oude pc, wil graag windows 2000 opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

mina64

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2013
Berichten
23
Hallo,
Ik heb een oude pc en wil er windows 2000 opzetten, ik krijg een melding: Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected boot device and press a key.....????
Nu heb ik er een cdrom in gedaan, maar de melding komt steeds terug.
Dus de pc uitgezet en DEL ingedrukt krijg ik een menu, ja...daar wordt ik niets wijzer van...ben bang dat ik iets verkeerds doe, en de pc kan weggooien...
Ik zie een klein stickertje met AMD Athlon x2 64 staan. Zegt me ook niks natuurlijk.

Kan iemand mij hier mee helpen?

mvg, Mina
 
Tja, je zal toch iets meer moeten vertellen.

Werkte de pc nog wel voordat je aan de slag ging? (lijkt er niet op zo te lezen, maar voor de zekerheid) Zo ja, met welke Windows?Z
Werkte die niet goed meer, welke Windows stond / staat er op?

Je wil dus een dualboot systeem hebben met Windows 2000 en Windows ???
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Ja, want de pc werkte ik mee, totdat wij allemaal een andere kregen, en deze ging naar mijn magazijn. Met windows 2010 denk ik. Het is 2 jaar geleden..ik weet niet meer wat er nu op staat, hij geeft alleen de melding aan die ik in mijn vraag schrijf..

Ik wil alleen dat hij op windows 2000 draait omdat ik een driver voor mijn walkman moet downloaden die alleen op windows 2000 kan, en ik heb het al geprobeerd op mijn laptop daar staat windows 10, op nou met geen mogelijkheid, en heb hier op deze forum ook al mijn vraag gesteld, en wat advies gevolgd, maar helaas.
Dus probeer ik met mijn oude pc van mijn werk. het is is AMD Athlon 64 dual core processor 5200+, zegt met allemaal niks. Er zit ook een cdrom speler...die eigenlijk niks doet, zie ik...
 
OK, nu begrijp ik je.

Op zich is het vrij simpel.
Afhankelijk van het merk bios waarop de machine draait, zou je bij het aanzetten op een van de volgende toetsen moeten drukken om in het bios te komen :

F1, Esc, Del, F2, andere toetsen zijn mogelijk, maar het startscherm van je computer laat je zien waar je moet wezen door een boodschap als :

Enter ?? voor Setup, waarop op de plek van de vraagtekens de toets staat om in het bios te komen).

Vermoedelijk kom je met de DEL al in het bios (omdat je schreef dat je iets van een menu zag?)

In het bios zoek je naar de instelmogelijkheden voor het booten en daar staat veelal en opsomming van 2 tot 4 opties.
hdd
fdd (bij oude machines)
Atapi device (of CD / DVD)
Network (o.i.d.)

Zorg ervoor dat de CD / DVD / Atapi de bovenste in het rijtje wordt en verlaat het bios met F10 (veranderingen bewaren : "JA")

Daarna leg je de Windows 2000 installatie CD in de drive, zet de machine uit door de aan-en-uitknop 5 seconden ingedrukt te houden en even later zet je de machine weer aan.

Na korte tijd verschijnt een melding op je scherm :

'Druk op een toets om vanf CD te starten".

Druk dan op een willekeurige toets en de installatie van 2000 begint.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
Ben nu zover dat ik de tab toets, en zie nu het beginscherm met Press Del to run setup...Presso f12 if you want to boot from network...press f11 for BBS popup
en er staat nog primary master drive- atapi incompitable, en nog een keer hetzelfde maar dan met primary slave.
En als laatste staat presse f1 to resumé. ..als ik dat doe dan staat de melding die ik in mijn eerste vraag stelde....
 
DEL om IN het bios te komen.
DAAR moet je de bootvolgorde (= opstartvolgorde van de machine instellen zoals ik schreef -> Eerst de CD, dan de hdd, dan de rest)

Voor mij misschien helder, voor jou nog de volgende uitleg om het e.e.a. mogelijk beter te snappen.

Een computer kan vanaf verschillende 'items' opstarten, zoals bijvoorbeeld vanaf de harddisk, vanaf een floppy drive, vanaf een usb stick, maar ook vanaf een CD.

Welnu, door de VOLGORDE in het bios te veranderen DWING je de computer om als eerste te kijken naar de eerst genoemde in het rijtje.

Stel dat jij een goed werkende Windows machine hebt en je hebt in het bios de Fdd als eerste staan en de harddisk als 2e en de CD als 3e, dan kun je 750 CD's in de CD-lade doen, maar de machine zal nooit en te nimmer vanaf de CD willen gaan starten. Reden? Je hebt een goed werkende Windows installatie en omdat er geen opstart floppy in de fdd zit én omdat je een goede Windows installatie hebt, start de machine dus vanaf de harddisk Windows op (de tweede o9n het rijtje die 'ie tegenkomt), ook al ligt er een Windows installatieschijf in de lade van je CD / DVD.

Snap je 'm nu? De machine werkt het rijtje van boven naar beneden af (in een enkele seconde). Vindt 'íe bij optie 1 geen geldig opstart medium, dan gaat 'ie naar de volgende, etc. etc.
Daarom moet je dus de CD / DVD als eerste in dat rijtje plaatsen zodat, ALS jij daar een Windows 2000 schijf in de lade hebt liggen en de machine aangaat, hij als eerste die CD tegenkomt en daar dus vanaf zal willen starten.
 
Laatst bewerkt:
20161018_131414.jpg20161018_145238.jpg20161018_145329.jpg

ik hoop dat u de afbeeldingen kan zien, die ik stuur, maar dit zie ik op mijn beeldscherm als ik de pc opstart....
 
Nog een keer, druk gelijk na het opstarten (dus gelijk nadat je de machine aan hebt gedrukt) op de DEL-toets (desnoods herhaal je deze "aanslag" een keer of wat) om IN het bios te komen. (Staat ook op de 6e regel van je 1e foto : Press Dell to Enter run the setup. (Setup = Bios) in het Nederlands : druk op de Dell toets om het Bios in te gaan / te draaien.
DAAR ga je op zoek naar het BOOT gedeelte en verander je de BOOT volgorde (met de pijltjestoetsen) zodat de CD/DVD bovenaan komt te staan.
Vervolgens druk je op F10 en zeg "Ja" als de machine aan je vraagt of je de wijzigingen wil bewaren en het bios wil verlaten.

bios.jpg

ps. is de machine in het verleden 'open' geweest en heeft er iemand harde schijven en / of andere hardware bijgeplaatst?

Ik kan mij voorstellen dat dit voor een leek 'lastig' te volgen is, maar dan adviseer ik je om hulptroepen in te 'vliegen', die mogelijk al eens eerder met dit bijltje hebben gehakt.

Ik heb net je eerdere vraag gelezen (deze dus) over dit onderwerp.
Geloof mij : dit ga jij niet alleen oplossen. Schakel een bevriende relatie in die het voor je regelt.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik schei er mee uit, ik ga wel een collega vragen, want ik heb mijn best gedaan en het wil niet lukken. De cdrom lampje ging net wel aan, maar er gebeurd niks, dus misschien ff het kastje openmaken en kijken wat ik mis en dan weer opnieuw proberen.
ik dank u voor uw tijd en geduld...

fijne dag..mvg, Mina
 
Maar even terug naar waarom dit allemaal begon. Een driver voor je walkman? Wat wilde je hier precies mee gaan doen, want mogelijk is er een andere oplossing en kun je die hele Windows 2000 overslaan.

Je zou Windows 2000 daarnaast kunnen proberen te draaien in VirtualBox.
 
Hoi RogerS,
Ik heb een sony walkman atrax hd, en de driver hiervoor kan ik alleen openen en downloaden met window 2000, ik heb hiervoor contact gehad met Sony. En ik heb windows 10 en ik kan het bestand niet downloaden laat staan openen....heel irritant. Ik heb van Sony via mijn mail een link gekregen en heb het al geprobeerd dit te downloaden, maar helaas...pindakaas...
Dus ik probeer nou een oude werkpc aan de praat te krijgen en hierop windows 2000 er op te zetten en de driver downloaden en op een cd branden, en klaar.

mvg, Mina
 
Morgen RogerS, ik ben wezen kijken op de link die je stuurde, maar ik werd er niet wijzer op, en kon sommige links niet openen. Ik ga wel zoeken naar iemand in mijn omgeving die nog een pc met windows2000 heeft en ga de driver downloaden en klaar. bedankt voor uw tijd en moeite...

mvg,Mina
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan