• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

een lijn na iedere 4 weken in de kalender

Status
Niet open voor verdere reacties.

glda19

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2008
Berichten
916
Hi
Heb het volgende probleem:
Voor het werk heb ik een doorlopende kalender gemaakt
Dus ik zou iedere 4 weken een rode lijn willen. Dit heeft te maken met een perdiode op het werk.
Per jaar maak ik en kopie van het werkblad kalender en pas dan de naam aan naar het jaar
er zitten soms in bepaalde jaren lege kolommen dit is nodig daar andere jaren deze gebruikt worden
Soms weken die beginnen in een maand en doorlopen de maand nadien dan pas mag er een lijn getrokken worden.
De formule die ik gebruik om te zien of de week deel baar is door 4 is =rest(b$3;4)=0 en dan neem ik het bereik van de wekken van af het weeknr t.e.m. de zondag.

Heb al geprobeerd met voorwaardelijke opmaak. Maar geraak er maar deels uit. Heb problemen met weken die doorlopen over 2 maanden.
 

Bijlagen

  • Kalendernmbs.xlsx
    211,7 KB · Weergaven: 70
zoiets?
heb maar de helft gedaan
 

Bijlagen

  • Kopie van Kalendernmbs.xlsx
    212,4 KB · Weergaven: 56
totaal niet correct bv
voor 2016 moet de lijn liggen tussen 3en 4 en niet na 4 dan 7en 8
en de laatste lijn voor 2016 ligt tussen 51 en 52

en bij 2017 is de lijn tussen 3en4 en 7en8 maar deze Kunnen wel echt verschillen per jaar
 
Laatst bewerkt:
@ Glenn, Waar leer je zulke 'sympathieke' reakties te geven op de antwoorden van een vrijwillige kostenloze helper ?


Lees eerst je vraag nog eens door en geef dan aan waar je vermeld hebt in welke week 'jouw' periode begint ?
 
Laatst bewerkt:
zeg gewoon dat het totaal fout is
Als dat niet vriendelijk is amaai
 
@glda
zeg gewoon dat het totaal fout is
Geen opvoeding gekregen betreffende gewone beleefdheid? Iets zoals:
Plonske, dank u voor uw moeite, maar dit is niet echt wat ik in gedachten had.
Zoals Snb al aangaf
een vrijwillige kostenloze helper
Wat mij betreft, als ik de naam glda zie verschijnen zal ik zelfs de moeite niet meer doen om uw bericht (vraag) te lezen.
Moest ik in uw plaats zijn,zou ik het eventjes recht zetten met Plonske, tenslotte is Plonske een van de betere helpers op dit forum.
@ de moderators, sorry als ik hierbij te ver ga, maar het antwoord van glda gaat volledig in tegen mijn manier van denken. (en opvoeding)
 
@dotchie,

Terwijl jullie toch gewestgenoten zijn... ?
 
Voordat het totaal escaleert hier, mede helper gast0660 mogelijk een ban voor het leven krijgt, maar even een formule gemaakt die je natuurlijk ook zelf wel had kunnen maken obv van de voorzet van plongske.

Code:
=MOD(B$3+($B$3<>1);4)=0
 
@ Dotchie & Hsv
Bedankt voor de reactie en het op te nemen voor de medewerkers aan dit forum.
Maar ik heb hier al ergere dingen zien passeren.

@ glda
Kan goed zijn dat mijn oplossing verkeerd is. Uw vraag was
Dus ik zou iedere 4 weken een rode lijn willen
Daaraan voldoet mijn oplossing toch?
Nu pas meld je dat
voor 2016 moet de lijn liggen tussen 3en 4
Dit kon ik er niet uithalen in de uitleg op#1
 
@plongske,

Ik heb er wel een mening over, maar volgens mij heb ik mij hier niet over uitgelaten. :shocked:
 
Mag toch zeggen dat hij fout is.
Het is het 2de deel dat niet goed gaat heeft te maken met die lege weken er tussen en er voor en er na het zelfde weeknr of in bepaalde jaren zelf 2 dezelfde weeknrs ja elkaar. Dus telkens bij het 2de werknr moet dan een lijn komen.
 
Jou probleem zit in het feit dat er jaren zijn met 53 weken en jaren met 52 weken omdat een jaar uit 365 (of 366 dagen) staat en dat is niet exact 52 weken. en daardoor werkt eens in de 5-6 jaar die rest/4 niet omdat er dan 53 weken in 1 jaar wordt geteld. week 53 wordt in zo'n jaar meegeteld bij het nieuwe jaar voor de 4 weekse periode

Kortom je hebt een extra test nodig of er een week 53 is in dat jaar. als dat zo is dan schuiven je 4-weeksstrepen op. wat feitelijk gebeurd is dat de uitkomst van de rest formule geen 0 maar 3 moet zijn

je voorwaardelijke opmaak formule ziet er dan zo uit.

Code:
=REST(B$3;4)=ALS($B$3=53;3;0)
 
Of ik zit op het verkeerde spoor, maar dit is wat ik begrijp wat de wens is.
ik hoop dat dit een typfoutje was.
Dus telkens bij het 2de werknr
Ik vond dus geen werknummers waarop ik kon vergelijken.
 

Bijlagen

  • Kopie van Kalendernmbs 1.xlsx
    212,1 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Ik vind het niet voor de hand liggend voor een eenmalige gebeurtenis - de aanmaak van een overzicht van een nieuw jaar - 1008 formules te laten daarien.
De labels van de maanden zijn sowieso vast; een formule daar is overbodig en vertragend.
Met een macro kan bij de opening van het werkblad in een 'nieuw' jaar eenmalig een nieuw werkblad met jaaroverzicht voor dat jaar gemaakt worden. De gebruiker hoeft dan niets te doen (en kan in ieder geval geen 'fouten' maken.
Gebruik voor de verlofsoorten de volgende afkortingen: V, VO, VB, C, CO, CM, K, KO, KM, Z, W; waarbij de 2e letter staat voor Ochtend of Middag.
Het aantal voorwaardelijke opmaakregels - met formules die bij iedere wijziging van het werkblad weer herberekend worden - kan daardoor drastisch gereduceerd worden.
Vanwege de regelmatige opbouw van de 'maanden' is het gebruik van benoemde gebieden (met herberekening bij iedere wijziging van het werkblad) overbodig.
De berekening van feestdagen is op zijn zachtst gezegd 'merkwaardig'. Ook deze kunnen zonder werkbladformules in de macro gebruikt worden die de planning van het nieuwe jaar verzorgt.
 
Sorry voor alles wat er gezegd en verweten is.
Even een uitleg voor snb
als jij een beteren oplossing hebt en je wilt ze maken dan mag dit gust.
Er zit wel wat meer achter dan enkel de gewonen feestdagen. op het werkblad feestdagen. Elke feestdag die valt in het wekend krijgen we terug als verlof. behalve paasen en pinksteren en 11 juli er staat nu nog 2 november als feestdag in de lijst maar die vervalt vanaf 2017
Dus eigenlijk is het beter vanaf 2017 geen rekening meer te houden met 11 juli en 2 november.
Ook moet ik ergens kunnen ingeven hoeveel dagen verlof ik heb. want vanaf een bepaalde leeftijd krijgen we een dag bij en later nog eens een dag.
Het uw moet er uitzien zoals het legeblad kalender. maar min rij 21 en 22 en dan 42 en 43 deze mogen weg gelaten worden daar ik dat niet meer kan berekenen hangt af van een code de verantwoordelijke geven en die ken ik niet en verschild van dag tot dag
 

Bijlagen

  • Kalendernmbs.xlsx
    211,7 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Een nieuwe versie van wat ik heb zie bijlage
heb het getest en alles werkt tot 2017
Weet waarom
Kijk bij tablad kalender en zet spinbutton op 2016 dan zie je dat de laatste lijn is tussen 51en52.
Dus in 2017 moeten we beginnen tellen vanaf week 52 in 2016 dus in 2017 moet de lijn liggen tussen 3en4 en 7en8

Maar bij het tweede deel staan er weken die over meerder maanden lopen bv week 31 zit in juli en augustus dus de lijn zou enkel mogen staan in august en zo voor de andere maanden waar de weken over 2 maanden doorlopen.
hopelijk is het duidelijk als het niet zo is sel maar vragen in plaats van verwijten
 

Bijlagen

  • LaatsteKalendernmbs.xlsx
    211,6 KB · Weergaven: 35
als jij een beteren oplossing hebt en je wilt ze maken dan mag dit gust


Dankjewel voor je toestemming.
Dan mag jij van mij jouw berichten ook nog eens allemaal grondig doorlezen en van alle taal- en spelfouten ontdoen.
 
zo dan?
 

Bijlagen

  • Kopie van LaatsteKalendernmbs.xlsx
    211,1 KB · Weergaven: 41
Zijn weer al een stap dichter
Had ook al in die richting gedacht.
Heb uw formule beetje gewijzigd , daar dat als er weken doorlopen over 2 maanden zonder dat er een lege kolom tussen zit dan krijg ik een 2 rode lijnen dus ben ik gaan controleren of de dag in de volgende kolom leeg is.
Controleer even of de aanpassing correct is. Laat het mij weten Test het uit!!
Maar snap niet waarom het in 2017 de lijnen volledige verkeerd staan.
Dus als je kijkt in 2016 zie je een laatste rode lijn staan tussen 51 en 52.
Dus als je de spin knop verzet op het werkblad kalender naar 2017 staan in 2017 en ver moed ook de volgende jaren volledig fout.
Dus in 2016 is de laat is week 52 al de eerste kolom van de blok van 4 dus in 17 moet de eerste rode lijn liggen tussen 3en4 ,7,8 en 27,28 na 31 ,35 en de laatste tussen 51 en 52 en dus vermoed ik dat week 52 van 17 weer de eerste 1 kolom zal zijn van de blok van 4
Dus vermoed ik dat 2018 idem moet zijn van 2017
 

Bijlagen

  • LaatsteKalendernmbs-1.xlsx
    213,9 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan