Upgraden CPU / moederbord in dezelfde case of nieuwe case?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThatDutchIdiot

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2013
Berichten
36
Huidig systeem:
GPU: GTX970
CPU: AMD FX8350 @4.0Ghz
RAM: 16GB (2x8)
Moederbord: Asrock 970 Extreme3
Voeding: 550W (Corsair 550M)
Case: HAF 912

Het is helaas eindelijk zo ver dat m'n processor begint achter te lopen op mijn videokaart. Tijdens het spelen van games / het renderen van modellen krijg ik het voor elkaar om constant alle 8 cores op 100% te laten lopen. Veel geluid, weinig performance. Ik zit te overwegen om er een fatsoenlijke processor in te stoppen.

Ik heb momenteel de i7-6700K op het oog, maar dat betekent dat ik mijn moederbord ook moet vervangen. Gezocht naar een betaalbaar bord en ben gekomen op de Gigabyte GA-B150-HD3P.

Nu is de vraag, het vervangen van een moederbord en CPU is een behoorlijke klus. De case die ik momenteel heb is verder niet bijzonder, op het feit na dat ie veel luchtdoorstroming heeft (6 fans in totaal, 2 daarvan zijn als CPU fans in mijn systeem, omdat mijn huidige moederbord eigenlijk maar 4 slots heeft voor een fan)

Anyway, wat zou de meest handig / verstandige verbouwing zijn:
> Een nieuwe case erbij kopen, m'n videokaart / HDDs / RAM uit de bestaande PC 'slopen' en de nieuwe moederbord met CPU in een gloednieuwe case installeren.
> Alles uit mijn huidige case halen en mijn nieuwe processor / CPU daarin installeren.

Scheelt het mij tijd en moeite bij een nieuwe case of maakt dit geen moer uit?
 
Het Gigabyte GA-B150-HD3P moederbord i.c.m. de i7 6700 K is zonde van de processor want voor overklokken heb je dan de duurdere Z170 chipset nodig en niet de B150.
Als dit moederbord je keuze is, neem dan een i7 6700 ( dus zonder K ), die is ook weer iets goedkoper.
 
Het Gigabyte GA-B150-HD3P moederbord i.c.m. de i7 6700 K is zonde van de processor want voor overklokken heb je dan de duurdere Z170 chipset nodig en niet de B150.
Als dit moederbord je keuze is, neem dan een i7 6700 ( dus zonder K ), die is ook weer iets goedkoper.

Ben niet van plan te gaan overklokken, omdat ik, naast een paar extra fans, niet van plan ben goede koeling aan te schaffen. Maar is de standaard performance al niet beter of het verschil niet merkbaar?
 
De K-versie is standaard wel iets hoger geklokt, dat klopt, zie hier.
De vraag is echter of het prestatie-verschil op de standaard kloksnelheid ( die vrij minimaal is => zie hier ) de hogere prijs waard is... persoonlijk denk ik van niet.
Dat prijsverschil zou ik zelf ergens anders voor gebruiken ( ander moederbord, videokaart, extra case-fan(s) etc )..
 
Ben uiteindelijk toch voor de K-versie gegaan met een Z170 chipset moederbord (MSI Z170A PC MATE) en een aftermarket koeler (Cooler Master Hyper 212 Evo). Videokaart is voorlopig nog wel op een voldoende niveau, de GTX 970 is nog vrij nieuw.

Gisteren de verbouwing in alle rust gedaan, schone installatie van Windows 10. MSI heeft prachtige drivers die ontzettend gebruiksvriendelijk zijn. Moederbord was ook super eenvoudig erin te zetten. Hij draait nu heerlijk, geen geluid, de processor komt niet eens boven de 35 graden uit tijdens het draaien van een game en de frame rate is hartstikke soepel.

Moet alleen nog wat klooien met de kabeltjes van de case fans of met de instellingen van het moederbord. Één fan ratelt een beetje,ik gok dat ie een kabeltje raakt of zo beroerd langzaam wordt aangestuurd dat deze lawaai maakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan