Jongerencentrum netwerkprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Urbanized

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2016
Berichten
7
Wij als jongerencentrum zitten met het volgende probleem:

Ons netwerk bestaat uit een hoofdmodem Experia Box v10 en daarnaast beschikken we nog over twee routers van het merk Sitecom X4 N300. We hebben beide Sitecom routers per internetkabel op de Experia Box aangesloten.

Op Sitecom router nummer 1 staat het volgende aangesloten: een Ricoh MPC2003 netwerkprinter en een computer. Deze zijn beide via internetkabels verbonden. De rest van de apparaten, zoals smartphones en tabs zijn via Wi-Fi aangesloten.

Op Sitecom router nummer 2 staat het volgende aangesloten: Interactieve TV van KPN, Smart TV en een Playstation 4. De Playstation 4 is via Wi-Fi verbonden. Bij zowel de Experia Box, als de 2 routers staat de Wi-Fi ingeschakeld.

We kampen vaak met vragen van bezoekers waarom Wi-Fi niet werkt. Met name iPhone-gebruikers hebben vaak problemen met verbinden. Wij zelf ondervinden er vaak ook problemen aan.


Mijn vraag is nu:

Hoe kunnen we het netwerk instellen, zodat alles naar behoren werkt? Ik heb reeds offertes opgevraagd bij een paar ICT-bedrijven, maar men wilt niet weten wat voor bedragen ze vragen. Dat kunnen wij niet opbrengen.
 
hebben alle drie de Wi-fi netwerken wel andere namen? Als ze allemaal dezelfde naam hebben ga je problemen krijgen met je DHCP op de verschillende netwerken.

Ook zou je duidelijk even moeten aangeven wat op het netwerk met elkaar mag praten en wat niet. Je hebt nu zoals ik het begrijp uit je uitleg eigenlijk 3 aparte netwerken gemaakt en dat is qua routering een stuk ingewikkelder
 
hebben alle drie de Wi-fi netwerken wel andere namen? Als ze allemaal dezelfde naam hebben ga je problemen krijgen met je DHCP op de verschillende netwerken.

Ook zou je duidelijk even moeten aangeven wat op het netwerk met elkaar mag praten en wat niet. Je hebt nu zoals ik het begrijp uit je uitleg eigenlijk 3 aparte netwerken gemaakt en dat is qua routering een stuk ingewikkelder

Hoi Wampier,

Het zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar en daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer:)

Alle modem/routers hebben een eigen naam.

Ja, het klopt wat betreft de netwerken. We kunnen bijvoorbeeld alleen printen wanneer we op router 1 inloggen. De 2 anderen zitten buiten het netwerk van de printer. Daarnaast ik heb op router 1 een gastenaccount [GASTEN] aangemaakt ivm privacy werk. Die gastenaccount ik heb wel dezelfde naam gegeven als router 2. Dat is makkelijker als bezoekers zich van de ene ruimte naar de andere verplaatsen, schakelt de Wi-Fi vanzelf over op de andere router.

De router 2 ik heb geen inlogbeveiliging aangemaakt, dus is het gewoon een open router waarop iedereen kan inloggen.
 
Daarnaast ik heb op router 1 een gastenaccount [GASTEN] aangemaakt ivm privacy werk. Die gastenaccount ik heb wel dezelfde naam gegeven als router 2. Dat is makkelijker als bezoekers zich van de ene ruimte naar de andere verplaatsen, schakelt de Wi-Fi vanzelf over op de andere router

Daar zit mogelijk een probleem. Welke DHCP opties heb je gegeven voor het gastnetwerk voor beide netwerken? Bovendien is het gastennetwerk op netwerk 1 neem ik aan alleen gerechtigd om naar internet te gaan en niet het lokale netwerk? waar "gasten" op het netwerk 2 wel lokaal verkeer mogen sturen?
 
Daar zit mogelijk een probleem. Welke DHCP opties heb je gegeven voor het gastnetwerk voor beide netwerken? Bovendien is het gastennetwerk op netwerk 1 neem ik aan alleen gerechtigd om naar internet te gaan en niet het lokale netwerk? waar "gasten" op het netwerk 2 wel lokaal verkeer mogen sturen?

Lokaal verkeer op router 2 is geen probleem.

DHCP KPN modem is: 192.168.2.1 t/m 192.168.200

DHCP router 1 is:
192.168.6.100 t/m 192.168.6.200

DHCP router 2 is:
192.168.4.100 t/m 192.168.4.200

Het is ook zo dat we een hele lage snelheid behalen op beide routers [2.4GHz, helaas geen optie voor 5GHz], namelijk 19.22 Mbps, terwijl we een abonnement van 100 Mbps hebben. Die behalen we overigens wel op de KPN modem.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt niet dezelfde SSID (wireless naam) gebruiken als de twee zenders zich niet in hetzelfde netwerk bevinden.

Indien mensen in netwerk 2 "alles" mogen waarom die dan niet gewoon in het KPN deel van het netwerk inpassen? snellere verbinding, makkelijkere opstelling, eenvoudig te beheren.
 
Je kunt niet dezelfde SSID (wireless naam) gebruiken als de twee zenders zich niet in hetzelfde netwerk bevinden.

Indien mensen in netwerk 2 "alles" mogen waarom die dan niet gewoon in het KPN deel van het netwerk inpassen? snellere verbinding, makkelijkere opstelling, eenvoudig te beheren.

Voor elke router ik heb een ander naam. Voor de guest-login ik had wel dezelfde naam, maar is reeds veranderd. Misschien is het toch een veilig idee om ook bij router 2 een guest-login te activeren. Dat ik 'm heb opengelaten is omdat er teveel namen gaan ontstaan: KPN Experia, Router 1 met daaronder een naam guest-login, dan router 2. Als ik daar nog een guest-login bij doe, kom ik op 5 namen voor 3 apparaten.

Rechtstreeks inpassen op de KPN deel is geen optie. Misschien zou ik van de router een bridge moeten maken en de DHCP uitschakelen. Even uitzoeken hoe dat in z'n werking gaat bij Sitecom X4 N300 routers.

In ieder geval, dank voor je bijdrage.
 
Effectief is netwerk 2 in bridge mode draaien natuurlijk hetzelfde als het in het kpn netwerk inpassen ;)
 
Mijn ervaring is dat Iphones nog wel eens problemen hebben met de Experia Box als je het wachtwoord van de default wifi gebruikt, dus die op de sticker staat.
Verander je dat ... was mijn ervaring dat dit probleem opgelost was.
Blijkbaar ververs je alle settings met deze actie; mogelijk een bug?
 
De bezoekers loggen niet in op de Experiabox, maar op Sitecom router na de Experiabox. Daarbij komt dat ik standaard paswoord altijd verander.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan