Kan niet opstarten vanaf een USB in BIOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kevinva

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2016
Berichten
65
Ik heb een oude Sony Vaio VGN-FS515B die al lang niet meer van deze tijd is. Ik wil daar graag een versie van Linux op installeren omdat ik die terug nieuw leven wil inroepen om wat te mailen, internetten, Facebookspelletjes te spelen...

Specificaties laptop:
  • Opslagcapaciteit: 80GB (waarvan 10GB vrije ruimte)
  • Processor: Intel Pentium M
  • RAM: 1GB


Wat heb ik gedaan?
Ik heb 2 USB's gemaakt waarvan ik kan opstarten
  1. Gemaakt met Rufus (geformatteerd in FAT32)
  2. Gemaakt met Unetbootin (alsook geformatteerd in FAT32)


Probleem
Wanneer ik dus in mijn BIOS zit en naar 'BOOT' ga, kan ik geen 'Removable device' of 'USB' selecteren. Er wordt gesproken over 'Optical Drive', 'Floppy drive' en mijn harde schijf enz.

Ik heb op het net gelezen dat een update van het BIOS een oplossing kan bieden, maar hou er rekening mee dat ik een totale noob ben en mij echt niet ga wagen aan het updaten van mijn BIOS.

Wat kan ik doen om toch Linux (Elementary OS) te installeren. Kan ik evt. opstarten in Windows en naar mijn USB-stick gaan en van daaraf installeren?
 
Dan zou je een opstartbare CD moeten maken, daarmee kan het ook nog altijd. Je BIOS ondersteunt het starten vanaf USB niet. Is ook nog maar de vraag of een BIOS update deze functie nog toevoegt, dat is namelijk lang niet altijd zo.
 
Vergeten te melden. CD-rom drive is kapot. Het liefst en snelst van al zou ik gewoon liever de .iso-file rechtstreeks kunnen installeren op mijn PC.
Aangezien booten via een USB niet lukt en de CD-Rom drive kapot is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan