPN verhaal onzin want het werkte jarenlang perfect.
 
De situatie is op dit moment als volgt: 1 laptop met Windows 8.1 met Firefox en Thunderbird. De problemen (kan server niet vinden en email probleem) hebben zich 'vanzelf' opgelost. Alleen werk ik voor 99% met Linux Mint! Mijn 2e identieke laptop met Mint 18, Firefox en Thunderbird is onbruikbaar terwijl alle server- en andere instellingen identiek zijn (zijn standaardinstellingen). Resetten modem, herinstalleren Firefox en zelfs fresh install Linux Mint lost niets op. Als ik of Firefox of Thunderbird open, werken ze meestal, maar zodra ik een tweede keer een link open verschijnt bij alles wat ik doe de melding 'Kan server niet vinden' of 'geen internetverbinding' (die prima is) of bij Thunderbird 'kan server KPN.com niet vinden. En dat blijft dan zo, dus ik kan niets met die laptop. Als ik 'Server not found' intik (op mijn andere laptop), zie ik dat ik niet de enige ben bij wie het na jaren goed werkend ineens mis is zonder aanwijsbare oorzaak. Mozilla Support staat vol met topics, dus ze kennen het probleem. Iemand had het opgelost en die oplossing vond ik ook bij Mozilla Support. Heb ik toegepast, maar probleem bleef. Op Linux Mintforum hebben we de oplossing ook nog niet en blijkbaar ben ik in Nederland de enige met dit probleem.
 
Laatst bewerkt:
Deze problemen met Linux Mint 18 heb ik ook! en dat is begonnen na het uitkomen van Mint 18,draai nu OpenSuse en heb totaal geen problemen!
 
Het probleem was op mijn Windows laptop op enig moment spontaan voorbij. Enige tijd later was het ook op mijn Linux Mint laptop voorbij. Volgens een deskundige kennis zou het internet/email probleem een zaak zijn van miscommunicatie tussen de verzendende computer en de server van de ontvangende provider. Ik ben een leek dus leg het uit zoals ik het heb begrepen. Tussen zender en ontvangende server vindt er, alvorens het gewenste contact tot stand te brengen, eerst een soort handshake plaats (heen en weer communicatie). Als de zender te snel is voor de server gaat dat mis en denkt de laatste dat de verbinding is verbroken. Er vindt dan geen ontvangst van de email meer plaats of de gezochte website wordt niet meer gevonden omdat de server de verbinding heeft verbroken of niet tot stand heeft gebracht. Met updates/upgrades bij de server kan dat worden opgelost. Lijkt me plausibel omdat ik twee snelle laptops heb met actuele software. Linux is sneller met verbinding maken dan Windows. Daarom was het probleem met mijn Windows laptop eerder opgelost dan met mijn Linux Mint 18 laptop. Mij trage oude desktop met Windows 7 en Mint 17 had het probleem niet. Dus lijkt een logische verklaring. In ieder geval dank voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik het goed begrijp? zou kpn wel uitmaken welk besturingsysteem je moet gebruiken? moet niet gekker worden! Mocht dat zo zijn,dan vliegt kpn er bij mij zo weer uit!
 
Nou, het is meer een probleem dat computers en operating systems steeds sneller worden en dat de servers van providers daarmee soms achterblijven. Dat is zoals ik het begrijp.
Wat betreft KPN: zodra de klantenservice (die overigens zeer goed bereikbaar en behulpzaam is) hoort dat je met Linux en/of Thunderbird mail en/of Firefox werkt je het probleem verder zelf mag uitzoeken. Zelfs als je een Windows pc hebt en Firefox gebruikt helpen ze je niet met een internetprobleem heb ik ervaren. Ze ondersteunen alleen Windows en geen open source browsers/emailprogramma's. De ene helpdeskmedewerker (die soms zelf thuis met Linux werkt) wil nog wel zijn best voor je doen, maar anderen zeggen botweg dat ze niets voor je doen als het geen Windows en/of Chrome is. Niet van deze tijd dus. Ik vrees dat het bij andere providers niet anders is.
 
Ja en dat is jammer! heb ook ergens gelezen dat het aan de ubuntu/server zou liggen?! Maar goed ik draai nu " Antix" mx-16 (Distrowatch) ook gebasseerd op linux en dat draait goed en snel (20 min installatie) had opensuse maar die begon ook kuren te vertonen (helaas)...
 
Kuren bij Open Suse is vreemd. Ik gebruik het niet, maar de echte experts die ik ken en die Linux beroepsmatig gebruiken, zweren bij Suse als meest stabiele Linux versie. Op zich leuk, maar ook wel jammer dat er steeds meer Linux versies zijn/komen omdat dit de toepassing van Linux als professionele toepassing (gemeenten, zorg, en vooral onderwijs e.d.) ernstig belemmert. Argument: wat is er mis met de grote Linux distro's, dat er steeds weer iets anders naast wordt bedacht. Dat zaait (terecht of onterecht) twijfel bij de chronische Windows-gebruikers. Het maakt ook software ontwikkelaars voor hardware kopschuw om zich ook op Linux te richten. Canon en Samsung (scanners, printers) software voor Linux is daardoor nog steeds krakkemikkig en Mio en Tomtom hebben er helemaal van afgezien, waardoor je wordt gedwongen ook een Windowsmachine te gebruiken.
 
Meen toch even te moeten reageren op de reactie van LWM .. SuSE en later OpenSuSE zijn spelers op de markt die al langer mee lopen dan b.v. Ubuntu (wat een afgeleide eigenlijk is van Debian) .. De professionals zoals die benoemt worden willen een stabiele desktop, waar veel ondersteuning voor is vanuit een bedrijf, iets wat SuSE kan leveren. Zelf heb ik op heel wat servers SuSE dan wel Debian (en een enkele BSD) geïnstalleerd beroeps matig, en de eerste twee steken er met kop en schouder er bovenuit, echter .. Alles valt en staat vaak met de kundigheid van de persoon die er achter zit ;)

Vaak zie ik op veel servers een grafische desktop draaien, iets wat geheel overbodig is, en alleen maar tot last is, weet verder niet hoe dat bij ubuntu server geregeld is (ze hebben mijn aandacht al bij de eerste versies verloren). De problemen zoals die in de eerste posting omschreven worden lijken mij eerder een DNS of een hardware driver time out o.i.d. dan een probleem in Linux ..

Oja, je wordt niet gedwongen tot het gebruik van windows, alles is een keuze .. Dus als je je geroepen voelt tot het schrijven van een driver voor je Mio of TomTom, dan kan dat, het is tenslotte opensource, dus die mogelijkheid heb je gewoon (mijn Garmin Zumo werkt gewoon onder Linux) :)
 
Dank voor je reactie. Voor mij als 'gewone' pc-gebruiker bevalt Linux Mint het beste omdat het gewoon voldoet. Het zou mooi zijn als ik mijn Tomtom zou kunnen updaten op mijn Linux laptop, maar dan ben ik toch erg benieuwd hoe. In de normale situatie krijg ik dat namelijk niet voor elkaar. Wat betreft het probleem waarmee ik deze topic begon: sedert een maand heb ik dit probleem opnieuw!!! Het automatisch refreshen lukt niet (icoontje met rood kruisje). Klik ik dan zelf 'refresh' aan, dan lukt het wel. En als ik thunderbird, of een link in firefox aanklik volgt meestal de melding 'kan server niet vinden, probeer opnieuw'. Doe ik het laatste, dan werkt het wel. Dit probleem heb ik dus met mijn laptop Lenovo x250 met i7 en de laatste versie van Mint, en niet met mijn stokoude desktop met Mint 17.
 
Heb je dit probleem alleen bij Linux Mint, of ook bij andere distributies ? Download eens b.v. een live cd van OpenSuSE en kijk of je daar het zelfde probleem mee hebt ?!
 
Moet ik uitproberen. De vorige keer had ik het ook met eenzelfde laptop met Windows 8.1. Het probleem loste vanzelf op na een aantal weken; eerst bij mijn windows laptop en daarna bij mijn linux laptop. Ik verstuurde altijd al mijn emails met delivery notification en verzoek om bevestiging aangevinkt. Het probleem begon destijds toen ik ontdekte dat mijn emails niet werden verzonden als ik die opties aanvinkte. Een vriend die uit de computerwereld komt verklaarde het aldus: bij het verzenden van email en het openen van een link (bv Marktplaats) vindt er eerst een soort handshake plaats met de ontvangende server voordat de verbinding tot stand wordt gebracht. Als de verzender te snel is voor de ontvanger dan mislukt de handshake. De zender breekt dan de verbinding af. De oorzaak zou zijn de toenemende snelheid van nieuwe computers (hard- en software) waarbij de servers soms achterblijven tot die weer zijn geupgrade. Een plausible verklaring omdat mijn oude hard- en software (laptop en desktop met linux en windows) het probleem niet hadden. En omdat Linux sneller is dan Windows ligt het ook voor de hand dat het probleem op mijn windows laptop als eerste was opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan