mp3gain

Status
Niet open voor verdere reacties.

kuijpers

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2005
Berichten
225
Hallo, ik gebruik mp3gain om mijn mp3 een gelijk volume te geven wat er elke keer gebeurd is dat de nummers in een album van zeg maar 20 nummers verschillende rood kleuren en verschillende zwart . Weet iemand waarom dit gebeurd??? ook gebruik ik AUDACITY. Ik ben mijn mp3 aan het nazien en haal [als er een lang voor of achterstuk aanzit ] die er afhaal vervolgens als ik een cd zo bewerkt heb ga ik naar MP3GAIN om het volume niveau gelijk te stellen. Als ik het goed begrepen heb gaat dit automatisch en hoef ik daar niets aan te doen maar als ik dan naar AUDACITY ga en ik kijk naar een nummer dan lijkt het of die hetzelfde volume aangeeft als voor de bewerking of kan dit niet??? Heeft iemand hier verstand van ?? groeten
 
Rood, zwart – rood wil zeggen dat deze bestanden (de pieken) bij de instellingen die je hebt gemaakt zullen clippen. Dit kun je voorkomen door je ‘target’ lager te zetten.
Volume - Mp3gain past je bestand niet aan. Het zet een ‘vlag’ met wel volume de bestand afgespeeld moet worden. Zolang je dus de bestand als mp3 zal afspelen verander bij elk nummer de volume van afspelen (van bestand, niet je speler) om de volumes “gelijk” te laten klinken. Aan de bestand zelf (de audio) is niks veranderd.
 
BikerBill64 bedankt voor de reactie. echt snappen doe ik het niet .ik weet niet wat clippen is en target lager zetten weet ik ook niet hoe ik dit moet doen ik weet niet wat target is en ik dacht als ik de nummers op 92 decibel zet dat dan automatisch de hele map [b.v.22 nummers] op 92 decibel komt maar volgens u is dat niet ??
 
Clippen is dat een signaal in principe groter is dan weergegeven kan worden.
Dit kan dus niet en het geluid zal dan ook vervormen.
Nu zijn er bestanden welke mogelijk al geclipped zijn (daar is niks aan te doen) maar Mp3gain geeft ook aan (rood) als bestand naar aanpassing zal gaan clippen of niet.
Dit wil je in principe altijd voorkomen.

De target is die decibel (wat dit dan ook mag zijn?) die je noemt (92).
100 zal wel de maximum zijn, maar dB is een verhouding, en in dit geval, tot wat?
Ja het zal er voor zorgen dat elk nummer (in je map) een gelijk 'beleefde volume' krijgt (dus lijkt alsof ze allemaal even luid zijn).
Het doet dat door de ene nummer iets harder te zetten en wellicht een ander weer iets zachter (track gain).
Dit doet het als je 'track gain' toepast, bij 'album gain' word namelijk de hele map versterkt of verzwakt en niet de nummers onderling.
Als je (voor bepaald muziek) de target (je gewenste hoorbaar volume) 'te luid' hebt staan moet het nummers welke op de grens van clippen staan harder zetten waardoor bij het afspelen mogelijk dan wel gaan clippen.
Je kunt dan beter de target 'zachter' zetten waardoor luide nummers iets zachter worden gezet om gelijk te zijn aan de al zachtere nummers.
De al (orgineel) geclipte nummers zijn niet meer te redden.

Ik kan mij enkele redenen voorstellen waarom je de volumes gelijk zou willen hebben en dat het daarvoor handig is.
Persoonlijk luister ik echter liever naar muziek zoals het bedoeld was. :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan