Processor koeler maakt veel lawaai

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeadlyFamous

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2016
Berichten
27
Hallo,

De koeler van mijn processor maakte onzettend veel lawaai, nu weet ik dat AMD koelers luid zijn, maar dit was toch wel wat luider.
Dit gebeurde in idle toestaan.

Specs:
AMD FX 6300
Asrock 960GM-VGS3 FX Moederbord
Standaard koeler

Nadat ik in de BIOS heb gekeken wat de temperatuur was, zag ik 61C staan. Moederbord was 40. Daarna heb ik mijn PC aangezet, en gingen de case-fans niet meer aan en kwam het geluid weer terug.

Met vriendelijke groet,
DeadlyFamous
 
Ik twijfel nu of het de voeding of processor koeler was, aangezien de case-fans niet meer aan gaan.
 
Je moet maar even opnieuw op onderzoek uit gaan dan. Maak de kast ook open. Luister desnoods met een kartonnen koker aan het oor om te kunnen onderscheiden. De grafische kaart zou meer lawaai kunnen maken wanneer er een driver update is geweest. Wanneer de grafische kaart driver niet meer werkt dan schuiven vensters niet goed en scrollen pagina's slecht. Dan is er bij Apparaatbeheer een uitroepteken te zien bij de grafische adapter.

Je kan aan de ventilatoren meestal met de vinger wel voelen of ze soepel rond kunnen draaien.

Eventueel plukken stof weg borstelen en de fans vrijhouden van kabeltjes. De stekkertjes er helemaal op drukken. Met de stofzuiger mogen ventilatoren trouwens niet aangejaagd worden want vaak gaan ze daardoor direct stuk.

Temperatuur sensoren zijn niet zo betrouwbaar. Voel daarom aan de basis van het koelelement of er werkelijk een wat hogere temperatuur kan zijn zoals de BIOS aangeeft en kijk in de BIOS of een hoge waarde niet een vaste waarde geworden is. Zelf heb ik een CPU fan die alleen nog hard kan draaien. Hiervoor heb ik een kleine regelaar in het kabeltje die de snelheid op constant acceptabel houdt. Deze regelbare weerstandjes zijn in de winkel voor een paar euro te krijgen.

Als de temperatuur van de processor oploopt dan zou er een uitgedroogde klodder koelpasta onder kunnen zitten. De pasta hoort zeer dun te worden aangebracht, om alleen krasjes en andere zeer kleine oneffenheden te kunnen vullen maar daar houden zelfs fabrikanten zich niet aan. Met als gevolg een probleem nadat de pasta opdroogt. Dat moet dan natuurlijk eerst verholpen worden. Soms zitten koelelementen muurvast met dubbelzijdig klevende stickers, schat dat dus eerst goed in en ga voorzichtig te werk wanneer uitgedroogde koelpasta het probleem zou kunnen zijn.
 
Denk dat ik hem het best kan terugsturen naar het bedrijf waar ik hem heb gekocht, hij is pas 3 weken oud.
Enig idee waarom de case-fans niet meer werken, hierdoor ontstaat de warmte door aangezien de warme lucht niet vrij kan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij een zo nieuwe computer zouden de stekkertjes weer van het moederbord af kunnen gaan. Een ander kabeltje die er aan trekt bijvoorbeeld. De stekkertjes voor ventilatoren zijn eenvoudige.

Het is een beetje jammer om een hele computer terug te sturen voor alleen een klein gebrek of een niet goed werkende grafische kaart. een casefan zou je zelf ook kunnen vervangen en een voeding kunnen ze je zo toesturen. Doe daarom zelf wat onderzoek en overleg met de winkel, dat moet trouwens sowieso voordat je hem terug stuurt of brengt. Succes
 
De case-fan was niet goed aangesloten aan de voeding middels een ROLEX stekker. Dit heeft er overigens ook voor gezorgd dat de processor véél minder geluid maakt. Al ga ik wel een nieuwe CPU-koeler kopen aangezien de "stock" koeler 10x niks is en overclocken ook nog eens niet mogelijk maakt en dat is zonde als je een unlocked multiplier CPu hebt.

Probleem opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan