• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijden toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

anthony72

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2009
Goedemorgen,

Voor een dagelijkse planning wil ik graag in Excel een getal invoeren waarna Excel dit omzet naar een tijd. Reden hiervoor is dat wij vrij veel mensen te plannen hebben en gebleken is dat getallen invoeren voor ons het snelste werkt.

Als voorbeeld:

Ik voer in 610 en Excel vertaalt dit naar 06:00-10:00.
Of bijvoorbeeld 614 en Excel vertaalt dit naar 06:00-14:00.
Of 79 wordt vertaalt naar 07:00-09:00.

Daar wij veel verschillende tijden en roosters hebben is het wenselijk dat ik alle mogelijke combinaties in tijden kan invoeren.

Ik hoop dat dit mogelijk is en iemand mij hierin verder kan helpen. Alvast bedankt.

Bekijk bijlage Voorbeeldbestand.xlsx

Doe maar eens invoeren in kolom A en zie hoe vaak het goed gaat. (Steeds het positieve benadrukken):)

Is dit altijd ochtend en middag?
Of gebruik je ook middag en avond.

Cobbe en ExcelAmateur alvast bedankt voor jullie snelle reacties.

@ExcelAmateur,

Ik maak ook gebruik van middag en avond. Naast diensten plannen wij medewerkers ook voor bepaalde uren op bepaalde afdelingen.
Hierdoor kunnen de gekste uren combi's ontstaan. 1012, 1416, 1620, 2023 etc.

@Cobbe,

Mooie start al, top. Ik zie echter dat niet alle mogelijkheden goed uitkomen. Is dit op te lossen?
Heb voorbeeld bijgevoegd.

Bijlagen

Gaat het zo beter?

Laatst bewerkt:
Cobbe en AlexCel,

Beide aangeboden opties van jullie werken fantastisch, dank hiervoor.... ik ga ermee aan de slag.

Wel nog 1 aanvullende vraag. Is het ook mogelijk om met halve uren te werken in de door jullie aangeboden opties?
Zie zelf niet hoe maar jullie laten toch al zien veel verder te zijn als ik :).:thumb:

Zou mooi zijn als ik met zelfde soort constructie ook iemand van bijvoorbeeld 10:00 tot 12:30 kan plannen.

Hoe ga je die halve uren dan noteren?

6301030 = 6:30-10:30
7309 = 07:30-09:00
6930 = 06:00-09:30

Zoiets?

Ik denk dat dit enkel lukt als je de starttijd en eindtijd in aparte kolommen zet.
Dan wordt dit een fluitje ........

AlexCel,

Zoals je schets zou voor mij een prima optie zijn. Is dat te realiseren?

Anthony, ik heb per abuis mijn oorspronkelijke oplossing hierboven verwijderd... zou je deze nog eenmaal terug kunnen plaatsen hieronder?

In de tussentijd heb ik getracht om ook halve uren in te bouwen: best een uitdaging. Ik kom uit op:
Code:
=TEKST(ALS(OF(LENGTE(SUBSTITUEREN(A13;30;""))=2;LENGTE(SUBSTITUEREN(A13;30;""))=3);LINKS(SUBSTITUEREN(A13;30;"");1);LINKS(SUBSTITUEREN(A13;30;"");2))/24+ALS((LENGTE(A13)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A13;30;"")))/2=2;0,5/24;ALS.FOUT(ALS(EN(LENGTE(A13)>=4;VIND.SPEC(30;A13)<4;1*RECHTS(A13;2)<>30);0,5/24;0);0));"uu:mm")&"-"&TEKST(ALS(LENGTE(SUBSTITUEREN(A13;30;""))=2;RECHTS(SUBSTITUEREN(A13;30;"");1);RECHTS(SUBSTITUEREN(A13;30;"");2))/24+ALS((LENGTE(A13)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A13;30;"")))/2=2;0,5/24;ALS(RECHTS(A13;2)="30";0,5/24;0));"uu:mm")

Enige vraag hierbij is nog: hoe wil je omgaan met middernacht... komen er ook tijden van bijvoorbeeld 0:00-0:30? Of 11:00-00:30. Dan moet de formule nog verder uitgebreid worden namelijk. Er zijn zoveel mogelijkheden...

12 = 01:00 - 02:00 of 00:00 tot 12:00?
1 = 00:00 - 01:00?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  On Error GoTo oeps
  If Target.Column > 1 Or Val(Target) = 0 Then Exit Sub

Application.EnableEvents = False
  Target = Format(Left(Target, 1 - (Len(Target) = 4)), "00\:\0\0 - ") & Format(Right(Target, 2 + (Len(Target) = 2)), "00\:\0\0")

oeps:
  Application.EnableEvents = True
End Sub

Of gebruik de bijlage:
Klik in de tab 'SNB' in het lint op de knop 'start'.
Selecteer voor de aktieve cel uit de urenlijst het uur en uit de minutenlijst de minuten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Alex,

Excuus dat ik nog niet eerder heb gereageerd maar had wat andere verplichtingen.

Ik heb zojuist even je voorbeeld getest. Ik zie wat je bedoeld met 23.00 uur etc.

Enige vraag hierbij is nog: hoe wil je omgaan met middernacht... komen er ook tijden van bijvoorbeeld 0:00-0:30? Of 11:00-00:30. Dan moet de formule nog verder uitgebreid worden namelijk. Er zijn zoveel mogelijkheden...

12 = 01:00 - 02:00 of 00:00 tot 12:00?
1 = 00:00 - 01:00?

Zoals ik de sheet graag invul betekend 12 = 01:00-02:00.
2300 zou dan moeten zijn 23:00-00:00.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik tijden rondom 23.00 en of 00.00 uur niet plan. Zoals de sheet nu is kan ik mij al prima redden.
Voor de volledigheid en om toekomstproef te zijn (weet nooit of ik die tijden wel moet gaan plannen) zou het mooi zijn als de formule volledig is.

Mocht je tijd hebben om de formule af te ronden, fantastisch.... wil je het hierbij laten dan snap ik dat ook.

@SNB,

Ik heb je sheet bekeken en om eerlijk te zijn lukt hij mij niet om tijden in een cel te krijgen. Zal aan mij liggen hoor, ben niet zo thuis in oplossingen zoals je mij voorstelt :)
De urenlijst zie ik wel tevoorschijn komen maar krijg hem verder niet geselecteerd.

klik in de urenlijst op het uur dat je wil, klik in de minutenlijst op de gewenste minuut; kijk dan naar de aktieve cel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan