Aansluiten ventilators op mobo

Status
Niet open voor verdere reacties.

roytieboy

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2007
Berichten
33
Beste leden,

Onlangs heb ik een nieuwe case gekocht, welke beschikt over maarliefst 6 case fans. Mijn moederbord geeft standaard de ruimte aan 2 fans. 1x cpu fan en 1x system fan.

Voorop heb ik mijn cythe mugen 4 aangesloten op de cpu dan. Hiernaast hou ik dan nog 5 fans over. 2x voorin, 2x bovenin en 1x aan de achterzijde. De 2 fans voorin wil ik graag vol open hebben, deze zijn zodoende direct met de bijpassende molex aansluitingen aangesloten op de voeding.

De drie over gebleven zou ik graag willen aansluiten op de moederbord. Hoe moet ik dit doen? Ik heb voldoende molex en pwn aansluitingem vanuit mijn voeding, de fans die moeten worden aangesloten beschikken alle drie over 3 pins. Ik zie weinig in het splitten van de system fan aansluiting.

Iemand suggesties?


Met vriendelijke groet
Roy van Tilburg
 
Dit vind ik een goede optie, maar.. deze deze zijn niet in staat om synchroon te lopen met de system fan?
 
Dat hoeft ook niet, de cpu-fan wordt temp. geregeld, hoe hoger de temp. hoe hoger de draaisnelheid.
Zo'n fan-controller kun je zelf instellen of ook d.m.v. sensoren die je zelf ergens aanbrengt, laten regelen.
Kijk wel goed bij de verschillende controllers of deze over betreffende sensoren beschikken of niet, niet elke controller heeft deze of heeft daar de noodzakelijke aansluiting(en) voor..
 
Wat is het merk en type van die kast?

Met een in en outtake van 120mm is de CPU hier net 30° en de GPU 50°, waar zijn die anderen dan voor bedoeld?
Je hoeft ze niet te laten draaien hè.
 
De case is een Sharkoon bw9000 met 2x 120mm sharkoon fan (onbekend welk type) . Bovenin 2x en achter 1x Sharkoon S 120. Op de cpu zit een cythe mugen 4 met ook een /120 fan. Met een stresstest piekte de cpu met de vorige case een enkele keer lichtjes tegen de 45 graden, nu zit ik met alle fans vol aan op 60 graden. Ik vind het dus wel fijn om alles aan te hebben. Deze grotere kast heeft meer fans, maar koelt stukken minder. Maarja, alles de hele tijd tijdens bijvoorbeeld het kijken van films is ook weer een overkill.
 
2 voorin naar binnen, de rest naar buiten. Degen bovenin zijn recht boven de cpu geplaatst.
 
Indien die op de CPU naar achteren is gericht zou je zou de 2 bovenste naar binnen kunnen laten blazen en kijken of dat verbetering geeft, je hebt nu een onderdruk en dan een overdruk, allemaal subtiel maar toch.
 
Die staat naar buiten gericht. Zou ik beide fans kunnen aansluiten op de mobo of krijg ik dan teveel vermogensverlies? Ik ga in ieder geval wel eens proberem of het verschil maakt als ik ze naar binnen zet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan