• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkbladen één op één kopiëren met synchronisatiefunctie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.662
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ik werk nog niet lang met Excel maar ik heb wel veel bestanden (financieel en adressen etc.) overgezet naar Excel met hulp van dit forum. Maar nu ben ik dat eeuwige geschuif een beetje zat. Vaak zijn het aantal kolommen groter dan het blad (liggend) en dan maar weer schuiven. Ook al zet je een bepaalde kolom vast of schuift kolommen ineen.

Nu was mijn idee, maak gewoon drie gelijke werkbladen met dezelfde gegevens en verberg op werkblad 2 en 3 de kolommen die je niet wilt zien. Anders gezegd, in beeld komen de gegevens die je nodig hebt.

Maar kunnen de gegevens van werkblad 1, 2, en 3 synchroon gehouden worden. Dus alleen wijzigingen invoeren op werkblad 1 en dat dan de inhoud van de cellen op werkblad 2 en 3 automatisch worden gesynchroniseerd?

Is dit mogelijk?
 
Bedankt voor jouw snelle reactie. Helaas mijn ervaring met Excel is gering en ik weet niet wat je met doorslepen bedoelt en waar moet ik die formule plaatsen?

edit: Oké, ik heb het door, ik moet op het hele werkblad 2 en 3 slepen. Ga morgen verder.
 
Laatst bewerkt:
Het aantal kolommen en rijen is groot en wordt natuurlijk steeds uitgebreid. Dus ik sleep naar rechts A-Z en dan 2000 naar beneden.
Voor de zekerheid maar even vragen, is synchronisatie bron en doel omkeren tegelijkertijd ook mogelijk. Zoals het nu is, is het goed (werkblad 1 is de basis), maar als je nu in werkblad 2 wijzigt dan wijzigt blad 1 en 3 ook?
 
Laatst bewerkt:
Oké, het kost enige tijd om alles uit te werken. Als er nieuwe vragen zijn, zal ik die voorleggen. Nogmaals dank.
 
Ik heb een blad2 gemaakt volgens =Blad1!A1 en nu blijkt dat in alle lege cellen van Blad1 op het tweede blad (Blad2) een nul wordt gezet. Hoe kan ik dat vermijden of gemakkelijk verwijderen als het eerste niet kan.

Ook blijkt de opmaak van Blad1 in Blad2 niet behouden. Vet en aangepaste lettergrootte zijn weg en ook werken de snelkoppelingen en callto:// niet meer. Ze zijn gewoon tekst geworden. Hoe kan ik dat oplossen?
 
Deze heb ik gevonden en is deze veilig en hoe gebruik ik die?
Code:
Option Explicit
'made by KilEnCo

Sub KoppelingOpmaak()
Dim sBronBlad As String
Dim c As Range
Dim sEersteCel As String
Dim rDoel As Range
    
    Application.ScreenUpdating = False
    Set rDoel = ActiveSheet.UsedRange
    rDoel.Cells(1, 1).Activate
    Set c = rDoel.Find(What:="!", _
        After:=ActiveCell, _
        LookIn:=xlFormulas, _
        LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByColumns, _
        SearchDirection:=xlNext, _
        MatchCase:=False)
    If Not c Is Nothing Then
        sEersteCel = c.Address
        Do
            If c.HasFormula And InStr(1, c.Formula, "\") = 0 Then
                On Error GoTo Volgende
                'volgende regel voorkomt een error als het bestand via de webstek wordt geopend
                If InStr(1, c.Formula, "/") > 0 Then GoTo Volgende
                
                'credit keepITcool
                Range(Replace(c.Formula, "=", "")).Copy
                
                c.PasteSpecial _
                    Paste:=xlFormats, _
                    Operation:=xlNone, _
                    SkipBlanks:=False, _
                    Transpose:=False
            End If
Volgende:
            Application.CutCopyMode = False
            On Error GoTo 0
            Set c = rDoel.FindNext(c)
        Loop While Not c Is Nothing And c.Address <> sEersteCel
    End If
    Application.ScreenUpdating = True
    Set c = Nothing
    Set rDoel = Nothing
End Sub
 
Kan je even een voorbeeldbestandje plaatsen met wat je voor ogen hebt. In mijn optiek verzamel je alle gegevens in Blad1. In Blad2 haal je vervolgens de gegevens op met het gewenste format. Om op twee of meerdere tabjes dezelfde gegevens neer te zetten met hetzelfde format klinkt niet echt logisch.

Nb. De code is veilig en je kan met <Alt> + <F11> deze code in een module plakken. Maar lijkt mij een stapje te ver;)
 
@VenA, dan heb je het eerste deel van de topic niet begrepen. Kijk dat schuiven werkt niet, ook al zet je de eerste kolom(men) vast. Als je dan een exacte kopie maakt van Blad1 en je vervolgens de niet nodige kolommen op Blad2 verbergt dan heb je een ideale oplossing. Maar in Blad2 worden lege cellen van Blad1 vervangen door een o en de opmaak gaat verloren. Dus hyperlinks en callto, zijn gede-activeerd. Lettergrootte en vet zijn ook verwijdert. Niet erg logisch en niet werkbaar. Een voorbeeld bestandje zal ik proberen. En macro's zijn bij mij uitgeschakeld i.v.m veiligheid en ik heb daar geen ervaring mee. Ik moet weten wat die macro excact (waar en hoe) doet want anders heeft het geen zin.
 
Dan ben ik gelukkig niet de enige. Dit draadje is slechts 169 keer bekeken zonder werkbare oplossing. Aan wie zal dat liggen? Als de macro's uitgeschakeld zijn dan lijkt het mij vrij onzinnig om een gevonden macro te plaatsen.

Dus we zien het voorbeeldbestandje wel te gemoed.
 
Blijkt nu dat er koppelingen tussen zitten. Dan werkt mijn voorstel niet. En kan ik helaas niet verder helpen want het zal via VBA of Macro moeten gebeuren.
 
Bekijk bijlage 281355

Er is wel degelijk een oplossing voor de openingsvraag. Maar als je gaat werken dan kom je zaken tegen die volledig onverwacht het 'rendement' zeer nadelig beïnvloeden. Ik heb vrijwel nog nooit met macro's gewerkt, alleen met wat mappen aanmaken in Word. En een macro is toch een script en de laatste tijd wordt telkens gewaarschuwd voor scripts, laat staan dat je zelf de zaak verprutst. Is een macro alleen van toepassing op één document of worden ook andere excel-documenten beïnvloed, want dan is de ramp niet te overzien als er wat mis gaat. Dus als er een andere optie is dan een macro doe ik dat liever.

Die code plaats ik alleen op het forum omdat ik totaal niet begrijp wat die doet en hoe ik die implementeer.
 
Kan je even uitleggen wat het doel is van dit bestand?

Dat een macro een script is klopt. Alleen als je deze binnen een afgebakend gebied laat lopen is er niets aan de hand.

Er is wel degelijk een oplossing voor de openingsvraag
Dan is jouw vraag toch opgelost?
 
@VenA Ik vraag me af wat jij dan begrijpt uit het verloop van deze topic. De openingsvraag is één op één synchroniseren van een werkblad1 met werkblad2. 1 is de bron en 2 het doel. Dat is gelukt met =Blad1!A1. Dan doe ik wat tests en ik stel vast dat het goed is. Dan ga ik met het document aan de gang en stel vast omdat deze hyperlinks bevat dat de zaak toch niet één op één wordt overgenomen. De opmaak ontbreekt. Dan is duidelijk dat werkblad2 en werkblad3 etc. nooit het gewenste rendement kunnen opleveren. Immers die hyperlinks moeten werken.

Kan je even uitleggen wat het doel is van dit bestand?
Zie je dan niet dat op Werkblad2/Adres kolommen verborgen zijn? Dus je houdt alleen kolommen over die absoluut noodzakelijk zijn. Zo maak je een Blad Adres of financieel of KvK-gegevens etc. je hoeft dan niet voortdurend te schuiven.

Als Werkblad1 35 kolommen bevat dan is het ondoenlijk om telkens te schuiven.

Deze nog gevonden maar in de formule zou volgen Excel een fout zitten.
C.J is correct and in fact you could simply create your new sheet and in the first cell type =IF((Sheet1!A1=""),"",Sheet1!A1) , hold down the ctrl key and populate the column and rows as appropriate, with this formula the contents will copy across as the cells in the master sheet are populated, otherwise they will remain blank in the second sheet. Do the same for additional sheets as required.
 
=IF(Sheet1!A1="", "", Sheet1!A1)

=IF((Sheet1!A1=""),"",Sheet1!A1)

Op het twee fora staan twee verschillende formules en beide werken niet. Ik vervang IF door ALS en Sheet1 door Blad1

Ik werk met Excel 2007.
 
Laatst bewerkt:
als je een NL versie van Excel hebt, dan niet alleen IF vervangen door AALS en Sheet1 door Blad1, maar ook de , door ;
 

Bijlagen

  • Basis versus Adres hs.xlsx
    133,7 KB · Weergaven: 27
Bedankt Haije voor de uitleg en correctie.
Maar dan nog blijven de koppelingen niet werken
Dat is zo, helaas...
Maar tijdens een dergelijk proces kom je allerlei onverwachte zaken tegen en daar kan ik van leren. Ik heb nu ingezien dat de hele opzet niet kan slagen doordat de opmaak niet wordt overgenomen, maar er zijn ook andere zaken die dan meer werk geven. Geeft niets. Ik heb veel gelezen en daarbij kwam ik op toevallig op sneltoetsen binnen Excel en ik zag dat navigeren beter en sneller kan. Dus dat ga ik doen. Bedankt voor de hulp.

Overigens ben ik mijn vraag met het verloop in deze topic meerdere malen exact hetzelfde tegengekomen op internet maar dan volledig in het Engels.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan