Wellicht ransomware

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dori

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2016
Berichten
10
Enige weken geleden begon het werken met verkenner heel traag te gaan. Daarna wilden bepaalde mappen niet meer open. Het hele systeem vertraagde. Ik herinnerde mij ineens dat wifi zo traag ging dat EZcast te traag bufferde waardoor uitzending gemist niet gekeken kon worden. Al gauw kwam ik er achter dat er een soort virus of iets dergelijks in mijn systeem rondwaarde. En ook, helaas, in mijn backup terecht was gekomen. Ik probeerde virusscanners en bitdefender online op te starten, niets dus. Maar dan maar redden wat er te redden valt. Met herstelschijf windows 10 weer met een link van Micorsoft.nl weer op de ssd schijf zetten. De tweede ssd schijf bleek ook behoorlijk geïnfecteerd. Afkoppelen! Toen mijn router weer resetten en nieuwe naam en password geven (met kpntools op hun website) voor alle zekerheid. Ik heb weer een schone windows ssd schijf. Maar de tweede ssd schijf formatteren lukt niet. Want als ik het schone systeem opstart met de tweede ssd schijf aangekoppeld wil het opstarten niet en blijf hij hangen tijdens het opstarten. Zonder aankoppelen tweede schijf lukt opstarten wel. Ik kan me nog vaag herinneren dat me voor alle ellende begon gevraagd werd om macro te activeren. Heb ik nu het macrovirus op die schijf en hoe formatteer ik hem nou?
 
Hmmm, formatteren vanaf een ISO. Hoe werkt dat: een ISO bestand van windows 10? En moet ik die dan uitpakken of zo?
 
Hmmm, formatteren vanaf een ISO. Hoe werkt dat: een ISO bestand van windows 10? En moet ik die dan uitpakken of zo?
 
De blauwe woorden in bericht #2 zijn linkjes, als je erop klikt begint de download van de desbetreffende ISO. De ISO dien je op een CD/DVD te branden of op een opstartbare USB-stick te plaatsen, bijvoorbeeld met Rufus: https://rufus.akeo.ie/ of Pendrivelinux.

Je start dan op vanop de ISO (mogelijk moet je hiervoor nog je opstartvolgorde in je BIOS aanpassen) en gaat aan de slag met de secure erase van de SSD.

Wees zéér aandachtig dat je de juiste schijf wist !

Nederlandstalige handleiding die je perfect stap voor stap kan volgen (hier wordt gebruik gemaakt van Parted Magic en Universal USB Installer) : http://www.pc-helpforum.be/topic/30114-secure-erase/

Linkjes naar de downloads zitten in de handleiding verwerkt.
 
ransomware

Ik heb Getparted gedownload op de pc waar de ssd in zit die geformatteerd moet worden. Ik had toen al een lege dvd in t station zitten. En tot mijn grote verwondering stond het meteen al op die dvd????? En de interne ssd was ook al geformatteerd, ???? Ik weet niet hoe dat allemaal kan, maar ik profiteer er van:D. Dank voor de hulp. Ik hoop dat ik nu ransomware vrij ben. Het lijkt er wel op. Thx.
 
Een zelfgenezende PC ? ... :rolleyes:

Kan je een schermafbeelding van je schijfbeheer maken en posten ? Schijfbeheer bereik je via: Start -> rechtsklik op Computer -> Beheren -> Opslag -> Schijfbeheer.
 
Soms is er een herstart nodig om dit te effectueren... en dat heb je gedaan. Niet echt bijzonder.
De schijf moet eigenlijk opnieuw geïnitialiseerd worden... onder Linux zie ik dat ook wel eens.
 
Door enkel wat te downloaden wordt er geen secure erase uitgevoerd hoor, daar zijn wat meer handelingen voor nodig.
 
gast0205, helemaal waar! Vanochtend weer opgestart en daar was het weer. Nu kon ik rechtsklikken en op formatteren klikken. Lege ssd. Wonderlijk! Mijn systeem functioneert tot nu toe normaal. De virusscanner en systeem signaleren geen problemen. Nu maar één voor één de externe harde schijven toevoegen. Of die ook geïnfecteerd zijn. Dank allen..
 
Je gaat best ten rade op een forum waar je je PC grondig kan laten ontvlooien ... op bleepingcomputer.com krijg je prima (Engelstalige) support, op HijackThis.nl en op Nationaal Computer Forum gebeurt de behandeling in het Nederlands.
 
Ja hoor, vanochtend was het weer terug. Stond het nog op een andere schijf. Laat nu de dvd met prog van Gparted er op draaien. Het prog meldt dat hij 0 used heeft. Maar operations pending draait al 15 minuten. Klopt dat wel?
 
3 weken terug heb ik kls mailbackup gedownload en na C image herinstallatie eind gistermiddag weer, kan het met de download meegekomen zijn?
 
Ja, bij KLS soft.com.
En uhhh, die tool: kan dat dat al 15 minuten operations pending staat?
 
Graag reactie op de bovenstaande vraag: de van de behandelde schijf staat used - na gebruik Gparted - op 0. Maar de tool geeft na 15 minuten nog steeds - links onderin - operations pending aan. Moet ik dan wachten, of is de schijf dan toch wel helemaal gewist?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan