herstellen kooptoestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

jee es

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2007
Berichten
50
Sorry voor mogelijk plaatsing in verkeerd sub- ...

Ik heb een medion-laptop , gekocht in 2011 dus nu buiten garantie .
Omdat iemand anders van mijn gezin dit toestel wil gebruiken zou ik het toestel graag terugstellen naar kooptoestand .
Het toen nieuwe toestel draaide op windows 7 .
Via windows 8 draait het toestel nu op windows 10 .
Indien ik het toestel naar kooptoestand breng , draait het terug op windows 7 .

Microsoft is , dacht ik , gestopt met het weggeven van windows 10 aan windows 7 bezitters .

Hoe kan ik toch het toestel naar kooptoestand brengen , en dus alle drivers mee hebben , en windows 10 draaien ?

Alvast dank .

Jan
 
Redelijk simpel. Herstel de kooptoestand (middels een toets of toetscombinatie, te vinden in de handleiding).
De machine draait nu weer op de oorspronkelijke Windowsversie. Enigste dat je nu hoeft te doen is te upgraden naar Win 10 en dat gaat lukken, want de machine is ooit naar Win 10 gegaan en dus mag je tot Sint Juttemis opnieuw naar Win 10.

Wellicht is het handig(er) om, vóórdat je naar Win 10 gaat upgraden, eerst de machine onder Win 7 volledig van alle updates van 7 te voorzien.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zo moeilijk..?
Je kunt ook gewoon Win 10 schoon installeren, is veel sneller en werkt beter als weer een upgrade uitvoeren.
 
Helemaal mee eens, al is het de 'wens' van TS om de machine primair naar de aflevertoestand te herstellen, vandaar 'zo moeilijk'. Zodoende kan het 'nieuwe baasje' desgewenst ook nog terug naar het vorige OS, ic. Win 7 en da's bij een schone installatie van 10 niet mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Je weet dat Windows 7 nog tot 14 januari 2020 wordt ondersteund ?
 
Denk niet dat dat verhaal opgaat aangezien de Win7 cd-key ongeldig is geworden als de Win 10 installatie er langer dan 30 dagen op heeft gewerkt, wat ik aanneem.
Terugzetten naar Win7 levert dus een activatie-probleem op en afgezien daarvan vergroot dit proces de kans op driver- en andere problemen.
Als het uiteindelijke doel is om toch bij Win 10 te blijven maar in dit geval "totaal schoon", dan is een schone "clean" installatie van Win 10 de enige juiste, snelste en meest zekere keuze.
 
Weer helemaal mee eens, maar idd. die 30 dagen zijn cruciaal. Echter, áls het nieuwe baasje binnen die 30 dagen terug wil naar 7, dan kan dat. Dat kan niet na een schone 10 installatie.

Kijkend naar de bouwdatum van het systeem (2011) zal het wel of niet ondersteund worden van 7 geen issue meer zijn in 2020.
 
Laatst bewerkt:
Blijft een Windows 7 key, dus terugzetten naar kooptoestand is geen enkel probleem ... met inbegrip van geldige activatie, zelfs bij een clean install van Windows 7 (en in dit geval uiteraard ook Windows 10).
 
Uit de bovenstaande reacties , dank daarvoor , kan ik twee mogelijkheden afleiden .

1.via de mogelijkheden op het toestel , dit terug stellen naar windows 7 met alle nodige drivers . Het activatie-sleutel zal waarschijnlijk in de recoverybestanden zitten .Alle updates voor windows 7 ophalen of laten binnenlopen . En pas hierna upgraden naar windows 10 . Zou die upgrade dan vanzelf aangeboden worden of zal ik die dienen te zoeken ?

2.een clean install . Kan waarschijnlijk met ' media creation tool ' Maar dan worden de drivers voor de laptoponderdelen niet meegenomen ?Waar haal ik die vandaan , en hoe krijg ik de activatiesleutel voor windows10 terug ?

Los daarvan , nu staat er op de laptop nog een partitie met de recovery-bestanden . Deze is geplaatst door medion bij fabricage . Als er via de 'media creation tool ' een cleane windows 10 geïnstalleerd word , is die partitie dan nog nodig ? Ik denk maar aan eventuele drivers die waarschijnlijk op die partitie staan .
Is het dan nodig dat ik de hele hardeschijf leeg maak en/of herindeel ?

Aan mijn vragen kunnen jullie merken dat ik behoorlijk noob ben op dit gebied .

Zou ik nergens een handleiding ' nu doe je dit , nu doe je dat ' stijl hiervoor kunnen vinden ?
 
Activatie-sleutel ( ook wel cd-key genoemd ) voor Win7 staat op de licentie-sticker die in de meeste gevallen aan de onderzijde van de laptop op de behuizing zit geplakt.

Activatie-sleutel Win 10 staat op de servers van Microsoft ( digitale vingerafdruk ) dus die heb je niet nodig.

Systeem wordt bij een werkende internetverbinding automatisch geactiveerd.
Drivers van deze laptop, voor alle ondersteunde Windows-versies download je, zoals gebruikelijk, van de support-website van de laptop-fabrikant.

De upgrade naar Win 10 krijg je hoogstwaarschijnlijk niet meer vanzelf aangeboden, dit was alleen het geval gedurende het jaar dat je "gratis" kon upgraden.
Dat jaar is inmiddels voorbij en betreffende updates die deze "upgrade" aanboden zijn verwijderd.

Die recovery-partitie van Medion is nutteloos als je uiteindelijk Win 10 er weer op wilt draaien aangezien deze de bestanden van Win7 bevat, daar schiet je dus niks mee op.

De hele Win 10 installatie-procedure wordt hier haarfijn uitgelegd.
 
Uiteindelijk heb ik het volgende uitgevoerd .
Ik heb een backup gemaakt van de gehele hdd van de laptop . Tevens heb ik de productcode dmv van een programmaatje achterhaald zo dat ik die zeker bij de hand had .
Dat heb ik geprobeerd , met de hdd in de laptop gemonteerd , met g-parted op een live cd de totale hdd te wissen en te herformatteren .
Dat was onmogelijk .
Ik heb dan de hdd uit de computer gehaald , als een externe schijf aan een andere computer gehangen en d.m.v. Easeus Partition Master de hele schijf gewist , en geformatteerd in ntfs .
Dan een cleane installatie van windows 10 gedaan vanaf een dvd met de windows10 download . De drivers kon ik deels op punt stellen met de backup uit de originele map 'tools' en deels latenn zoeken op het internet .
Het gebruik van de in den beginne gedane backup van de schijf was dus niet nodig , op de tools na .
De computer draait dus nu terug normaal op windows 10 voor de nieuwe gebruiker , maar ik merk dat de machine er niet sneller op geworden is . De gebruiker kan er mee leven .
Opgelost dus .
 
Hoi,


Aangezien Het om een laptop gaat ben ik toch even zo vrij geweest om je vraag dan ook naar die sectie te verplaatsen
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan